ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Παρασκευή 20 Μαΐου 2016

Ανελέητος «πόλεμος» Ελλάδος - Τουρκίας με NOTAM στο Αιγαίο



Το έστειλε ο Γιώργος Επιτήδειος
    Δεν έχει όριο ο σχεδόν καθημερινός «πόλεμος» Αθήνας και Άγκυρας στο Αιγαίο με τις αλλεπάλληλες εκδόσεις κυρίως NOTAM αλλά και NAVTEX για σειρά ασκήσεων. Ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, με αφορμή τις συνεχείς και μεγάλες σε έκταση τουρκικές ασκήσεις «Efes» και «Beyaz Firtina», η Άγκυρα έχει προχωρήσει στη δέσμευση μεγάλων περιοχών στο Αιγαίο που σε πολλές περιπτώσεις αποκόπτει την επικοινωνία ελληνικών νησιών μεταξύ τους και θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στην αεροπλοϊα.
    Η επικέντρωση δε της τουρκικής πλευράς σε περιοχές περί τη Χίο και τα Ψαρά ερμηνεύεται από την Αθήνα ως μία προσπάθεια αμφισβήτησης συγκεκριμένων ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων τόσο στον εναέριο χώρο όσο και σε ζητήματα αποστρατιωτικοποίησης. Δημιουργεί επιπλέον έντονες ανησυχίες για το ενδεχόμενο ενός θερμού επεισοδίου στο οποίο αναφέρθηκε ο υπουργός Νίκος Κοτζιάς σε κυριακάτικη συνέντευξή του στην «Καθημερινή».
    Το τελευταίο επεισόδιο στον «Πόλεμο των NOTAMs» (σσ. αγγελίες προς αεροναυτιλλομένους) είναι τα όσα έχουν εκτυλιχθεί από τις 10 Μαϊου και μετά, όταν η Τουρκία ζήτησε τη δέσμευση επτά (7) περιοχών για την πραγματοποίηση ασκήσεων TASMO (Tactical Air Support for Maritime Operations) χωρίς πραγματικά πυρά το διήμερο 16 και 17 Μαϊου στο πλαίσιο της άσκησης «Beyaz Firtina».
    Η αντίδραση της ελληνικής πλευράς υπήρξε άμεση. Για όποιον ενσκήψει με βάσει τις συντεταγμένες στον χάρτη είναι ξεκάθαρο ότι οι περιοχές αυτές, τη δέσμευση των οποίων ζητεί η Τουρκία, αποκλείουν τη Χίο. Η Αθήνα διαμαρτυρήθηκε για το γεγονός ότι το τουρκικό αίτημα για τη δέσμευση των περιοχών κατέφθασε πολύ καθυστερημένα και στη συνέχεια ζήτησε, με την έκδοση απαντητικής ΝΟΤΑΜ (Α1035/16), την άμεση αλλαγή των συντεταγμένων των περιοχών ώστε να μην περιορίζεται η πρόσβαση της Χίου στα υπόλοιπα ελληνικά νησιά αλλά και στην ενδοχώρα για ιατρικούς και άλλους λόγους!
    Στην εκτενέστατη ελληνική ΝΟΤΑΜμε ημερομηνία 11 Μαϊου – επισημαίνεται προς την Τουρκία ότι η άδεια της Αθήνας θα δοθεί μόνο για τις ακριβείς περιοχές όπου προβλέπεται να διεξαχθεί η άσκηση. Και τούτο διότι αν ακολουθηθεί ο τουρκικός σχεδιασμός, τότε η πρώτη περιοχή επηρεάζει τους αεροδιαδρόμους G33 και Η59, η δεύτερη την επικοινωνία Χίου και Λέσβου, η τρίτη την επικοινωνία Χίου και Λέσβου με την ενδοχώρα, η τέταρτη προκαλεί προβλήματα μεταξύ των προαναφερθεισών περιοχών και της Σάμου κ.οκ.
    Όπως ήταν αναμενόμενο, η Τουρκία δεν άφησε αναπάντητες τις ελληνικές θέσεις. Προχώρησε, την Παρασκευή 13 Μαϊου, στην έκδοση δύο νέων αγγελιών (Α2197/16 και Α2203/16) με τις οποίες απαντά στους ελληνικούς ισχυρισμούς και προβαίνει στην έκδοση δικών της οδηγιών.
    Στην πρώτη εξ’ αυτών, αφού αναφέρει ότι πρέπει να αναλάβει η ίδια την πρωτοβουλία για την έκδοση των απαραίτητων αγγελιών για τη δέσμευση των περιοχών καθώς δεν το πράττει η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τονίζει ότι η Ελλάδα παρανομεί και παραβιάζει τους κανόνες του ICAO μεταβάλλοντας τις συντεταγμένες των περιοχών. Στη συνέχεια, ξεκαθαρίζει ότι τα στρατιωτικά αεροσκάφη της δεν πρόκειται να υποβάλλουν σχέδια πτήσης, ενώ επαναλαμβάνει ότι δεν αναγνωρίζει τον ελληνικό εναέριο χώρο των 10 ναυτικών μιλίων.
    Στη συνέχεια, με τη δεύτερη ΝΟΤΑΜ προχωρά στη δέσμευση των περιοχών που επιθυμεί, αγνοώντας την Αθήνα και τις περιοχές που η δεύτερη είχε ζητήσει να εξαιρεθούν. Η δέσμευση αυτών των περιοχών δημιουργούν προβλήματα στη Χίο, στις Οινούσσες (που έχουν πλέον περιληφθεί για τα καλά στο στόχαστρο της Άγκυρας), αλλά και των Ψαρών. Η Αθήνα προσπαθεί να διατηρήσει την ψυχραιμία της και να στείλει το μήνυμα ότι αυτή είναι που ασκεί κυριαρχία στις περιοχές αυτές. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η επίσκεψη του Α/ΓΕΕΘΑ ναύαρχο Ευάγγελου Αποστολάκη στο φυλάκιο στη νησίδα Παναγιά (του συμπλέγματος των Οινουσσών). Μένει πάντως να αποδειχθεί ποια θα είναι η πρακτική που θα ακολουθήσουν τα τουρκικά αεροσκάφη στο Αιγαίο, με την ελληνική αεράμυνα να βρίσκεται σε διαρκή επιφυλακή για την ανάγκη αναχαιτίσεων και ενεργοποίησης της αεράμυνας.