Το έστειλε ο Γιώργος Επιτήδειος
Είναι σπάνιο να αποδεικνύεται εν τοις
πράγμασι ανεπαρκέστατος ένας πολιτικός που καταλαμβάνει τη θέση του αναπληρωτή
υπουργού Άμυνας, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ένα πολύπειρο πολιτικό όπως ο Φώτης Κουβέλης. Όμως οι επιδόσεις του τις
τελευταίες ημέρες προκαλούν ανησυχία, καθώς διερχόμαστε από μια περίοδο κρίσιμη
για την ασφάλεια της χώρας.
Η γκάφα με τις γαλλικές φρεγάτες είναι μονάχα το «κερασάκι στην τούρτα». Έσπευσε να επιβεβαιώσει και να παρουσιάσει ως τετελεσμένο το θέμα της δήθεν παραλαβής από το Πολεμικό Ναυτικό δύο φρεγατών τύπου FREMM από τους Γάλλους, για να διαψευσθεί μεγαλοπρεπώς από τη Γαλλίδα υπουργό Άμυνας λίγες ώρες αργότερα.
Το DP στη διατύπωση των προβληματισμών του, λίγη μόνο ώρα μετά τις πομπώδεις ανακοινώσεις, αποκάλυπτε ότι μόλις την ημέρα εκείνη είχε δοθεί πολιτική εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες για να σταλεί επιστολή στη γαλλική πρεσβεία με την οποία θα ζητούνται επισήμως οι FREMM ώστε να ακολουθήσει επίσημη αλληλογραφία για το θέμα, ώστε να δρομολογηθεί.
Η κατάσταση όμως, όπως έχει δρομολογηθεί, μοιάζει ήδη με ένα μεγάλο φιάσκο. Από την αντίδραση της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας και τα πολλαπλά δημοσιεύματα στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης, συνάγεται ότι το θέμα αυτό είτε είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί, είτε ακόμα και δεν υφίσταται.
Κατά συνέπεια, εγείρεται σοβαρό θέμα με βάση ποιες πληροφορίες ο Φώτης Κουβέλης ανέφερε με τόση βεβαιότητα λεπτομέρειες οι οποίες επιβεβαίωναν σχετικό ρεπορτάζ του καλού συναδέλφου, Βασίλη Νέδου, στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».
Και πριν προλάβουν διάφοροι να κατηγορήσουν τον εν λόγω σοβαρό κατά την υποκειμενική μας άποψη δημοσιογράφο, θα δεχόμασταν να συμμετάσχουμε σε μια τέτοια συζήτηση εάν δεν είχε αναλάβει ο Φώτης Κουβέλης να αποδείξει ότι όντως υπήρξαν ανώτατοι κυβερνητικοί παράγοντες οι οποίοι για τους δικούς τους λόγους, ανεύθυνα διέρρευσαν τέτοια «είδηση».
Διότι τα περί «διασταύρωσης» που θα είναι έτοιμοι πολλοί να αναφέρουν, μπορεί τυπικά να είναι σωστά, όμως πρόκειται για μια ενέργεια που «εξουδετερώνεται» εάν η πηγή είναι ανώτατη κυβερνητική με άμεση εμπλοκή στο αντικείμενο.
Αν το διέρρευσε για παράδειγμα είτε ο Καμμένος είτε ο Κουβέλης, θα μπορούσε να αποτελεί πολιτική συνεννόηση, για την οποία απλά δεν μπορείς να διασταυρώσεις την ισχύ της. Οι στρατιωτικοί δεν είναι απαραίτητο να το γνωρίζουν. Στη γαλλική κυβέρνηση και να απευθυνθείς δεν πρόκειται να σου απαντήσει κανένας.
