ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2016

Ώρα μηδέν για τη ΔΕΣΦΑ: Στο Μαξίμου ο επικεφαλής της SOCAR



Το έστειλε ο Γιώργος Επιτήδειος
    Με τον πρωθυπουργό συναντάται ο επικεφαλής της SOCAR, Ρόβναγκ Αμπντουλάγεφ, με όλα τα ενδεχόμενα πλέον ανοικτά: από τη διάσωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΣΦΑ έως την ακύρωσή της.
     Η ευρωπαϊκή πλευρά έχει διαμηνύσει στην ελληνική ότι πρέπει να κλείσει το συντομότερο η συμφωνία καθώς διαφορετικά, αφενός θα πληγεί η αξιοπιστία του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, αφετέρου θα προκύψει τρύπα στα προσδοκώμενα έσοδα που θα πρέπει να καλυφθεί από αλλού.
     Υπό αυτή την έννοια, οι όποιες αποφάσεις ληφθούν πρέπει να παρθούν μέσα στο επόμενο 48ωρο καθώς την Παρασκευή εκπνέει η εγγυητική επιστολή των Αζέρων.
     Όπως σημειώνουν τα Νέα της Τρίτης, αν και καλλιεργείται η εντύπωση ότι υπάρχει έδαφος να βρεθεί η χρυσή τομή, εντούτοις άλλες πηγές υποστηρίζουν με νόημα ότι «ή δεν θα βρεθεί λύση ή ένα από τα δύο μέρη θα δυσαρεστηθεί».
     Οι Αζέροι προσέρχονται με σκληρή γραμμή στη συνάντηση. Απαιτούν είτε να αλλάξει η περίφημη ρύθμιση Σκουρλέτη, που μείωσε κατά 544 εκατ. ευρώ τα ανακτήσιμα από το παρελθόν έσοδα του ΔΕΣΦΑ, είτε να μειωθεί το αρχικό τίμημα των 400 εκατ. ευρώ.
     Στον αντίποδα η Αθήνα υποδέχεται τον Αμπντουλάγιεφ με μια διάταξη που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή μαζί με το νομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα, και που κατά την ελληνική πλευρά ανοίγει τον δρόμο για έναν συμβιβασμό στο αδιέξοδο του ΔΕΣΦΑ.
     Όπως υπενθυμίζει η εφημερίδα, το μπλακάουτ δημιουργήθηκε τον περασμένο Ιούλιο μετά την τροπολογία Σκουρλέτη να ψαλιδίσει από τα 829 εκατ. στα 285 εκατ. ευρώ τα ανακτήσιμα από το παρελθόν για την εταιρεία έσοδα, περιορίζοντας έτσι την περιουσιακή της βάση και μειώνοντας την αξία της.
     Αν και η αρχική διάταξη μιλούσε για κατανομή του ποσού αυτού σε διάστημα 40 ετών, η αλλαγή που ψηφίζεται στη Βουλή δίνει το δικαίωμα στη ΡΑΕ να το κατανείμει η ίδια χωρίς χρονικούς περιορισμούς μετά το 2017.
     Αυτό σημαίνει ότι αν η περίοδος συντμηθεί, π.χ., από τα 40 στα 30 χρόνια, τότε ο αυριανός μέτοχος του ΔΕΣΦΑ θα εισπράξει περισσότερα έσοδα σε συντομότερο διάστημα. Υπ' αυτήν την έννοια, τα τέλη δικτύου θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 30%-35% (αντί για 23,8% που έχει εισηγηθεί ο ΔΕΣΦΑ), αρκετά μακριά πάντως από το 68% που προέβλεπε σύμφωνα με τον Π.Σκουρλέτη το σύστημα που ο ίδιος κατήργησε και το οποίο θα μεταφραζόταν σε τελικές αυξήσεις της τάξης του 4% για τη βιομηχανία.
     Από την πλευρά της η SOCAR έχει διαψεύσει ότι είχε ποτέ θέσει θέμα αύξησης 68% στα τέλη δικτύου.