Τα σημαντικότερα ζητήματα της Θεσσαλονίκης
και της Κεντρικής Μακεδονίας έθεσε στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ο
Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, στη σύσκεψη των
φορέων, επ’ αφορμή της επίσκεψης του κ. Τσίπρα για το Γραφείου του Πρωθυπουργού
στη Θεσσαλονίκη.
«Ευχόμαστε
όσα είπατε για τη λειτουργία του Γραφείου σας στη Θεσσαλονίκη να εφαρμοστούν
στην πράξη», είπε ο Περιφερειάρχης απευθυνόμενος στον κ. Τσίπρα.
Ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε τη βοήθεια της
Κυβέρνησης για τα προβλήματα της Κεντρικής Μακεδονίας, μερικά από τα οποία
είναι «κορυφαία», αφού επηρεάζουν ακόμη και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Όπως πολλά είναι και τα προβλήματα της
καθημερινότητας των πολιτών. «Γι’ αυτό είμαστε σήμερα εδώ θεσμικά ως Περιφέρεια
Κεντρικής Μακεδονίας. Επειδή ελπίζουμε ότι ο διάλογος μαζί σας και με τους
αρμόδιους Υπουργούς, μπορεί να οδηγήσει σε λύσεις στα προβλήματα», είπε ο κ.
Τζιτζικώστας.
Ο Περιφερειάρχης έθεσε στον Πρωθυπουργό ως
μείζονος σημασίας τα ζητήματα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, του
αεροδρομίου «Μακεδονία», του προσφυγικού, της ανεργίας, του νέου ΕΣΠΑ, του Λιμανιού
της Θεσσαλονίκης, της Αμφίπολης, του άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, αλλά και της
πλωτής οδού Αξιού – Δούναβη.
Αναλυτικά ανά θέμα ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε τα εξής:
-Αστικές συγκοινωνίες
Σήμερα, που επισκέπτεστε τη Θεσσαλονίκη, η
πόλη είναι γι’ ακόμη μια φορά χωρίς αστική συγκοινωνία, χωρίς αστικά λεωφορεία
στους δρόμους, καθώς ξεκίνησε η νέα επίσχεση εργασίας των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ
και χιλιάδες συμπολίτες μας ταλαιπωρούνται. Από τη Δευτέρα, που οι εργαζόμενοι
επιστρέφουν στις δουλειές τους, θα ενταθεί αυτό το πρόβλημα και θεωρώ ότι δεν
πρέπει να φύγετε σήμερα από εδώ εάν δεν δοθεί λύση. Τη Δευτέρα τα αστικά
λεωφορεία πρέπει να είναι στους δρόμους. Ο κ. Σπίρτζης ως αρμόδιος Υπουργός
πρέπει να μας ενημερώσει και ασφαλώς να φροντίσει να δοθεί λύση σήμερα. Δεν
μπορεί η Θεσσαλονίκη να ξαναζήσει την ταλαιπωρία των 12 ημερών του προηγούμενου
μήνα, που είχε μείνει χωρίς αστική συγκοινωνία.
-Αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Υπάρχει το θέμα του διαδρόμου προσγειώσεων
– απογειώσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία», όπου γίνονται εργασίες αναβάθμισης
και πρέπει πλέον να εκτελεστούν έργα και στην ένωση του παλιού με τον νέο
διάδρομο. Αυτό έχει δημιουργήσει τεράστια αναστάτωση στις αεροπορικές εταιρίες,
διότι δεν μπορούν να πάρουν slots και στην ουσία θα οδηγήσει σε κλείσιμο το
αεροδρόμιο για περισσότερους από τέσσερις μήνες. Η αποπεράτωση του έργου
υπολογίζεται στους πρώτους καλοκαιρινούς μήνες κι αυτό δεν μπορεί να γίνει
αποδεκτό, διότι θα βάλει σε μεγάλη περιπέτεια τον τουρισμό μας, που συμβάλει τα
μέγιστα στην οικονομία της περιοχής μας, αλλά και στην εθνική οικονομία. Έχουμε
συνεργαστεί και με τη Fraport, που αναλαμβάνει σε λίγο καιρό και επίσημα τη
διαχείριση του αεροδρομίου και ζητούμε να πάει πίσω χρονικά η έναρξη των
εργασιών και να ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου Νοεμβρίου. Ο κίνδυνος να
κλείσει το αεροδρόμιο εν μέσω τουριστικής περιόδου είναι υπαρκτός και κάτι
τέτοιο θα ήταν καταστροφικό.
