ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2019

ΜΗΝΙΑΙΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ


Νικόλαος  Ζαρκάδας Υποστράτηγος  ε.α.  
    Τελευταία συμπληρώθηκαν τα μηνιαία ενημερωτικά σημειώματα πληρωμής σύνταξης μήνα Ιανουαρίου 2019 με την παράμετρο του τμήματος της ανταποδοτικής με τις συντάξιμες αποδοχές της 31.12.2014.
    Σχετικά με τους παλαιούς συνταξιούχους – αποστράτους αξιωματικούς μια τέτοια παραπομπή του ποσού δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα δεδομένου ότι μετά την 31.7.2012 οι συντάξιμες αποδοχές τους υπέστησαν σημαντικές μεταβολές, όπως λεπτομερώς περιγράφονται στις παραγράφους, που ακολουθούν.
    Με την υπ’ αριθ. 2192/2012 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας {ΣτΕ} οι διατάξεις των παραγράφων 31, 32, 33 του άρθρου πρώτο του νόμου 4093/2012 {ΦΕΚ 222 Α΄} κρίθηκαν αντισυνταγματικές και συνεπώς ανίσχυρες να εφαρμοσθούν μελλοντικά, αφού “Διάταξη νόμου, που κηρύσσεται αντισυνταγματική, είναι ανίσχυρη από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης{παρ. 4 άρθρου 100 Συντάγματος}.
    Ανατρέχοντας στον παραπάνω νόμο διαπιστώνεται ότι οι μνημονευόμενες παράγραφοι αποτελούν το αποκαλούμενο “Ειδικό Μισθολόγιο των Στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας”.
    Συγκεκριμένα η παράγραφος 31 καθορίζει ότι “οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 50 του νόμου 3205/2003 {ΦΕΚ 297 Α΄} αντικαθίσταται από 1.8.2012……”. Οι αντικαθιστάμενες αυτές παράγραφοι καθορίζουν τους συντελεστές προσδιορισμού των βασικών μισθών των στελεχών της στρατιωτικής ιεραρχίας με βάση πάντοτε τον βασικό μισθό του βαθμού του ανθυπολοχαγού.
    Με την αναθεώρηση – αντικατάσταση των διατάξεων του νόμου 3205/2003 από 1.8.2012 καθιερώθηκε ως ειδικό μισθολόγιο των στρατιωτικών αυτό του νόμου 4093/2012, στο οποίο οι συντελεστές προσδιορισμού των βασικών μισθών ήταν μειωμένοι κατά 15% και ο βασικός μισθός του ανθυπολοχαγού κατά 3%, ήτοι συνολική μείωση των αποδοχών τους κατά 18%. Ήταν η μεγαλύτερη μείωση σε κατηγορία ειδικού μισθολογίου. Οι μειώσεις αυτές είχαν και ανάλογη εφαρμογή και στις συντάξιμες αποδοχές των αποστράτων αξιωματικών.
    Τον μήνα Νοέμβριο του έτους 2014, ήτοι μετά την απόφαση του ΣτΕ η Διοίκηση, το Υπουργείο Οικονομικών, μέσα στα πλαίσια και τις δυνατότητες της δημοσιονομικής πολιτικής της προχώρησε  στην εκτέλεση αυτής κατά 50% και εξέδωσε τον νόμο 4307/2014 {ΦΕΚ 246 Α΄} με τις διατάξεις του άρθρου 86 του οποίου καθορίζεται ότι “οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 50 και οι παράγραφοι 3 και 8α του άρθρου 51 του νόμου 3205/2003 αντικαθίστανται από 1.8.2012……”.
    Η χορήγηση του 50% έγινε με την αντίστοιχη μεταβολή των συντελεστών των βασικών μισθών και του βασικού μισθού του ανθυπολοχαγού κατά το ήμισυ της διαφοράς μεταξύ των νόμων 3205 και 4093 με συνέπεια την ανάλογη μεταβολή και των συντάξιμων αποδοχών των αποστράτων αξιωματικών {άρθρο 34 ΠΔ169/2007 ΦΕΚ 210 Α΄}.
    Τελευταία, τον μήνα Νοέμβριο του έτους 2018 αποφασίστηκε και δόθηκε ως “εφάπαξ χρηματικό ποσό που αντιστοιχεί στη διαφορά μεταξύ της μηνιαίας σύνταξης που θα δικαιούταν να λάβουν εάν ……… και αυτής που πράγματι τους καταβλήθη………”. {άρθρο 15 νόμου 4575/2018 – ΦΕΚ 192 Α΄}.
    Η διατύπωση του νόμου παραπέμπει έμμεσα στην χορήγηση του υπόλοιπου 50% της απόφασης του ΣτΕ, πλην όμως η εκτέλεσή της πραγματοποιείται κατά πρωτότυπο και ανορθόδοξο τρόπο, δεδομένου ότι δεν ακολουθείται η διαδικασία της μεταβολής των συντελεστών, όπως κατά το παρελθόν, των βασικών μισθών και δεν εκδίδονται οι προβλεπόμενες διοικητικές συνταξιοδοτικές πράξεις.
    Μετά την παραπάνω περιγραφή συνάγεται και καταδεικνύεται ότι οι συντάξιμες αποδοχές, που περιλαμβάνονται στα μηνιαία ενημερωτικά σημειώματα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, δεδομένου ότι έχουν συμπεριλάβει και υπολογίσει μόνον το 50% της απόφασης του ΣτΕ και όχι το συνολικό ποσό αυτής. Χορηγείται βέβαια το υπόλοιπο τον μήνα Νοέμβριο του 2018, αλλά υπολογίστηκε από 1.8.2012 σύμφωνα με την σχετική απόφαση, η οποία δεν προέβλεπε τμηματική χορήγηση.
    Η αποφυγή του υπολογισμού ολοκληρωμένης και πλήρους της απόφασης είναι άδικη, καταχρηστική και αντίθετη προς τις συνταγματικές αρχές της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των πολιτών προς την Διοίκηση, του κοινωνικού κράτους, της χρηστής διοίκησης και του κράτους δικαίου, δεδομένου ότι έχει ως αποτέλεσμα την μείωση τόσο των συντάξιμων αποδοχών όσον και το τμήμα της ανταποδοτικής σύνταξης περίπου κατά 9%.
    Βέβαια, σήμερα, η μείωση αυτή δεν επηρεάζει το πληρωτέο ποσό της σύνταξης, διότι αντιμετωπίζεται με την προσωπική διαφορά, η οποία όμως είναι προσωρινή, ενώ αντίθετα η σύνταξη είναι μονιμότερη και σταθερή.
    Συμπερασματικά καταλήγουμε και προτείνουμε όπως οι συνταξιοδοτικές αποδοχές της 31.12.2014 πρέπει να αντικατασταθούν με αυτές, που ίσχυαν την 31.7.2012, ήτοι όπως διαμορφώθηκαν μετά την πλήρη εφαρμογή της 2192/2014 απόφαση του ΣτΕ και είναι σχετική η από 1.6.2010 συνταξιοδοτική πράξη αναπροσαρμογής.