Τι ωραία που τα λένε…..
Βρήκαν ΑΛΜΑΝΑΚ για να κάνουνε ηγέτες. Ο καθένας γράφει αυτά που
νομίζει, και πιστεύει ότι ανακάλυψε την Αμερική.
Εάν οι διάφορες κατά καιρούς εμφανιζόμενες ‘’αρχές ‘’ από κάποιους,
που έτυχε να φοιτήσουν σε κάποια βο’ι’δοσχολή που διδάσκει…. ΄’’ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ
ΤΕΧΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΣ’’, γινόταν αντικείμενο σπουδής απο επίδοξους ηγέτες, θα είχαμε γεμίσει
απο …’’ηγέτες’’ , όπως και γεμίσαμε.
Όμως, δεν είναι τόσο απλό το θέμα.
Έτσι ‘’για πλάκα’’, θα μπορούσα να σας γράψω καμιά δεκαριά ακόμα ‘’χαρακτηριστικά
ηγέτη’’, και θα συμφωνούσατε όλοι. Το ίδιο θα μπορούσατε να κάνετε και εσείς.
Το θέμα μας όμως, είναι οι ‘’ηγέτες’’ και οι ‘’ΗΓΕΤΕΣ’’.
Από ‘’ηγέτες’’,
έχουμε τόσους, όσους και … ‘’προέδρους’’. Αν πετάξεις πέτρα, σίγουρα θα
πετύχεις κάποιο πρόεδρο σε κάτι…..
Η αλήθεια είναι πως ο ‘’ΗΓΕΤΗΣ’’ γεννιέται, δεν γίνεται. Και εάν κάποιος ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΗΓΕΤΗΣ, και
χρησιμοποιήσει όλες τις αναμφισβήτητες αυτές αρχές και χαρακτηριστικά, τότε
μπορεί να εξελιχθεί σε ΗΓΕΤΗ.
Πάρτε παράδειγμα την τωρινή περίοδο. Πόσους ‘’ηγέτες’’ έχουμε ? Άπειρους. Πόσους ‘’ΗΓΕΤΕΣ’’ όμως έχουμε ? ΚΑΝΕΝΑΝ !
Κάποια μέρα, θα βρώ χρόνο να γράψω εκτενέστερα πάνω στο θέμα.
Ποια «στοιχεία» πρέπει να συγκεντρώνει ο
ηγέτης σύμφωνα με τα ευρήματα νέας έρευνας. Η διάθεση για άμεση δράση και η
λογική του... «ελικοπτέρου». Πώς αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ευφυίας. Ο ρόλος
των εκπαιδευτικών συστημάτων.
Η ηγεσία είναι η αρχαιότερη των τεχνών και
η νεότερη των επιστημών και, βεβαίως, αποτελεί ένα από τα πιο συζητημένα και
αμφιλεγόμενα θέματα των τεχνικών της διοίκησης των επιχειρήσεων.
Οι περισσότερες περί την ηγεσία θεωρίες
είναι αυτές των χαρακτηριστικών. Είναι θεωρίες που προσπάθησαν να ερμηνεύσουν
την αποτελεσματική ηγεσία μέσω προσωπικών χαρακτηριστικών –λόγου χάρη μόρφωση,
θέληση, αποφασιστικότητα, εντιμότητα, κλπ– σε μία σειρά ατέλειωτων επιθέτων.
Υπέθεταν δηλαδή ότι, όποιος έχει κάποια από αυτά, θα είναι αποτελεσματικότερος.
Κάποια θεωρήθηκαν κληρονομικά και κάποια
επίκτητα. Σύμφωνα με την θεωρία αυτή, η περίφημη ερώτηση «γεννιέσαι ή γίνεσαι;»
απαντήθηκε: Γεννιέσαι και κάτι μπορεί να γίνει και στον δρόμο.
Πρόσφατη μελέτη συγκέντρωσε τα κοινά
χαρακτηριστικά όλων των προηγούμενων μελετών στα εξής τέσσερα:
1) Εξυπνάδα –αλλά όχι πολύ
πάνω από τον μέσον όρο(!),
2) Αυτοπεποίθηση –εμπιστοσύνη στις
δυνάμεις,
3) Πρωτοβουλία –γρήγορη αντίληψη
της ανάγκης για δράση,
4) «Ελικόπτερο» –να σηκώνεσαι
από το έδαφος και να βλέπεις τα πράγματα σφαιρικά από ψηλά και όχι το δέντρο να
σού κρύβει το δάσος, δηλαδή να μην ασχολείσαι με λεπτομέρειες.
Πίσω από την θεωρία των χαρακτηριστικών
κρύβεται μία ελιτίστικη ιδεολογία κάποιων «προνομιούχων»
οι οποίοι για κάποιο λόγο «δικαιούνται»
να ασκούν εξουσία.
Ολόκληρα εκπαιδευτικά συστήματα στηρίχθηκαν
στην θεωρία των χαρακτηριστικών –εσώκλειστοι μαθητές του Μεσοπολέμου στην Οξφόρδη, το
Ήττον κλπ– πιστεύοντας ότι παράγουν την μελλοντική ηγεσία.
Κανείς σήμερα δεν
πιστεύει ότι το ζήτημα είναι τόσο απλοϊκό.
Η ύπαρξη κάποιων από τα χαρακτηριστικά αυτά
είναι ίσως «αναγκαία» αλλά όχι «ικανή» συνθήκη αποτελεσματικής ηγεσίας.