-Προσφυγικό
Σε ό,τι αφορά στο προσφυγικό, ζητούμε την
άμεση αποσυμφόρηση της Κεντρικής Μακεδονίας, που φιλοξενεί πάνω από τους μισούς
πρόσφυγες και μετανάστες της χώρας, για την οποία η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί.
Δεν μπορεί μια Περιφέρεια να σηκώσει το βάρος ενός προβλήματος, που δεν μπορεί
να σηκώσει όχι μόνο ολόκληρη η χώρα, αλλά ολόκληρη η Ευρώπη. Σας είχα ζητήσει
και στη συνάντησή μας στο Μέγαρο Μαξίμου τον προηγούμενο μήνα να προχωρήσει
επιτέλους ο αναλογικός επιμερισμός του προσφυγικού πληθυσμού σε όλη την
ηπειρωτική Ελλάδα και να γίνεται η μετεγκατάσταση των προσφύγων προς τις χώρες
τελικής υποδοχής, με προτεραιότητα στους πρόσφυγες που φιλοξενούνται στη
Μακεδονία. Ζητούμε επίσης να μη λαμβάνονται οι αποφάσεις για το προσφυγικό
ερήμην των τοπικών κοινωνιών. Δυστυχώς στις περισσότερες των περιπτώσεων
πληροφορούμαστε τα πάντα από τα ΜΜΕ. Οι Περιφέρειες και οι Δήμοι επίσης έχουν
τη γνώση και τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τα χρήματα του Ταμείου Ασύλου και
Μετανάστευσης της ΕΕ και ζητούμε τη στήριξή σας για να πείσουμε και την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιτρέψει την πρόσβαση της Αυτοδιοίκησης σε αυτά τα
κονδύλια.
-Ανεργία
Έχουμε στην περιοχή μας από τους
υψηλότερους δείκτες ανεργίας στη χώρα, διότι η κρίση εδώ υφίσταται από την
περίοδο της αποβιομηχάνισης και της μετανάστευσης εταιριών στις γειτονικές
χώρες, στη δεκαετία του 1990 κι όχι από το 2009, όπως στην υπόλοιπη Ελλάδα. Από
την ανεργία έχουν πληγεί περισσότερο νέοι, με εξαιρετικά προσόντα κι όχι οι
ανειδίκευτοι. Το φαινόμενο του brain drain είναι στην περιοχή μας εξαιρετικά
έντονο. Σας ζητώ γι’ ακόμη μια φορά να εξετάσετε και να υλοποιήσετε την πρότασή
μας για την υιοθέτηση ενός σταθερού μειωμένου συντελεστή (flat tax rate) 10% για τις νεοφυείς επιχειρήσεις
καινοτομίας και νέων τεχνολογιών, με έδρα την Κεντρική Μακεδονία. Από την
πρόταση αυτή δεν δημιουργείται κανένα πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος, διότι
τέτοιες επιχειρήσεις σήμερα δεν υπάρχουν, οπότε δεν θα υπάρξει και αντίδραση
από τους ‘θεσμούς’ στην υλοποίησή της. Και ταυτόχρονα, μια τέτοια κίνηση και σε
συνδυασμό με τις προσπάθειες της Περιφέρειας και των εμπλεκόμενων φορέων (Τεχνόπολη, Ζώνη Καινοτομίας κτλ.), θα μπορέσουμε
να μετατρέψουμε την περιοχή μας σε Silicon Valley της Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
ανακόπτοντας το brain drain και περιορίζοντας την ανεργία.
-Αμφίπολη
Σε ό,τι αφορά στο μοναδικό αρχαιολογικό
μνημείο της Αμφίπολης ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διασφαλίσαμε μέσω του
Interreg 1 εκ. ευρώ και 1,5 εκ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ, όμως αυτή τη στιγμή δεν
εκτελούνται εργασίες. Επί μεγάλο χρονικό διάστημα έχουν διακοπεί οι εργασίες
και πολλοί θεωρούν ότι αυτό γίνεται για πολιτικούς λόγους με ευθύνη της Κυβέρνησης.
