Παρά τις πρόσφατες βαρύγδουπες δηλώσεις και
την αισιοδοξία που επικρατούσε από τον Φεβρουάριο περί ακτοπλοϊκής σύνδεσης της
Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη, φαίνεται ότι το σχέδιο ναυαγεί.
Αν και δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες (Hellenic
Seaways και LinerGents
Ltd.) είχαν δηλώσει την ετοιμότητά τους, ενώ ταυτόχρονα στην
πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη
Τσίπρα και του τούρκου τότε ομολόγου του Αχμέτ
Νταβούτογλου εκφράστηκε η επιθυμία να πραγματοποιηθεί η σύνδεση, στον
ορίζοντα πυκνώνουν τα σύννεφα και υπάρχει απαισιοδοξία για την τελική θετική
έκβαση της υπόθεσης αυτής.
Ο βασικός λόγος που η υπόθεση φαίνεται να
έχει κολλήσει, όπως προκύπτει από πληροφορίες από στελέχη του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, είναι η
αδράνεια που επιδεικνύει η τουρκική πλευρά να προχωρήσει στη μείωση των
λιμενικών τελών στη Σμύρνη, προϋπόθεση που εξαρχής έχει τεθεί ξεκάθαρα από τις
εταιρείες που επιθυμούν να ξεκινήσουν τα δρομολόγια. Μάλιστα, σύμφωνα με
έγκυρες πληροφορίες, η μία εκ των εταιρειών, η LinerGents Ltd., φέρεται
να υπαναχωρεί και να ματαιώνει το project, επικαλούμενη «πολιτικό κενό στην Τουρκία που την υποχρεώνει να τροποποιήσει
τα σχέδιά της». Κι αυτό, παρόλο που είχε προηγηθεί συνάντηση στο
λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 19 Απριλίου
ανάμεσα σε αντιπροσωπεία από τη Σμύρνη, στελέχη του ΟΛΘ και εκπροσώπους των δύο εταιρειών. Κατόπιν αυτής, ο
διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Δημήτρης Μακρής είχε τονίσει ότι «η συνάντηση ήταν πολύ χρήσιμη. Έγινε σε βάθος συζήτηση όλων
των θεμάτων που αφορούν τη γραμμή, δόθηκε η δυνατότητα να παρουσιαστούν οι
απόψεις των ναυτιλιακών εταιρειών που ενδιαφέρονται για τη γραμμή και
καθορίστηκαν τα επόμενα βήματα για να επιτευχθεί η δρομολόγηση πλοίου στη
γραμμή Θεσσαλονίκης – Σμύρνης. Η προσπάθεια συνεχίζεται με αμείωτη ένταση».
Η συνάντηση εκείνη, σύμφωνα με τον ΟΛΘ,
είχε γίνει ως ανταπόδοση για τη φιλοξενία της επίσκεψης της ελληνικής
αντιπροσωπείας στη Σμύρνη τον περασμένο Μάρτιο, παρουσία των δύο πρωθυπουργών,
κατά τη διάρκεια της οποίας υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των
οργανισμών λιμένων Θεσσαλονίκης και Σμύρνης.
Τι λένε οι εταιρείες
Σε επικοινωνία μας, ο Ανακρέοντας Ματαράγκας, εκπρόσωπος της LinerGents Ltd., ήταν
εξαιρετικά επιφυλακτικός. «Τα νέα από την Τουρκία,
όπως μας μεταφέρονται, δεν είναι τα πλέον αισιόδοξα. Εμείς εκπροσωπούμε μια
ομάδα επενδυτών και πρέπει οι πελάτες μας να πειστούν ότι το εγχείρημα είναι
βιώσιμο. Σ’ αυτή την περίπτωση είναι
πρόθυμοι να προχωρήσουν σε ναύλωση πλοίου. Έως τότε είμαστε σε αναμονή. Εκδηλώσαμε ενδιαφέρον για το εγχείρημα, καθώς
γνωρίζουμε ότι υπάρχει σημαντική εμπορευματική ροή από και προς τη Σμύρνη.
Ωστόσο, χρέος μας είναι να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα των πελατών μας».
Ο κ. Ματαράγκας τονίζει πάντως ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για εμάς είναι η μείωση των τελών και
στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όχι μόνο στης Σμύρνης. Επ’ αυτού δεν υπάρχει ακόμη
κάποια εξέλιξη».
Μια χαραμάδα αισιοδοξίας εμφανίζεται με την
ανακοίνωση, την περασμένη Πέμπτη, της τοποθέτησης του υπουργού Μεταφορών Μπιναλί Γιλντιρίμ στη θέση του παραιτηθέντος
τούρκου πρωθυπουργού Αχμέτ Νταβούτογλου.