Το μόνο πρόβλημα ίσως που υπήρξε, αν δεν μας απατά η μνήμη μας, ήταν η μη «περιγραφή» της πηγής, η οποία προφανώς το ανέφερε υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας. Πώς να προστατευθείς εάν κάποια πηγή όπως οι προαναφερθείσες κάνοντας ενδεχομένως προέκταση της φαντασίας της, ή πέφτοντας θύμα της ημιμάθειας και της ανεπάρκειάς της, παρουσίασε μια σκέψη ή επιθυμία ως τετελεσμένο;
ΚΥΣΕΑ έγινε, όλοι διέρρεαν ότι θα συζητηθούν και οι γαλλικές φρεγάτες, όμως το θέμα δεν προκύπτει ότι συζητήθηκε. Τι να συζητηθεί εάν δεν υφίσταται; Η υπόθεση είναι τόσο προβληματική που τείνει κανείς να σκεφθεί ότι σκοπίμως διέταξαν να σταλεί η επιστολή στη γαλλική πρεσβεία, για να καλύψουν στοιχειωδώς την τεράστια γκάφα τους…
Ευτυχώς που οι δημοσιογράφοι στον ΣΚΑΪ είχαν την «επιφοίτηση» να ρωτήσουν την επόμενη μέρα τον Φώτη Κουβέλη ο οποίος προέβη στη γνωστή επιβεβαίωση. Αλλιώς, ας μην έχει κανείς αμφιβολία ότι θα στρέφονταν και κατά της «Καθημερινής» για να την κατηγορήσουν για… fake news. Μια χαρά θα τους βόλευε.
Αυτό δεν είναι όμως το μοναδικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τη μέχρι τώρα θητεία του Φώτη Κουβέλη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Έχουμε ξαναγράψει ότι η επεξεργασία του νέου νόμου για τις προμήθειες είχε προχωρήσει σημαντικά στα τέλη του προηγούμενου χρόνου. Κάτι όμως πλέον δεν πηγαίνει καλά…
Οι υπηρεσίες του υπουργείου είχαν βρει «γλώσσα συνεννόησης» με τον Δημήτρη Βίτσα με αποτέλεσμα να αναμένεται η κατάθεση του νομοσχεδίου στο Κοινοβούλιο για διαβούλευση. Ήρθε όμως ο Κουβέλης και φαίνεται πως μέχρι να ενημερωθεί για να προχωρήσει, τα πράγματα ξανά «σέρνονται». Οι καθυστερήσεις όμως έχουν επιπτώσεις και μάλιστα σοβαρές.
Λένε και γράφουμε, ότι άμεση ανάγκη είναι η έγκριση κονδυλίου για την υποστήριξη των μαχητικών Mirage (FOS: Follow-on-support) για να αυξηθεί η διαθεσιμότητά τους. Έλα όμως που ο προηγούμενος νόμος προβλέπει είτε διακρατική συμφωνία είτε διεθνή διαγωνισμό! Πού το κακό, νομιμοποιείται να αναρωτηθεί κάποιος…
Είναι όμως απλό! Η Γαλλία ΔΕΝ κάνει διακρατικές συμβάσεις σε τέτοιες υποθέσεις, άρα μας τελείωσε η πρώτη επιλογή, ενώ με ποιον διεθνή διαγωνισμό να ξεκινήσεις, όταν η μοναδική αξιόπιστη και σίγουρη πηγή όσων ζητάς είναι ο ίδιος ο κατασκευαστής και οι εταιρίες που αποτελούν την εφοδιαστική του αλυσίδα!
Όπως ακριβώς γράφαμε και για το θέμα των F-16, όπου παρουσιάστηκαν κι άλλοι για την αναβάθμιση. Στη μια περίπτωση προέκυψε στην πράξη (βλ. πρόγραμμα Νότιας Κορέας) επιβάρυνση του κόστους ύψους μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων.
Επίσης, η εταιρία δεν μπορούσε και να επαναφέρει στην αρχική κατάσταση τα τρία μαχητικά F-16 που είχαν μεταβεί στις ΗΠΑ και είχαν «απογυμνωθεί» για να ξεκινήσει η αναβάθμιση, όταν ακυρώθηκε η σύμβαση λόγω της επιβάρυνσης του κόστους, με αποτέλεσμα να κληθεί επειγόντως η κατασκευάστρια…
Στην άλλη περίπτωση πρόταση είχε καταθέσει ανταγωνιστής του κατασκευαστή, η οποία στην ουσία προέβλεπε τη δημιουργία ενός νέου αεροσκάφους, στην… άτρακτο του αυτού του ανταγωνιστή! Εν ολίγοις πέραν αυτού του ζητήματος, συνεπαγόταν και τεράστιο βιομηχανικό ρίσκο.
