Η Ολομέλεια
του Συμβουλίου της Επικρατείας με πέντε αποφάσεις της που είναι
κόλαφος για την Κυβέρνηση δικαιώνει
τους στρατιωτικούς όλων των Σωμάτων (στρατιωτικών, αστυνομικών,
λιμενικών, πυροσβεστών, κ.λπ.) εν ενεργεία και αποστράτους για τις περικοπές των αποδοχών
τους που έγιναν
από την 1η Αυγούστου 2012.
Η σημερινή δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας μεταφράζεται απλά στο ότι τα ποσά που παρακρατήθηκαν πρέπει να επιστραφούν σε όλους, ενώ την ιδία στιγμή δημιουργείται μια νέα μεγάλη «μαύρη τρύπα» πάνω από 150 εκατομμύρια ευρώ στον κρατικό κορβανά την οποία ο νέος υπουργός Οικονομικών καλείται να καλύψει.
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου σχεδόν ομόφωνα, με τις υπ΄ αριθμ. 2192-2196/2014 αποφάσεις της, έκρινε ότι οι περικοπές των αποδοχών όλων των στρατιωτικών και όλων των Σωμάτων που έγιναν αναδρομικά από την 1η Αυγούστου 2012 κατ’ επιταγή του μνημονιακού νόμου 4093/2012 είναι αντισυνταγματικές από την εν λόγω ημερομηνία έως και σήμερα. Δηλαδή, η αντισυνταγματικότητα των περικοπών ανατρέχει αναδρομικά από 1η Αυγούστου 2012 τόσο για τους εν’ ενεργεία όσο και για τους εν αποστρατεία..
Μάλιστα, θα είναι αντισυνταγματικές οι περικοπές των αποδοχών για όσο διάστημα θα είναι σε ισχύει η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών που προβλέπει την περικοπή των επίμαχων αποδοχών.
Η επίμαχη απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών η οποία έχει αριθμό οικ. 2834080022/ 14.11.2012, εκδόθηκε στο πλαίσιο της μνημονιακής νομοθεσίας. Συγκεκριμένα, η εν λόγω κυβερνητική απόφαση εκδόθηκε στο πλαίσιο του νόμου 4093/2012 με τον οποίο εγκρίθηκε το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής για την τριετία 2013-2016 (ή διαφορετικά Μνημονίου ΙΙΙ).
Πλέον της περικοπής των αποδοχών των εν ενεργεία στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών, κ.λπ., η επίμαχη υπουργική απόφαση, προβλέπει την υποχρέωση επιστροφής των αποδοχών που είχαν ήδη καταβληθεί σε αυτούς αναδρομικά από τη 1η Αυγούστου 2012. Ο νομοθέτης χαρακτηρίζει την αναδρομική αυτή επιστροφή από 1η Αυγούστου 2012 και μετά, ως «αχρεωστήτως καταβληθείσες» αποδοχές.
Οι δικαστές επισημαίνουν ότι από τις συνταγματικές απαγορεύσεις και τους ειδικούς περιορισμούς των ατομικών δικαιωμάτων τους που διέπονται οι εε και εα αξκοί, αλλά και από τις ιδιαιτέρες συνθήκες εργασίας, απορρέει εμμέσως μια ευνοϊκή μεταχείριση προς αυτούς.
Οι αποδοχές των στρατιωτικών πρέπει «να είναι επαρκείς για αξιοπρεπή διαβίωση και ανάλογες της σημασίας της αποστολής τους για το κράτος», αναφέρει η Ολομέλεια.
Από τις επιταγές των άρθρων 23, 29 και 45 του Συντάγματος απορρέει η αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης των στρατιωτικών, ξεκαθαρίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
‘’Ναι μεν το κράτος μπορεί να προβεί σε μείωση του βασικού μισθού ή των επιδομάτων των εε και εα αξκων, όμως η μείωση αυτή δεν μπορεί να γίνει χωρίς να έχει προηγουμένως εκτιμηθεί το δημοσιονομικό όφελος, σε σχέση με τις επιπτώσεις που η μείωση αυτή έχει στη λειτουργία των ενόπλων αυτών Σωμάτων, καθώς και αν η μείωση είναι αναγκαία ή θα μπορούσε να αναπληρωθεί με άλλα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος, με μικρότερο κόστος για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων».
Μάλιστα, η υποχρέωση αυτή της προηγούμενης εκτίμησης των πραγμάτων, πριν την πραγματοποίηση των μειώσεων των αποδοχών, «καθίσταται εντονότερη στην περίπτωση των στρατιωτικών», προσθέτουν οι δικαστές και τονίζουν:
Οι περικοπές του επιβλήθηκαν με τον επίμαχο μνημονιακό νόμο υπερβαίνουν «το όριο που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη».
Κατόπιν αυτών, η Ολομέλεια έκανε δεκτές τις προσφυγές των στρατιωτικών, ενώ παράλληλα έκρινε ότι η επίμαχη απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών που προβλέπει την περικοπή των αποδοχών των στρατιωτικών, εν ενεργεία και συνταξιούχων, είναι παράνομη και αντισυνταγματική.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει: 1) Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής καθώς και άλλων εννέα περιφερειών (Θεσσαλονίκης, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Κρήτης, Ηπείρου, Έβρου και Στερεάς Ελλάδος), 2) Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, 3) Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, 4) Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, 5) Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού, 6) Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας και 7) Το Συντονιστικό Συμβούλιο των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, όπως επίσης 590 στρατιωτικοί και λιμενικοί υπάλληλοι.
