Εφημ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Την
παρέμβαση του προϊστάμενου της εισαγγελίας
πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Ευάγγελου
Μαδεμλή προκάλεσε η σειρά ρεπορτάζ της “Μ”, με τα οποία αποκαλύπτονταν
υποθέσεις διαπλοκής, ρουσφετιών συναλλαγών και μίζας, που φαίνεται να
εκτυλίσσονται στον Οργανισμό Αστικών
Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).
Ο κ. Μαδεμλής, με βάση τα δημοσιεύματα της “Μ”,
παρήγγειλε στην εισαγγελέα Ποινικής Δίωξης
Αμαλία Μπακαλώνη να διενεργήσει
προκαταρκτική εξέταση, για να διαπιστωθεί εάν στελέχη του ΟΑΣΘ, μέλη της διοίκησης ή του σωματείου
εργαζομένων υπέπεσαν στα αδικήματα της απιστίας
ως προς την υπηρεσία τους, της δωροδοκίας
ή της παράβασης καθήκοντος.
Η εντολή του προϊσταμένου ήταν να μη μείνει αναπάντητο κανένα από τα ερωτήματα που προβάλλονται ή γεννιούνται από την ανάγνωση των στοιχείων των ρεπορτάζ της “Μ” και να κληθούν να καταθέσουν όλοι όσοι φέρονται ότι εμπλέκονται ή διατηρούν υπεύθυνη θέση στον οργανισμό και λαμβάνουν αποφάσεις για καίρια ζητήματα. Η προκαταρκτική πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα και εφόσον χρειαστεί να ασκηθούν ποινικές διώξεις σε βάρος των προσώπων που τυχόν διαπιστωθεί ότι προέβησαν σε παραπτώματα και να προχωρήσει η δικαστική διαδικασία. Έτσι, από σήμερα αναμένεται να αρχίσει η αποστολή κλήσεων στα μέλη της διοίκησης και τους συνδικαλιστές του ΟΑΣΘ, για να προσέλθουν να καταθέσουν στο δικαστικό μέγαρο.
ΟΙ ΜΙΖΕΣ
Ο προϊστάμενος της εισαγγελίας πρωτοδικών Ευάγγελος Μαδεμλής μελέτησε τα τελευταία ρεπορτάζ και έδωσε την εντολή για προκαταρκτική, αφού αποκαλύφθηκε, σε προχθεσινό δημοσίευμα, ότι, εκτός των άλλων, διενεργούνται έλεγχοι για μίζες που φέρεται να έδωσε η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler, κατασκευάστρια της Mercedes-Benz, σε στελέχη κρατικών και ιδιωτικών εταιρειών, μεταξύ των οποίων και του ΟΑΣΘ. Η έρευνα στον ΟΑΣΘ αφορά την αγορά 29 αρθρωτών λεωφορείων μάρκας Μερσεντές και εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικότερης έρευνας που ξεκίνησε πριν από περίπου τέσσερα χρόνια. Όπως αποκαλύφτηκε στο σχετικό δημοσίευμα της “Μ”, τον περασμένο Οκτώβριο γερμανοί οικονομικοί επιθεωρητές, συνοδευόμενοι από έλληνες συναδέλφους τους, επισκέφθηκαν αιφνιδιαστικά τα γραφεία του ΟΑΣΘ επί της οδού Παπαναστασίου και ζήτησαν όλους τους φακέλους που αφορούν την αγορά 29 αρθρωτών λεωφορείων. Μετά την αποκάλυψη ότι η υπόθεση με τις μίζες της Daimler αφορά και τη χώρα μας, ο επικεφαλής της εταιρείας στην Αθήνα μετατέθηκε στην Ταϊλάνδη, ενώ έγιναν και άλλες εκτεταμένες διοικητικές αλλαγές, μεταξύ των οποίων και αυτή του διευθυντή πωλήσεων και μάρκετινγκ.
ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ
Ο φάκελος για τα σκάνδαλα του ΟΑΣΘ παρουσιάστηκε την περασμένη Κυριακή (20/07/2014) με το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ για ρουσφέτια, διαπλοκή, προνόμια. Οι υποθέσεις που παρουσιάστηκαν στο εν λόγω δημοσίευμα είναι: Η διαπλοκή διοίκησης - εργαζομένων. Ένα από τα εργαλεία συναλλαγής μεταξύ διοίκησης και συλλόγου εργαζομένων, όπως αποκάλυψε η “ΜτΚ”, είναι η χορήγηση συνδικαλιστικών αδειών, οι οποίες στην περίπτωση του ΟΑΣΘ ανέρχονται σε περίπου χίλιες ημέρες το χρόνο(!). Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το σωματείο εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 500 μέλη, συνδικαλιστική άδεια δικαιούνται ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας, το μέγιστο 60 ημέρες το χρόνο έκαστος, δηλαδή στο σύνολο 180.
Ένα δεύτερο εργαλείο συναλλαγής, όπως αποκαλύφθηκε στο συγκεκριμένο δημοσίευμα, είναι οι υπερωρίες. Ο ΟΑΣΘ πληρώνει υπερωρίες με προσαύξηση 225% από το πρώτο λεπτό, όταν η προσαύξηση στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα αρχίζει από το 25% για τις πρώτες 40 ώρες. Αποτέλεσμα αυτού είναι περισσότεροι από τους μισούς υπαλλήλους να λαμβάνουν περίπου 40% δευτερεύουσες αποδοχές πέραν του μισθού τους.
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΗΜΕΤΕΡΩΝ
Το ρεπορτάζ περιέγραψε και τις σκανδαλώδεις προσλήψεις, μια υπόθεση που ήρθε στο φως της δημοσιότητας από τον Ιανουάριο του 2011 με δημοσίευμα της εφημερίδας “Θεσσαλονίκη” για παράνομες εν κρυπτώ προσλήψεις “ημετέρων” στον ΟΑΣΘ, γεγονός που προκάλεσε τον τότε υφυπουργό Μεταφορών Σπύρο Βούγια να δώσει εντολή να γίνει έρευνα. Την ανέλαβε το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο τον Μάιο του 2011 κατέληξε στο πόρισμά του. Σε αυτό γίνονται αναφορές σε πλειάδα παρατυπιών, ενώ από τον ενδελεχή έλεγχο προέκυψε ότι οι παρατύπως προσληφθέντες ήταν τελικώς 75 και όχι μόνο 24, όπως είχε αποκαλύψει το δημοσίευμα της “Θ”. Ειδικότερα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αξιοποιώντας κατά παράτυπο τρόπο σκανδαλώδη διάταξη του γενικού κανονισμού προσωπικού, που δίνει το δικαίωμα στο δ.σ. να προχωρά σε “κατ’ εξαίρεση προσλήψεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού ή περιορισμένου αριθμού άλλων θέσεων, που δεν υπερβαίνουν τις πέντε ανά ειδικότητα”, με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, προσέλαβε 26 άτομα, χωρίς να πληρείται καμία από τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Ειδικότερα, οι δεκαέξι ήταν σε θέσεις πλεονάζοντος προσωπικού, ενώ κανείς από τους 26 δεν αφορούσε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της “ΜτΚ”, στους 26 περιλαμβάνονται η ανιψιά του προέδρου του ΟΑΣΘ, ο γαμπρός του αντιπροέδρου, το παιδί μέλους του δ.σ., ο γιος του προέδρου του σωματείου εργαζομένων, άλλα έξι παιδιά συνδικαλιστών και η σύζυγος ενός εξ αυτών. Οι επιθεωρητές ανακάλυψαν επιπλέον 49 προσλήψεις οδηγών, οι οποίες έγιναν χωρίς να υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, κατ’ απαίτηση πολιτικών παραγόντων, βουλευτών και κυβερνητικών στελεχών. Καθεστώς αδιαφάνειας χαρακτηρίζει όμως και τις υπόλοιπες, “κανονικές” προσλήψεις, που αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό, παρότι γίνονται μέσω ανοιχτών και αδιάβλητων -υποτίθεται- διαδικασιών.