Για να επιστρέψουμε, τι στην ευχή πρέπει να κάνουμε με τους τρελούς νόμους που ψηφίζουν και έχουν δέσει τα χέρια στις Ένοπλες Δυνάμεις; Πάνε να θεραπεύσουν μια παθογένεια (σ.σ. διαφθορά, χρηματισμός, η οποία αφορά αν όχι κυρίως, τουλάχιστον και τους πολιτικούς) και δημιουργούν χειρότερα προβλήματα, σε μια απόδειξη του ότι τα πάντα στη χώρα μας γίνονται «στο γόνατο».
Ο Φώτης Κουβέλης, μέχρι να δεήσει να αντιληφθεί τα του νέου νόμου ώστε να επισπευσθεί η ψήφισή του, ας αντιληφθεί τουλάχιστον ότι οι πολιτικοί της χώρας κατόρθωσαν το πιο εύκολο και αυτονόητο πράγμα του κόσμου υπό φυσιολογικές συνθήκες, τη με συνοπτικές διαδικασίες υπογραφή της σύμβασης FOS για τα Mirage και μάλιστα εδώ και καιρό, να το καταστήσουν σχεδόν πρόβλημα ανεπίλυτο!
Επιστρέφοντας δε στο θέμα των FREMM, αρκεί να αναφερθεί ότι η μη αναφορά του στο ΚΥΣΕΑ, αποδεικνύει ότι επί της ουσίας δεν υφίσταται. Ακόμη τουλάχιστον. Πιθανότατα η κυβέρνηση που δεν περίμενε το θέμα να λάβει τέτοιες διαστάσεις, θα επιχειρήσει… διά της λήθης να το «μαζέψει». Ας περιμένουμε όμως διότι ζούμε στην πιο «ανώμαλη» χώρα του κόσμου.
Ωστόσο, αν κάτι πρέπει να κρατήσουμε ως δίδαγμα, είναι ότι το τελευταίο διάστημα πρόσφερε πλήθος αποδείξεων σε κάθε ενδιαφερόμενο για την έλλειψη θεσμικής – για να είμαστε δίκαιοι – σοβαρότητας και υλικό στους απέναντι για να υπολογίσουν λάθος τα περιθώρια άσκησης πίεσης στην Ελλάδα, υπονομεύοντας την αποτρεπτική της στρατηγική. Δυστυχώς, συνεχίζουμε ακάθεκτοι.
Η γκάφα με τις γαλλικές φρεγάτες είναι μονάχα το «κερασάκι στην τούρτα». Έσπευσε να επιβεβαιώσει και να παρουσιάσει ως τετελεσμένο το θέμα της δήθεν παραλαβής από το Πολεμικό Ναυτικό δύο φρεγατών τύπου FREMM από τους Γάλλους, για να διαψευσθεί μεγαλοπρεπώς από τη Γαλλίδα υπουργό Άμυνας λίγες ώρες αργότερα.
Το DP στη διατύπωση των προβληματισμών του, λίγη μόνο ώρα μετά τις πομπώδεις ανακοινώσεις, αποκάλυπτε ότι μόλις την ημέρα εκείνη είχε δοθεί πολιτική εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες για να σταλεί επιστολή στη γαλλική πρεσβεία με την οποία θα ζητούνται επισήμως οι FREMM ώστε να ακολουθήσει επίσημη αλληλογραφία για το θέμα, ώστε να δρομολογηθεί.
Η κατάσταση όμως, όπως έχει δρομολογηθεί, μοιάζει ήδη με ένα μεγάλο φιάσκο. Από την αντίδραση της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας και τα πολλαπλά δημοσιεύματα στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης, συνάγεται ότι το θέμα αυτό είτε είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί, είτε ακόμα και δεν υφίσταται.
Κατά συνέπεια, εγείρεται σοβαρό θέμα με βάση ποιες πληροφορίες ο Φώτης Κουβέλης ανέφερε με τόση βεβαιότητα λεπτομέρειες οι οποίες επιβεβαίωναν σχετικό ρεπορτάζ του καλού συναδέλφου, Βασίλη Νέδου, στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».