Η σημερινή δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας μεταφράζεται απλά στο ότι τα ποσά που παρακρατήθηκαν πρέπει να επιστραφούν σε όλους, ενώ την ιδία στιγμή δημιουργείται μια νέα μεγάλη «μαύρη τρύπα» πάνω από 150 εκατομμύρια ευρώ στον κρατικό κορβανά την οποία ο νέος υπουργός Οικονομικών καλείται να καλύψει.
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου σχεδόν ομόφωνα, με τις υπ΄ αριθμ. 2192-2196/2014 αποφάσεις της, έκρινε ότι οι περικοπές των αποδοχών όλων των στρατιωτικών και όλων των Σωμάτων που έγιναν αναδρομικά από την 1η Αυγούστου 2012 κατ’ επιταγή του μνημονιακού νόμου 4093/2012 είναι αντισυνταγματικές από την εν λόγω ημερομηνία έως και σήμερα. Δηλαδή, η αντισυνταγματικότητα των περικοπών ανατρέχει αναδρομικά από 1η Αυγούστου 2012 τόσο για τους εν’ ενεργεία όσο και για τους εν αποστρατεία..
Μάλιστα, θα είναι αντισυνταγματικές οι περικοπές των αποδοχών για όσο διάστημα θα είναι σε ισχύει η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών που προβλέπει την περικοπή των επίμαχων αποδοχών.
Η επίμαχη απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών η οποία έχει αριθμό οικ. 2834080022/ 14.11.2012, εκδόθηκε στο πλαίσιο της μνημονιακής νομοθεσίας. Συγκεκριμένα, η εν λόγω κυβερνητική απόφαση εκδόθηκε στο πλαίσιο του νόμου 4093/2012 με τον οποίο εγκρίθηκε το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής για την τριετία 2013-2016 (ή διαφορετικά Μνημονίου ΙΙΙ).
Πλέον της περικοπής των αποδοχών των εν ενεργεία στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών, κ.λπ., η επίμαχη υπουργική απόφαση, προβλέπει την υποχρέωση επιστροφής των αποδοχών που είχαν ήδη καταβληθεί σε αυτούς αναδρομικά από τη 1η Αυγούστου 2012. Ο νομοθέτης χαρακτηρίζει την αναδρομική αυτή επιστροφή από 1η Αυγούστου 2012 και μετά, ως «αχρεωστήτως καταβληθείσες» αποδοχές.
Οι δικαστές επισημαίνουν ότι από τις συνταγματικές απαγορεύσεις και τους ειδικούς περιορισμούς των ατομικών δικαιωμάτων τους που διέπονται οι εε και εα αξκοί, αλλά και από τις ιδιαιτέρες συνθήκες εργασίας, απορρέει εμμέσως μια ευνοϊκή μεταχείριση προς αυτούς.
Οι αποδοχές των στρατιωτικών πρέπει «να είναι επαρκείς για αξιοπρεπή διαβίωση και ανάλογες της σημασίας της αποστολής τους για το κράτος», αναφέρει η Ολομέλεια.
Από τις επιταγές των άρθρων 23, 29 και 45 του Συντάγματος απορρέει η αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης των στρατιωτικών, ξεκαθαρίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
‘’Ναι μεν το κράτος μπορεί να προβεί σε μείωση του βασικού μισθού ή των επιδομάτων των εε και εα αξκων, όμως η μείωση αυτή δεν μπορεί να γίνει χωρίς να έχει προηγουμένως εκτιμηθεί το δημοσιονομικό όφελος, σε σχέση με τις επιπτώσεις που η μείωση αυτή έχει στη λειτουργία των ενόπλων αυτών Σωμάτων, καθώς και αν η μείωση είναι αναγκαία ή θα μπορούσε να αναπληρωθεί με άλλα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος, με μικρότερο κόστος για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων».
Μάλιστα, η υποχρέωση αυτή της προηγούμενης εκτίμησης των πραγμάτων, πριν την πραγματοποίηση των μειώσεων των αποδοχών, «καθίσταται εντονότερη στην περίπτωση των στρατιωτικών», προσθέτουν οι δικαστές και τονίζουν:
Οι περικοπές του επιβλήθηκαν με τον επίμαχο μνημονιακό νόμο υπερβαίνουν «το όριο που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη».
Κατόπιν αυτών, η Ολομέλεια έκανε δεκτές τις προσφυγές των στρατιωτικών, ενώ παράλληλα έκρινε ότι η επίμαχη απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών που προβλέπει την περικοπή των αποδοχών των στρατιωτικών, εν ενεργεία και συνταξιούχων, είναι παράνομη και αντισυνταγματική.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει: 1) Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής καθώς και άλλων εννέα περιφερειών (Θεσσαλονίκης, Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Κρήτης, Ηπείρου, Έβρου και Στερεάς Ελλάδος), 2) Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, 3) Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, 4) Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, 5) Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού, 6) Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας και 7) Το Συντονιστικό Συμβούλιο των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, όπως επίσης 590 στρατιωτικοί και λιμενικοί υπάλληλοι.