Ο κ. Γιλντιρίμ ήταν παρών στη Σμύρνη
στη συνάντηση Τσίπρα – Νταβούτογλου
και πιθανολογείται ότι η εξέλιξη αυτή ίσως βοηθήσει.
Από πλευράς Οργανισμού
Λιμένος Θεσσαλονίκης, οι επικεφαλής δεν προέβησαν σε κάποια δήλωση. Ωστόσο, πηγές μας επιβεβαιώνουν ουσιαστικά το
ρεπορτάζ και την πληροφορία ότι «η σύνδεση
σκόνταψε, καθώς οι εταιρείες δεν βλέπουν φως».
Οι εκπρόσωποι της Hellenic Seaways αρνήθηκαν να κάνουν οποιοδήποτε
σχόλιο στο ζήτημα αυτό και μας παρέπεμψαν σε προηγούμενο δελτίο Τύπου της
εταιρείας. Σε αυτό, «η HELLENIC SEAWAYS είναι
έτοιμη να ξεκινήσει από το φετινό καλοκαίρι το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Μυτιλήνη
– Σμύρνη, μόλις αποσαφηνιστούν οι τεχνικές λεπτομέρειες μεταξύ των δύο πλευρών,
σε συνέχεια και των επίσημων διμερών επαφών των πρωθυπουργών Ελλάδας και
Τουρκίας για το συγκεκριμένο ζήτημα, μεταξύ άλλων». Επίσης, η Hellenic Seaways υπενθυμίζει
ότι «οι διαπραγματεύσεις σχετικά με την ακτοπλοϊκή
σύνδεση έχουν ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια με πρωτοβουλία της HELLENIC SEAWAYS,
στο πλαίσιο της στρατηγικής ανάπτυξης νέων δρομολογίων, και έχουν την
υποστήριξη του υπουργείου Εξωτερικών, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής, της περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, του Οργανισμού Λιμένος
Θεσσαλονίκης, του δήμου Θεσσαλονίκης, του Εμπορικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
και του Τουρκικού Ναυτικού Επιμελητηρίου». Η αντίδραση της Hellenic Seaways, ουσιαστικά,
επιβεβαιώνει αυτό που μας είπε με νόημα στέλεχος του ΟΛΘ: «Μετά τη συνάντηση της 19ης
Απριλίου, δεν βλέπουμε να συνεχίζονται οι συζητήσεις με την ίδια ζέση…».
Χάθηκε το καλοκαίρι
Όπως όμως διαμορφώνεται η κατάσταση, και με
την κυβερνητική αλλαγή στην Τουρκία, φαίνεται πως το φετινό καλοκαίρι έχει
χαθεί για τα δρομολόγια. Κι αυτό καθώς, εκτός από την προϋπόθεση μείωσης των
τελών, υπάρχουν και κάποια τεχνικά ζητήματα που μένει να ρυθμιστούν στο λιμάνι
της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να μπορέσει να ολοκληρωθεί το σχέδιο. Πρόκειται
για ορισμένες μετατροπές στο λιμάνι, όπου επιβάλλεται να βρεθεί τρόπος να
τοποθετηθούν τα απαραίτητα μηχανήματα ελέγχου, καθώς το λιμάνι είναι πύλη
εισόδου Σένγκεν. Έχει τεθεί επίσης το
ζήτημα του ελέγχου εν πλω, ώστε η εκκένωση από φορτηγά, επιβατικά οχήματα και
επιβάτες να γίνεται άμεσα. Αυτή είναι προϋπόθεση, προκειμένου το πλοίο να
μπορεί να αναχωρεί χωρίς καθυστέρηση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κάτι που
μέχρι στιγμής με την υπάρχουσα υποδομή δεν είναι δυνατόν να συμβεί. Πηγές από
τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης μας
διαβεβαίωσαν ότι υπάρχει επικοινωνία τόσο με το υπουργείο Εξωτερικών όσο και με
το υπουργείο Οικονομικών κι έχουν προταθεί κάποιοι τρόποι διαχείρισης, ωστόσο «αυτά θα αντιμετωπιστούν όταν ανακοινωθούν τα δρομολόγια των
πλοίων». Επίσης, μας τόνισαν ότι τα
υπόλοιπα ζητήματα, όπως το σημείο πλεύρισης του πλοίου, η επιβίβαση και η
αποβίβαση των επιβατών, έχουν λυθεί». Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται
ξεκάθαρα ότι η εκκρεμότητα του ελέγχου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως πύλη εισόδου
Σένγκεν απαιτεί χρόνο έως ότου
επιλυθούν τα τεχνικά θέματα.