Πέντε ομάδες συνταξιούχων βρίσκονται στην
πρώτη γραμμή για τη διεκδίκηση αναδρομικών από κομμένα δώρα, μειώσεις και άλλες
πηγές.
Παλαιοί και νέοι συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν ή μετά τον νόμο Κατρούγκαλου, βρίσκονται μπροστά σε ανοιχτό πεδίο διεκδικήσεων, λόγω περικοπών που κρίθηκαν αντισυνταγματικές στα δώρα και τις συντάξεις τους ή λόγω νέων δεδομένων που αφορούν στο καθεστώς συνταξιοδότησής τους.
Τη στιγμή που οι επίμαχες ρήτρες του νόμου Κατρούγκαλου αναμένεται να κριθούν από το ΣτΕ, "δείχνοντας" άμεσα ή έμμεσα το εύρος και το ύψος των διεκδικούμενων ποσών, η μεγάλη μάζα των παλαιών συνταξιούχων οδηγεί την κούρσα των αναδρομικών.
Αναλυτικά οι ομάδες συνταξιούχων που διεκδικούν αναδρομικά είναι:
1. Παλαιοί συνταξιούχοι που είχαν προσφύγει στα δικαστήρια κατά των περικοπών του 2012 πριν από την απόφαση- βόμβα του ΣτΕ το 2015. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, οι εν λόγω συνταξιούχοι είναι οι μόνοι που δικαιούνται αναδρομικά από το 2013. Δεδομένης της κρίσης του ΣτΕ, δεν φαίνεται άλλο περιθώριο εκτός από τη δικαίωση των εν λόγω υποθέσεων όταν και εφόσον αυτές τελεσιδικήσουν.
2. Παλαιοί συνταξιούχοι που δεν είχαν προσφύγει κατά των περικοπών του 2012 πριν από την απόφαση- βόμβα του ΣτΕ το 2015. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, οι εν λόγω συνταξιούχοι δεν δικαιούνται αναδρομικά για την περίοδο 2013-2015 για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Συγκλίνουσες νομικές απόψεις καταλήγουν πως το πλέον βάσιμο χρονικό διάστημα εντός του οποίου εντοπίζεται έδαφος για τις όψιμες αξιώσεις είναι το 10μηνο Ιούνιος 2015- Μάιος 2016. Πρόκειται για το διάστημα ανάμεσα στη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, το οποίο φαίνεται ως η πλέον "ακάλυπτη" περίοδος.
3. Νέοι συνταξιούχοι που αποχώρησαν από 13/5/2016 έως και 31 Δεκεμβρίου 2018 και δικαιούνται προσωπική διαφορά. Υπολογίζεται ότι πρόκειται για πάνω από 100.000 νέους συνταξιούχους, οι οποίοι εμπίπτουν στην τρίτη μεταβατική περίοδο του νόμου Κατρούγκαλου και δικαιούνται τμήμα προσωπικής διαφοράς επειδή η σύνταξή τους υπολείπεται κατά 20% και πλέον από τη σύνταξη που θα έπαιρναν με το παλιό καθεστώς.
4. Νέοι συνταξιούχοι που έχουν αποχωρήσει από τις 13 Μαίου 2016 και μετά με διαδοχική ή παράλληλη ασφάλιση. Με πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας αποσαφηνίστηκε πλήρως το νέο καθεστώς και εισήχθη μια νέα κοινωνικοασφαλιστική λογική για την αντιμετώπιση ασφαλισμένων που είχαν μεταβολές ασφαλιστικού φορέα και ασφάλιση σε δύο φορείς κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Όλες οι αποφάσεις που έχουν εκδοθεί για αιτήσεις μετά την ισχύ του ν. 4387/2016, σύμφωνα με τον Δημήτρη Μπούρλο, θα πρέπει τώρα να επανεξετασθούν αναδρομικά, εφόσον υπάρχει διαδοχικός ή παράλληλος χρόνος ασφάλισης επειδή "προφανώς ο υπολογισμός του ποσού σύνταξης δεν έχει γίνει κατά τον τρόπο που η νέα εγκύκλιος ορίζει". Όπως ορίζει η νέα εγκύκλιος, ως προς τον υπολογισμό του ποσού , αξιοποιείται κάθε χρόνος ασφάλισης "για τον οποίο έχουν καταβληθεί εισφορές". Επίσης, αξιοποιείται ο παράλληλος χρόνος ασφάλισης ο οποίος προσαυξάνει το ποσό της σύνταξης.
5. Νέοι συνταξιούχοι, πρώην δημόσιοι υπάλληλοι ειδικών μισθολογίων- καταρχάς γιατροί- που αποχώρησαν μετά το 2017. Όπως έχουν επισημάνει έγκριτοι εργατολόγοι στο "Έθνος", εφόσον οι ρυθμίσεις του ειδικού μισθολογίου του 2017 κριθούν τελεσίδικα αντισυνταγματικές και οι μισθοί μετά το 2017 πρέπει να αναπροσαρμοστούν, αυτό αναπόφευκτα επηρεάζει το άθροισμα των συντάξιμων αποδοχών και το ποσό της σύνταξης. Δηλ. αν επιβεβαιωθούν και στο εφετείο και τελεσιδικήσουν σε ανώτατο βαθμό οι τρεις πρωτόδικες αποφάσεις που δικαίωσαν πρόσφατα γιατρούς του ΕΣΥ, επιδικάζοντας αναδρομικά, ανοίγει νέος κύκλος διεκδικήσεων για αναδρομικά και αναπροσαρμογή συντάξεων.