Η εντολή του προϊσταμένου ήταν να μη μείνει αναπάντητο κανένα από τα ερωτήματα που προβάλλονται ή γεννιούνται από την ανάγνωση των στοιχείων των ρεπορτάζ της “Μ” και να κληθούν να καταθέσουν όλοι όσοι φέρονται ότι εμπλέκονται ή διατηρούν υπεύθυνη θέση στον οργανισμό και λαμβάνουν αποφάσεις για καίρια ζητήματα. Η προκαταρκτική πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα και εφόσον χρειαστεί να ασκηθούν ποινικές διώξεις σε βάρος των προσώπων που τυχόν διαπιστωθεί ότι προέβησαν σε παραπτώματα και να προχωρήσει η δικαστική διαδικασία. Έτσι, από σήμερα αναμένεται να αρχίσει η αποστολή κλήσεων στα μέλη της διοίκησης και τους συνδικαλιστές του ΟΑΣΘ, για να προσέλθουν να καταθέσουν στο δικαστικό μέγαρο.
ΟΙ ΜΙΖΕΣ
Ο προϊστάμενος της εισαγγελίας πρωτοδικών Ευάγγελος Μαδεμλής μελέτησε τα τελευταία ρεπορτάζ και έδωσε την εντολή για προκαταρκτική, αφού αποκαλύφθηκε, σε προχθεσινό δημοσίευμα, ότι, εκτός των άλλων, διενεργούνται έλεγχοι για μίζες που φέρεται να έδωσε η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler, κατασκευάστρια της Mercedes-Benz, σε στελέχη κρατικών και ιδιωτικών εταιρειών, μεταξύ των οποίων και του ΟΑΣΘ. Η έρευνα στον ΟΑΣΘ αφορά την αγορά 29 αρθρωτών λεωφορείων μάρκας Μερσεντές και εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικότερης έρευνας που ξεκίνησε πριν από περίπου τέσσερα χρόνια. Όπως αποκαλύφτηκε στο σχετικό δημοσίευμα της “Μ”, τον περασμένο Οκτώβριο γερμανοί οικονομικοί επιθεωρητές, συνοδευόμενοι από έλληνες συναδέλφους τους, επισκέφθηκαν αιφνιδιαστικά τα γραφεία του ΟΑΣΘ επί της οδού Παπαναστασίου και ζήτησαν όλους τους φακέλους που αφορούν την αγορά 29 αρθρωτών λεωφορείων. Μετά την αποκάλυψη ότι η υπόθεση με τις μίζες της Daimler αφορά και τη χώρα μας, ο επικεφαλής της εταιρείας στην Αθήνα μετατέθηκε στην Ταϊλάνδη, ενώ έγιναν και άλλες εκτεταμένες διοικητικές αλλαγές, μεταξύ των οποίων και αυτή του διευθυντή πωλήσεων και μάρκετινγκ.
ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ
Ο φάκελος για τα σκάνδαλα του ΟΑΣΘ παρουσιάστηκε την περασμένη Κυριακή (20/07/2014) με το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ για ρουσφέτια, διαπλοκή, προνόμια. Οι υποθέσεις που παρουσιάστηκαν στο εν λόγω δημοσίευμα είναι: Η διαπλοκή διοίκησης - εργαζομένων. Ένα από τα εργαλεία συναλλαγής μεταξύ διοίκησης και συλλόγου εργαζομένων, όπως αποκάλυψε η “ΜτΚ”, είναι η χορήγηση συνδικαλιστικών αδειών, οι οποίες στην περίπτωση του ΟΑΣΘ ανέρχονται σε περίπου χίλιες ημέρες το χρόνο(!). Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το σωματείο εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 500 μέλη, συνδικαλιστική άδεια δικαιούνται ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας, το μέγιστο 60 ημέρες το χρόνο έκαστος, δηλαδή στο σύνολο 180.
Ένα δεύτερο εργαλείο συναλλαγής, όπως αποκαλύφθηκε στο συγκεκριμένο δημοσίευμα, είναι οι υπερωρίες. Ο ΟΑΣΘ πληρώνει υπερωρίες με προσαύξηση 225% από το πρώτο λεπτό, όταν η προσαύξηση στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα αρχίζει από το 25% για τις πρώτες 40 ώρες. Αποτέλεσμα αυτού είναι περισσότεροι από τους μισούς υπαλλήλους να λαμβάνουν περίπου 40% δευτερεύουσες αποδοχές πέραν του μισθού τους.
