ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ FATCA & IRS ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ



Χρήστος Γκαβανόζης
Γνωρίζετε ότι...
    1. Στις 30/11/2014 η Ελλάδα (βρίσκεται υπό τον Έλεγχο της Τρόικας) υπέγραψε τελικά την περίφημη σύμβαση IGA (Inter Governmental Agreement) για σκοπούς εφαρμογής της αμερικανικής νομοθεσίας FATCA στη χώρα μας, αναγνωρίζοντας με τον πιο επίσημο τρόπο την υποχρέωση συμμόρφωσης των ελληνικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων με τη νομοθεσία αυτή.
                α. Η νομοθεσία FBAR επιβάλλει στις τράπεζες την υποχρέωση προς ενημέρωση του IRS των ΗΠΑ για τους τραπεζικούς λογαριασμούς που τηρούν  Αμερικανοί στην Ελλάδα, με αρχικό κατώφλι τα 50.000 δολάρια για τα φυσικά πρόσωπα (το κατώφλι αυτό μπορεί να αναθεωρηθεί προς τα κάτω στο προσεχές μέλλον).
                β. Η διαδικασία FBAR επιβάλλει την ίδια υποχρέωση στους Αμερικανούς (πολίτες και κατόχους «πράσινης κάρτας») προς ενημέρωση του IRS των ΗΠΑ για τους τραπεζικούς λογαριασμούς στους οποίους έχουν δικαίωμα υπογραφής οι ίδιοι (ανεξαρτήτως τίνος είναι τα χρήματα που βρίσκονται εκεί), με κατώφλι τα 10.000 δολάρια. Τα πρόστιμα που προβλέπονται για μη συμμόρφωση με τη διαδικασία FBAR είναι πολύ μεγάλα. Προφανώς οι δύο παραπάνω αναφορές ενημέρωσης, των τραπεζών και των φορολογουμένων, μπορούν εύκολα να διασταυρωθούν.
                γ. Οι ελληνικές εμπορικές τράπεζες και τα λοιπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εφαρμόζουν τη νομοθεσία FATCA ήδη από τις αρχές Ιουλίου του 2014, με αυστηρότητα και αποτελεσματικότητα, καλώντας τους πελάτες τους για τους οποίους υπάρχουν «ενδείξεις» ότι ίσως είναι Αμερικανοί πολίτες, να το επιβεβαιώσουν ή να το διαψεύσουν, υπογράφοντας επί ποινή ψευδορκίας. Κανείς δεν φαίνεται να μπορεί να διαφύγει τους ελέγχους που έχουν ήδη δρομολογήσει οι ελληνικές τράπεζες στο σύνολο του πελατολογίου τους (φυσικά και νομικά πρόσωπα) για τα επόμενα δύο χρόνια.
                δ. Για τους Αμερικανούς φορολογούμενοι που δεν έχουν υποβάλει τα απαιτούμενα μέχρι στιγμής, υφίσταται ακόμη σε ισχύ μια ιδιότυπη διαδικασία «αμνηστίας» που απαιτεί την υποβολή φορολογικών δηλώσεων των τριών τελευταίων ετών και δηλώσεων FBAR των έξι τελευταίων ετών. Από τον Σεπτέμβριο του 2014, προβλέπεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων FBAR όλων των περασμένων ετών στο ανασχεδιασμένο site του IRS.
    2. Στις 29.1Ο.2014, ένα μήνα πριν από την υπογραφή της IGA για σκοπούς FATCA, η Ελλάδα ήταν μέσα στις πρώτες 51 χώρες που υπέγραψαν τη διεθνή σύμβαση για την Αυτόματη Ανταλλαγή Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών, ένα σύστημα που προωθείται παγκοσμίως με πρωτοβουλία του ΟΟΣΑ και βασίζεται στο μοντέλο της νομοθεσίας FATCA.
    3. Η σύμβαση αυτή τίθεται σε ισχύ από 01/01/2017 και η ανταλλαγή πληροφοριών θα αφορά τόσο τα υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών, όσο και το εισόδημα από τόκους, μερίσματα και αλλά χρηματοοικονομικά προϊόντα, καθώς και το εισόδημα από την πώληση ή ρευστοποίησή τους.
    4. Η παραπάνω σύμβαση έρχεται να συμπληρώσει και να επεκτείνει το πλέγμα συστημάτων ανταλλαγής χρηματοοικονομικών πληροφοριών που ήδη ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και των συμβάσεων που έχουν συναφθεί με χώρες όπως η Ελβετία ή άλλες που θεωρούνταν «φορολογικοί παράδεισοι», όπως π.χ. η Ανδόρα, το Μονακό, το Λιχτενστάιν, το Σαν Μαρίνο, τα εξαρτημένα εδάφη του Ενωμένου Βασιλείου (Τζέρσεϊ, Γκέρνσεϊ, Νήσος του Μαν), των Κάτω Χωρών (Αρούμπα και πρώην Ολλανδικές Αντίλλες), καθώς και τα συνδεδεμένα στο Ηνωμένο Βασίλειο εδάφη της Καραϊβικής (Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι, Νήσοι Κέιμαν).
    5. Δημιουργήθηκε στο Ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία τηρούνται ονόματα, αριθμοί τραπεζικών λογαριασμών ανά τράπεζα και υπόλοιπα καταθέσεων που αφορούν τα προηγούμενα 10 χρόνια. Αυτόν τον καιρό προστίθενται αναλυτικά στοιχεία κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών.
    6. Η πρόσβαση στη βάση αυτή ελέγχεται αυστηρά. Μόνον οι επιτετραμμένες αρχές, με κατάλληλη εξουσιοδότηση, μπορούν να αντλήσουν στοιχεία από τα καταχωρισμένα σε αυτήν δεδομένα. Τα στοιχεία αυτά χρησιμεύουν στην εφαρμογή των περίφημων «έμμεσων τεχνικών ελέγχου» και τις διασταυρώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο φορολογικών ελέγχων.
    7. Φορολογικό Προφίλ Ελλήνων
    Για τους Έλληνες φορολογουμένους, ανέκαθεν δεν υπήρχε υποχρέωση τήρησης τραπεζικών παραστατικών για την υποστήριξη φορολογικών δεδομένων.
    Αφού όμως αυτά ούτω ή άλλως είναι (ήδη από τώρα ή στο προσεχές μέλλον) στη διάθεση των φορολογικών αρχών, φαίνεται συνετό να αναζητήσουν και οι ίδιοι κρίσιμα στοιχεία που τους αφορούν και να προχωρήσουν στην ανασύνταξη του «φορολογικού προφίλ » τους.
    Ξέρετε τι σημαίνει για τον Ελληνικό λαό για εμάς που δεν κατέχουμε Οικονομική Παιδεία ????