Παλαιοί και νέοι συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν ή μετά τον νόμο Κατρούγκαλου, βρίσκονται μπροστά σε ανοιχτό πεδίο διεκδικήσεων, λόγω περικοπών που κρίθηκαν αντισυνταγματικές στα δώρα και τις συντάξεις τους ή λόγω νέων δεδομένων που αφορούν στο καθεστώς συνταξιοδότησής τους.
Τη στιγμή που οι επίμαχες ρήτρες του νόμου Κατρούγκαλου αναμένεται να κριθούν από το ΣτΕ, "δείχνοντας" άμεσα ή έμμεσα το εύρος και το ύψος των διεκδικούμενων ποσών, η μεγάλη μάζα των παλαιών συνταξιούχων οδηγεί την κούρσα των αναδρομικών.
Αναλυτικά οι ομάδες συνταξιούχων που διεκδικούν αναδρομικά είναι:
1. Παλαιοί συνταξιούχοι που είχαν προσφύγει στα δικαστήρια κατά των περικοπών του 2012 πριν από την απόφαση- βόμβα του ΣτΕ το 2015. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, οι εν λόγω συνταξιούχοι είναι οι μόνοι που δικαιούνται αναδρομικά από το 2013. Δεδομένης της κρίσης του ΣτΕ, δεν φαίνεται άλλο περιθώριο εκτός από τη δικαίωση των εν λόγω υποθέσεων όταν και εφόσον αυτές τελεσιδικήσουν.
2. Παλαιοί συνταξιούχοι που δεν είχαν προσφύγει κατά των περικοπών του 2012 πριν από την απόφαση- βόμβα του ΣτΕ το 2015. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, οι εν λόγω συνταξιούχοι δεν δικαιούνται αναδρομικά για την περίοδο 2013-2015 για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Συγκλίνουσες νομικές απόψεις καταλήγουν πως το πλέον βάσιμο χρονικό διάστημα εντός του οποίου εντοπίζεται έδαφος για τις όψιμες αξιώσεις είναι το 10μηνο Ιούνιος 2015- Μάιος 2016. Πρόκειται για το διάστημα ανάμεσα στη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, το οποίο φαίνεται ως η πλέον "ακάλυπτη" περίοδος.
3. Νέοι συνταξιούχοι που αποχώρησαν από 13/5/2016 έως και 31 Δεκεμβρίου 2018 και δικαιούνται προσωπική διαφορά. Υπολογίζεται ότι πρόκειται για πάνω από 100.000 νέους συνταξιούχους, οι οποίοι εμπίπτουν στην τρίτη μεταβατική περίοδο του νόμου Κατρούγκαλου και δικαιούνται τμήμα προσωπικής διαφοράς επειδή η σύνταξή τους υπολείπεται κατά 20% και πλέον από τη σύνταξη που θα έπαιρναν με το παλιό καθεστώς.
4. Νέοι συνταξιούχοι που έχουν αποχωρήσει από τις 13 Μαίου 2016 και μετά με διαδοχική ή παράλληλη ασφάλιση. Με πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας αποσαφηνίστηκε πλήρως το νέο καθεστώς και εισήχθη μια νέα κοινωνικοασφαλιστική λογική για την αντιμετώπιση ασφαλισμένων που είχαν μεταβολές ασφαλιστικού φορέα και ασφάλιση σε δύο φορείς κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Όλες οι αποφάσεις που έχουν εκδοθεί για αιτήσεις μετά την ισχύ του ν. 4387/2016, σύμφωνα με τον Δημήτρη Μπούρλο, θα πρέπει τώρα να επανεξετασθούν αναδρομικά, εφόσον υπάρχει διαδοχικός ή παράλληλος χρόνος ασφάλισης επειδή "προφανώς ο υπολογισμός του ποσού σύνταξης δεν έχει γίνει κατά τον τρόπο που η νέα εγκύκλιος ορίζει". Όπως ορίζει η νέα εγκύκλιος, ως προς τον υπολογισμό του ποσού , αξιοποιείται κάθε χρόνος ασφάλισης "για τον οποίο έχουν καταβληθεί εισφορές". Επίσης, αξιοποιείται ο παράλληλος χρόνος ασφάλισης ο οποίος προσαυξάνει το ποσό της σύνταξης.
5. Νέοι συνταξιούχοι, πρώην δημόσιοι υπάλληλοι ειδικών μισθολογίων- καταρχάς γιατροί- που αποχώρησαν μετά το 2017. Όπως έχουν επισημάνει έγκριτοι εργατολόγοι στο "Έθνος", εφόσον οι ρυθμίσεις του ειδικού μισθολογίου του 2017 κριθούν τελεσίδικα αντισυνταγματικές και οι μισθοί μετά το 2017 πρέπει να αναπροσαρμοστούν, αυτό αναπόφευκτα επηρεάζει το άθροισμα των συντάξιμων αποδοχών και το ποσό της σύνταξης. Δηλ. αν επιβεβαιωθούν και στο εφετείο και τελεσιδικήσουν σε ανώτατο βαθμό οι τρεις πρωτόδικες αποφάσεις που δικαίωσαν πρόσφατα γιατρούς του ΕΣΥ, επιδικάζοντας αναδρομικά, ανοίγει νέος κύκλος διεκδικήσεων για αναδρομικά και αναπροσαρμογή συντάξεων.