Ποια είναι τι μπορούν να κάνουν
Του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
onalert
Πενήντα έως εξήντα μεταχειρισμένα ελικόπτερα (ένοπλης) αναγνώρισης αλλά και ( ελαφράς) επιθετικής κρούσης τύπου OH-58D Kiowa Warrior προσφέρουν οι ΗΠΑ για απόκτηση από την Ελλάδα, όπου αυτές τις ημέρες βρέθηκαν αμερικανοί αξιωματικοί και παρουσίασαν, μεταξύ άλλων, τις σχετικές προοπτικές ενώ συζήτησαν με την Αεροπορία Στρατού όλα όσα συναρτώνται με τυχόν επιλογή προμήθειας του συγκεκριμένου ελικοπτέρου, το οποίο μόλις αποσύρθηκε από τον αμερικανικό Στρατό.
Οι περικοπές αμυντικών δαπανών και οι συνακόλουθες αλλαγές στην δομή δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ με αναγκαία ''λουκέτα'' σε μονάδες και βάσεις, οδηγούν τα εν λόγω ελικόπτερα - και άλλα οπλικά συστήματα - σε απόθεση και διάθεσή τους ως Πλεονάζοντα Αμυντικά Είδη (Excess Defense Articles).Ο Αμερικανικός Στρατός διέθετε τον Δεκέμβριο του 2013 περί τα 338 ενεργά ΟΗ-58 και η Εθνοφρουρά άλλα 30.
Ηρθαν αμερικανοί για συζήτηση
Σχετική ενημέρωση επ' αυτών είχε ο Αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Χρ. Μανωλάς κατά το πρόσφατο ταξίδι του στις ΗΠΑ και ήδη το θέμα μπήκε για συζήτηση - σε τεχνικό επίπεδο - στην αντζέντα της σύσκεψης που αφορούσε στην ανασκόπηση της τεχνικής υποστήριξης των ΗΠΑ στην Ελληνική Αεροπορία Στρατού (Technical Assistance Review) με την επωνυμία «ΠΗΓΑΣΟΣ 2015» και έγινε από 12 έως 15 Ιανουαρίου 2015, στη Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων Φρουράς Αθήνας (ΛΑΕΔ). Στη σύσκεψη παρευρέθησαν ο Αρχηγός του ΓΕΣ αντιστράτηγος κ. Χρ. Μανωλάς, επιτελείς της Αεροπορίας Στρατού και εκπρόσωποι του Αμερικάνικου Στρατού. Στην αντζέντα και Σινούκ-Απάτσι
Σκοπός της σύσκεψης ήταν, όπως
ανακοινώθηκε, '' η εξέταση των υφιστάμενων,
προγραμματισμένων ή ενδεχόμενων μελλοντικών προμηθειών αεροπορικού υλικού από
τις ΗΠΑ, τα οποία στοχεύουν στην άμεση αναβάθμιση των δυνατοτήτων της
Αεροπορίας Στρατού και στην κάλυψη επειγουσών επιχειρησιακών αναγκών''.Πενήντα έως εξήντα μεταχειρισμένα ελικόπτερα (ένοπλης) αναγνώρισης αλλά και ( ελαφράς) επιθετικής κρούσης τύπου OH-58D Kiowa Warrior προσφέρουν οι ΗΠΑ για απόκτηση από την Ελλάδα, όπου αυτές τις ημέρες βρέθηκαν αμερικανοί αξιωματικοί και παρουσίασαν, μεταξύ άλλων, τις σχετικές προοπτικές ενώ συζήτησαν με την Αεροπορία Στρατού όλα όσα συναρτώνται με τυχόν επιλογή προμήθειας του συγκεκριμένου ελικοπτέρου, το οποίο μόλις αποσύρθηκε από τον αμερικανικό Στρατό.
Οι περικοπές αμυντικών δαπανών και οι συνακόλουθες αλλαγές στην δομή δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ με αναγκαία ''λουκέτα'' σε μονάδες και βάσεις, οδηγούν τα εν λόγω ελικόπτερα - και άλλα οπλικά συστήματα - σε απόθεση και διάθεσή τους ως Πλεονάζοντα Αμυντικά Είδη (Excess Defense Articles).Ο Αμερικανικός Στρατός διέθετε τον Δεκέμβριο του 2013 περί τα 338 ενεργά ΟΗ-58 και η Εθνοφρουρά άλλα 30.
Ηρθαν αμερικανοί για συζήτηση
Σχετική ενημέρωση επ' αυτών είχε ο Αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Χρ. Μανωλάς κατά το πρόσφατο ταξίδι του στις ΗΠΑ και ήδη το θέμα μπήκε για συζήτηση - σε τεχνικό επίπεδο - στην αντζέντα της σύσκεψης που αφορούσε στην ανασκόπηση της τεχνικής υποστήριξης των ΗΠΑ στην Ελληνική Αεροπορία Στρατού (Technical Assistance Review) με την επωνυμία «ΠΗΓΑΣΟΣ 2015» και έγινε από 12 έως 15 Ιανουαρίου 2015, στη Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων Φρουράς Αθήνας (ΛΑΕΔ). Στη σύσκεψη παρευρέθησαν ο Αρχηγός του ΓΕΣ αντιστράτηγος κ. Χρ. Μανωλάς, επιτελείς της Αεροπορίας Στρατού και εκπρόσωποι του Αμερικάνικου Στρατού. Στην αντζέντα και Σινούκ-Απάτσι
Πέραν των OH-58D Kiowa, σύμφωνα με πληροφορίες , συζητήθηκαν ορισμένες παρατηρήσεις που έχει η Αεροπορία Στρατού στην Επιστολή των ΗΠΑ για την αγορά των 10 Σινούκ (CH-47D),η πώληση των οποίων ήδη εγκρίθηκε. Στις ελληνικές παρατηρήσεις μέχρι τις προάλλες δεν είχε υπάρξει επίσημη απάντηση...