Δε θέλω να το πιστέψω. Ζητώ άμεσα να ενεργοποιηθεί η ανασκαφική δραστηριότητα
και πάλι στην Αμφίπολη. Σύμφωνα άλλωστε με έρευνες του ΑΠΘ βρέθηκε κι άλλος
χώρος που πρέπει να ανασκαφεί και να αποκαλυφθεί. Επίσης, πρέπει να
αποκατασταθούν τα προβλήματα στατικότητας του μνημείου, ώστε να γίνει
επισκέψιμο, διότι μπορεί να αποτελέσει παγκόσμιο πόλο έλξης επισκεπτών.
-Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Στο θέμα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης
έχουμε αργήσει πάρα πολύ. Χαιρόμαστε που προχωράει η υπόθεση παραχώρησής του,
διότι το λιμάνι πρέπει να αναβαθμιστεί και να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που
έχει για να παίξει σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην τοπική, αλλά στην εθνική
οικονομία. Θέλουμε ενημέρωση για την πρόοδο των διαδικασιών παραχώρησης. Σε
ό,τι αφορά στον πρώτο προβλήτα, εμείς ως Περιφέρεια θέλουμε να παραμείνει για
ελεύθερη χρήση από τους πολίτες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να περάσει
στην ευθύνη του Δήμου, διότι οι Δήμοι δεν έχουν σήμερα τις οικονομικές
δυνατότητες ούτε καν να συντηρήσουν τις υφιστάμενες υποδομές τους. Θα πρέπει να
φροντίσετε όποιος αναλάβει το λιμάνι να δεσμευτεί ότι ο πρώτος προβλήτας θα
παραμείνει για δωρεάν και ελεύθερη χρήση από τους πολίτες και δεν θα
αξιοποιηθεί για εμπορικούς σκοπούς και μόνο.
-Νέο ΕΣΠΑ
Το νέο ΕΣΠΑ προχωράει ικανοποιητικά, εκτός
των τομέων Υγείας και Επιχειρηματικότητας. Πρέπει να μας δώσει τις
προτεραιότητές του το αρμόδιο Υπουργείο για τον τομέα της Υγείας διότι είναι
κρίμα να μην απορροφούμε κονδύλια σε έναν τομέα τόσο κρίσιμο, σε έναν τομέα
αιχμής για την καθημερινότητα των πολιτών. Στον τομέα της Επιχειρηματικότητας
υπάρχουν 130 εκ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ για την Κεντρική Μακεδονία. Εμείς έχουμε
σχέδιο, που συνδιαμορφώθηκε με τους φορείς, αλλά πρέπει το αρμόδιο Υπουργείο να
ορίσει την Ενδιάμεση Αρχή για τις κρατικές ενισχύσεις για να ξεκινήσουμε
γρήγορα.
-Άξονας Θεσσαλονίκη –
Έδεσσα
Το μοναδικό σημαντικό οδικό έργο που δεν
εξελίσσεται στην Κεντρική Μακεδονία είναι ο δρόμος Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Πρόκειται για έναν δρόμο εθνικής σημασίας, που μπορεί να τονώσει την εξαγωγική
και μεταφορική δραστηριότητα. Πρόκειται για έναν δρόμο με στρατηγική,
οικονομική και αναπτυξιακή σημασία, που αναβαθμίζει και την ασφάλεια και
ποιότητα των μετακινήσεων. Το έργο είχε απενταχθεί από το προηγούμενο ΕΣΠΑ, με
ευθύνη της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει κάνει
όλες τις μελέτες, το έργο είναι απολύτως ώριμο και ζητώ από την κυβέρνηση να το
χρηματοδοτήσει. Είναι ένα έργο ύψους 200 εκ. ευρώ, που μπορεί να ξεκινήσει
αύριο το πρωί.
-Πλωτή οδός Αξιού - Δούναβη
Επίσης, υπάρχει κι ένα οραματικό έργο, που
όμως απαιτεί την εμπλοκή της ελληνικής κυβέρνησης γιατί πρέπει να συναφθούν
διακρατικές συμφωνίες. Το έργο πλωτής σύνδεσης του Αξιού με τον Δούναβη,
κοστολογείται στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Γνωρίζουμε ότι υπάρχει κινεζικό
ενδιαφέρον για να επενδυθούν αυτά τα δυσθεώρητα κονδύλια, όμως απαιτούνται
διακρατικές συζητήσεις και συμφωνίες. Αν και όταν υλοποιηθεί θα αλλάξει τον
ευρωπαϊκό χάρτη των μεταφορών και του εμπορίου και θα αναβαθμίσει το ρόλο της
Ελλάδας στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη.