“Μαύρα σύννεφα” για τον εκσυγχρονισμό των F-16. Δεν είναι τόσο η διαφορά των 250 εκατομμυρίων ευρώ που χωρίζει την οροφή που έχει θέσει η
ελληνική κυβέρνηση από την προσφορά των Αμερικανών. Το κυριότερο πρόβλημα είναι
πως η προτεινόμενη συμφωνία προβλέπει την
καταβολή περίπου 1 δις ευρώ μέχρι το 2020, όταν το πρώτο αεροσκάφος
-μετά από τα δύο πρωτότυπα- θ΄ αρχίζει να εκσυγχρονίζεται.
Υπάρχουν τόσα χρήματα; Η απάντηση κορυφαίας
πηγής από την ηγεσία των ΕΔ σε ερώτηση του militaire.gr ήταν μονολεκτική: “Όχι”!
Η αλήθεια είναι πως μπορούν να βρεθούν
περίπου 900
εκατομμύρια. Τα 500 υπάρχουν από χρήματα που έμειναν αδιάθετα από την τελευταία αγορά
F-16 το 2005 και τα
υπόλοιπα 400 αναμένονται από την πώληση των F-16 Block 30 στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ακόμη κι έτσι
όμως δεν μπορούν τόσα χρήματα να δοθούν, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα σ΄ένα
μόνο πρόγραμμα ,με δεδομένες τις ανάγκες που έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις.
Τι θα γίνει λοιπόν;
Πηγές του ΥΠΕΘΑ
δηλώνουν ότι “η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη και για όλα αυτά τα ζητήματα θα
αναζητηθούν λύσεις”. Το
σίγουρο πάντως είναι ότι όσο ο καιρός περνά η επιφυλακτικότητα για την έκβαση
του προγράμματος εκσυγχρονισμού μεγαλώνει.
Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις; Στο ΓΕΑ σε υψηλό επίπεδο υποστηρίζουν πως όχι. Ωστόσο αν όλα “στραβώσουν” θα πρέπει να
βρεθούν. Σε χαμηλότερο επίπεδο ήδη έχουν αρχίσει να συζητούνται και να
εξετάζονται.
Περί Boeing
Ο Α/ΓΕΕΘΑ
Ναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης σε
συνάντηση που είχε χθες με τους αμυντικούς συντάκτες ρωτήθηκε για την πρόταση
της Boeing και απάντησε πως όποια εταιρεία
θέλει, μπορεί να κάνει πρόταση μέσω της αμερικανικής κυβέρνησης.