Επίσης συζητήθηκαν με τους αμερικανούς θέματα υποστήριξης των επιθετικών ελικοπτέρων Aπάτσι ΑΗ-64.
Βεντάλια επιχειρησιακών αποστολών
Ρόλο επιχειρησιακής υποστήριξης των Απάτσι του αμερικανικού στρατού καλύπτουν - μεταξύ άλλων - και τα υπό συζήτηση OH-58D Kiowa : Πρόκειται για ένα μονοκινητήριο ελικόπτερο, με πλήρωμα δύο ατόμων βασισμένο στην πολυχρησιμοποιημένη πλατφόρμα του ελικοπτέρου Bell 206. Επί αυτού έχει , μεταξύ άλλων , προστεθεί το σύστημα MMS (Mast Mounted System) πάνω από το στροφείο που συνδυάζει κάμερα ημέρας, συστήματος θερμικής απεικόνισης και αποστασιόμετρο/δείκτη laser, δίνοντας του μια χαρακτηριστική φιγούρα αλλά και πολλές επιχειρησιακές δυνατότητες. Το ελικόπτερο έχει δυνατότητα να φέρει βλήματα AGM-114 HELLFIRE,AIM-92 Stinger, 7πλους καλάθους ρουκετών Hydra των 70 mm και ατρακτίδιο πολυβόλου των 12,7 χλστ. κ.α. Βεβαίως η ''βεντάλια'' των επιχειρησιακών αποστολών περιλαμβάνει αρκετούς ρόλους, ανάλογα με τον χρήστη, καθώς φέρει ή μπορεί να φέρει ποικιλία οπλισμού και αισθητήρων. Υπό το πρίσμα αυτό κάποιοι εισηγούνται και την χρήση τους ως ''ελαφρύ'' επιθετικό ελικόπτερο- φυσικά σε ανάλογες των δυνατοτήτων και των περιορισμών αυτονομίας τους, αποστολές. Ακόμα και ως εκπαιδευτικό τελευταίου κύκλου λέγεται ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκ παραλλήλου με άλλους ρόλους.
Γνωστή στην Ελλάδα η ''πλατφόρμα'' (ΑΒ-206)
Άλλωστε υπάρχει και μια ικανοποιητική γνώση στην Ελλάδα του μέσου καθώς το υπάρχον AB-206 αποτελεί την ευρωπαϊκή έκδοση (Ιταλική Agusta) του πασίγνωστου Βell 206 Jet Ranger. Ο τύπος αυτός έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως παγκοσμίως στις πιο ακραίες συνθήκες πτήσης με μεγάλη επιτυχία. Το Βell Model 206 αποτελεί την πολιτική έκδοση του Ελικοπτέρου OH-58 Κiowa για το οποίο μιλάμε και το οποίο βρίσκεται ή βρισκόταν μέχρι τώρα σε υπηρεσία στον στρατό των ΗΠΑ. Από την ελληνική Αεροπορία Στρατού τα AB-206 παραλήφθηκαν το 1976 και χρησιμοποιούνται σε αποστολές VIP, ενάσκησης διοίκησης και παρατήρησης. Δεν είναι άλλωστε χωρίς σημασία στην σημερινή αξιολόγηση ότι αρκετά παλιότερα είχε συζητηθεί από το ΓΕΣ η αναβάθμιση αριθμού ελικοπτέρων AB-206/ OH-58 που διαθέτουμε στην κάποια έκδοση Kiowa Warrior. Τότε δεν είχε προκριθεί. Το κόστος κύκλου ζωής υπό διερεύνηση
Για την απόκτηση των 50-60 OH-58D Kiowa Warrior δεν έχει δημοσιοποιηθεί αν παραχωρούνται δωρεάν ή αν απαιτείται κάποιο ποσόν για την απόκτησή τους στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού, επισκευής, επιθεώρησης κ.α., όπως έγινε με τα Σινούκ CH-47D για τα οποία το αιτούμενο ποσόν λέγεται ότι τελικά ξεπερνά τα 150-180 εκ.δολάρια. Ετσι ένα στοιχείο που εξετάζεται είναι το (πιθανό) κόστος κτήσης, το κόστος μεταφοράς στην Ελλάδα όσο και το κόστος κύκλου ζωής - με βάσει και στοιχεία από τα AB-206, κλπ. Σε αυτό το σκέλος μαθαίνουμε ότι δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην αξιολόγηση από επιτελείς.