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΗΜΕΤΕΡΩΝ
Το ρεπορτάζ περιέγραψε και τις σκανδαλώδεις προσλήψεις, μια υπόθεση που ήρθε στο φως της δημοσιότητας από τον Ιανουάριο του 2011 με δημοσίευμα της εφημερίδας “Θεσσαλονίκη” για παράνομες εν κρυπτώ προσλήψεις “ημετέρων” στον ΟΑΣΘ, γεγονός που προκάλεσε τον τότε υφυπουργό Μεταφορών Σπύρο Βούγια να δώσει εντολή να γίνει έρευνα. Την ανέλαβε το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο τον Μάιο του 2011 κατέληξε στο πόρισμά του. Σε αυτό γίνονται αναφορές σε πλειάδα παρατυπιών, ενώ από τον ενδελεχή έλεγχο προέκυψε ότι οι παρατύπως προσληφθέντες ήταν τελικώς 75 και όχι μόνο 24, όπως είχε αποκαλύψει το δημοσίευμα της “Θ”. Ειδικότερα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αξιοποιώντας κατά παράτυπο τρόπο σκανδαλώδη διάταξη του γενικού κανονισμού προσωπικού, που δίνει το δικαίωμα στο δ.σ. να προχωρά σε “κατ’ εξαίρεση προσλήψεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού ή περιορισμένου αριθμού άλλων θέσεων, που δεν υπερβαίνουν τις πέντε ανά ειδικότητα”, με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, προσέλαβε 26 άτομα, χωρίς να πληρείται καμία από τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Ειδικότερα, οι δεκαέξι ήταν σε θέσεις πλεονάζοντος προσωπικού, ενώ κανείς από τους 26 δεν αφορούσε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της “ΜτΚ”, στους 26 περιλαμβάνονται η ανιψιά του προέδρου του ΟΑΣΘ, ο γαμπρός του αντιπροέδρου, το παιδί μέλους του δ.σ., ο γιος του προέδρου του σωματείου εργαζομένων, άλλα έξι παιδιά συνδικαλιστών και η σύζυγος ενός εξ αυτών. Οι επιθεωρητές ανακάλυψαν επιπλέον 49 προσλήψεις οδηγών, οι οποίες έγιναν χωρίς να υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, κατ’ απαίτηση πολιτικών παραγόντων, βουλευτών και κυβερνητικών στελεχών. Καθεστώς αδιαφάνειας χαρακτηρίζει όμως και τις υπόλοιπες, “κανονικές” προσλήψεις, που αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό, παρότι γίνονται μέσω ανοιχτών και αδιάβλητων -υποτίθεται- διαδικασιών.
ΟΜΕΡΤΑ
Δηλώσεις εχεμύθειας
Η σειρά αποκαλύψεων της “Μ” για τα σκάνδαλα του ΟΑΣΘ συνεχίστηκε χθες με το δημοσίευμα που αναφερόταν ότι η διοίκηση του οργανισμού προσπαθεί να επιβάλει καθεστώς ομερτά σε εργαζόμενους.
Η σειρά αποκαλύψεων της “Μ” για τα σκάνδαλα του ΟΑΣΘ συνεχίστηκε χθες με το δημοσίευμα που αναφερόταν ότι η διοίκηση του οργανισμού προσπαθεί να επιβάλει καθεστώς ομερτά σε εργαζόμενους.
Ζήτησε
από εργαζόμενους που είναι σε “ευαίσθητες”
διευθύνσεις να
υπογράψουν δήλωση εχεμύθειας! Και να μην αποκαλύπτουν όσα γνωρίζουν
για υποθέσεις του ΟΑΣΘ. Σε περίπτωση
μάλιστα που κάποιος παραβιάσει την υποχρέωση εχεμύθειας, θα καταβάλλει ποινική ρήτρα ύψους 20.000 ευρώ!