ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Όχι στον εργολάβο του ΓΕΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ



Τους επαγγελματίες καταστηματάρχες της μισής – και βάλε - Θεσσαλονίκης, ποιος θα τους αποζημιώσει ?
Ά, ξέχασα…. Υπάρχουν και….  ’παράπλευρες απώλειες’’.
Δυστυχώς, είναι αργά πλέον να βουλώσουμε τις τρύπες για ένα αχρείαστο έργο .
ΤΟΥ ΦΩΤΗ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗ
    Απορρίφθηκε από το διαιτητικό δικαστήριο το αίτημα του εργολάβου του μετρό Θεσσαλονίκης για καταβολή αποζημίωσης 213 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο λόγω μονομερούς επέκτασης του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου από την Αττικό Μετρό Α.Ε.
    Η κατασκευάστρια κοινοπραξία καλείται να καταθέσει νέα αίτηση με στοιχεία που να αποδεικνύουν το ύψος των ζημιών που υποστηρίζει ότι υπέστη.
    Η διαιτητική απόφαση απέρριψε κατά πλειοψηφία (2-1) ως απαράδεκτο το “πρόσθετο αίτημα αποζημίωσης” για τεχνικούς και όχι για ουσιαστικούς λόγους.
    Ειδικότερα, το δικαστήριο εξέτασε τη διαφορά που είχε η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου (με επικεφαλής της ΑΕΓΕΚ) με το δημόσιο σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου και όχι τις οικονομικές ζημιές.
    Οι διαιτητές απεφάνθησαν ότι ενώ στην αίτηση θεραπείας που είχε καταθέσει ο εργολάβος γινόταν αναφορά στις οικονομικές επιπτώσεις, στην προσφυγή που ακολούθησε στο εφετείο δεν υπήρξε τέτοια αναφορά ούτε ζητήθηκε η αναγνώριση ζημιών ούτε προσδιορίστηκε ποσό αποζημίωσης. Μετά την απόφαση, “ο ανάδοχος οδηγείται στο να στοιχειοθετήσει και να υποβάλει νέα αυτοτελή αιτήματα αποζημίωσής του, προκειμένου αυτά να οδηγηθούν εκ νέου στη διαιτησία, στο βαθμό που δεν καλύπτονται από άλλες εκκρεμείς διαφωνίες”, όπως αναφέρεται.
    Έτσι, αναμένεται νέα αίτηση από την κοινοπραξία που διεκδικεί συνολικά επιπλέον 560 εκατ. ευρώ. Το διαιτητικό δικαστήριο, ωστόσο, έκανε αποδεκτό τον ισχυρισμό του αναδόχου με βάση τον οποίο κακώς η Αττικό Μετρό προχώρησε μονομερώς σε παράταση προθεσμιών για την κατασκευή του έργου.  
    Συγκεκριμένα, κρίνεται ότι “δεν προκύπτει από πουθενά αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου για την καθυστέρηση εκτέλεσης των εργασιών της Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας (ΑΤΠ) α/α 6 και συνεπώς είναι παράνομη η χορήγηση παράτασης χωρίς αναθεώρηση”.
    Υπενθυμίζεται ότι έχει κριθεί πως η οριακή προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ήταν η 1η Δεκεμβρίου 2014 και παράτυπα η Αττικό Μετρό έδωσε παράταση μέχρι τον Νοέμβριο του 2016. Με τα νέα δεδομένα, η ανάδοχος κοινοπραξία μπορεί να υποστηρίζει καλύτερα το αίτημα διάλυσης της σύμβασης που έχει καταθέσει στις 17 Δεκεμβρίου και απορρίφθηκε από την Αττικό Μετρό, με αποτέλεσμα να επανέλθει ο εργολάβος στο αίτημά του με ένσταση στις 14 Ιανουαρίου 2015.
    Η Αττικό Μετρό, που πρέπει να απαντήσει επί της ενστάσεως μέχρι τις 14 Μαρτίου, φαίνεται ότι δεν μπορεί πλέον να στηρίξει την άποψή της ότι η κοινοπραξία πρέπει να συνεχίσει τις εργασίες.
    Όπως και να ’χει πάντως, γίνεται φανερό πως η λύση στην εμπλοκή του έργου κατασκευής της βασικής γραμμής του μετρό (που σταμάτησε την 1η Δεκεμβρίου) μπορεί να δοθεί με πολιτική παρέμβαση.