Και πριν προλάβουν διάφοροι να κατηγορήσουν τον εν λόγω σοβαρό κατά την υποκειμενική μας άποψη δημοσιογράφο, θα δεχόμασταν να συμμετάσχουμε σε μια τέτοια συζήτηση εάν δεν είχε αναλάβει ο Φώτης Κουβέλης να αποδείξει ότι όντως υπήρξαν ανώτατοι κυβερνητικοί παράγοντες οι οποίοι για τους δικούς τους λόγους, ανεύθυνα διέρρευσαν τέτοια «είδηση».
Διότι τα περί «διασταύρωσης» που θα είναι έτοιμοι πολλοί να αναφέρουν, μπορεί τυπικά να είναι σωστά, όμως πρόκειται για μια ενέργεια που «εξουδετερώνεται» εάν η πηγή είναι ανώτατη κυβερνητική με άμεση εμπλοκή στο αντικείμενο.
Αν το διέρρευσε για παράδειγμα είτε ο Καμμένος είτε ο Κουβέλης, θα μπορούσε να αποτελεί πολιτική συνεννόηση, για την οποία απλά δεν μπορείς να διασταυρώσεις την ισχύ της. Οι στρατιωτικοί δεν είναι απαραίτητο να το γνωρίζουν. Στη γαλλική κυβέρνηση και να απευθυνθείς δεν πρόκειται να σου απαντήσει κανένας.
Το μόνο πρόβλημα ίσως που υπήρξε, αν δεν μας απατά η μνήμη μας, ήταν η μη «περιγραφή» της πηγής, η οποία προφανώς το ανέφερε υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας. Πώς να προστατευθείς εάν κάποια πηγή όπως οι προαναφερθείσες κάνοντας ενδεχομένως προέκταση της φαντασίας της, ή πέφτοντας θύμα της ημιμάθειας και της ανεπάρκειάς της, παρουσίασε μια σκέψη ή επιθυμία ως τετελεσμένο;
ΚΥΣΕΑ έγινε, όλοι διέρρεαν ότι θα συζητηθούν και οι γαλλικές φρεγάτες, όμως το θέμα δεν προκύπτει ότι συζητήθηκε. Τι να συζητηθεί εάν δεν υφίσταται; Η υπόθεση είναι τόσο προβληματική που τείνει κανείς να σκεφθεί ότι σκοπίμως διέταξαν να σταλεί η επιστολή στη γαλλική πρεσβεία, για να καλύψουν στοιχειωδώς την τεράστια γκάφα τους…
Ευτυχώς που οι δημοσιογράφοι στον ΣΚΑΪ είχαν την «επιφοίτηση» να ρωτήσουν την επόμενη μέρα τον Φώτη Κουβέλη ο οποίος προέβη στη γνωστή επιβεβαίωση. Αλλιώς, ας μην έχει κανείς αμφιβολία ότι θα στρέφονταν και κατά της «Καθημερινής» για να την κατηγορήσουν για… fake news. Μια χαρά θα τους βόλευε.
Αυτό δεν είναι όμως το μοναδικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τη μέχρι τώρα θητεία του Φώτη Κουβέλη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Έχουμε ξαναγράψει ότι η επεξεργασία του νέου νόμου για τις προμήθειες είχε προχωρήσει σημαντικά στα τέλη του προηγούμενου χρόνου. Κάτι όμως πλέον δεν πηγαίνει καλά…
Οι υπηρεσίες του υπουργείου είχαν βρει «γλώσσα συνεννόησης» με τον Δημήτρη Βίτσα με αποτέλεσμα να αναμένεται η κατάθεση του νομοσχεδίου στο Κοινοβούλιο για διαβούλευση. Ήρθε όμως ο Κουβέλης και φαίνεται πως μέχρι να ενημερωθεί για να προχωρήσει, τα πράγματα ξανά «σέρνονται». Οι καθυστερήσεις όμως έχουν επιπτώσεις και μάλιστα σοβαρές.
Λένε και γράφουμε, ότι άμεση ανάγκη είναι η έγκριση κονδυλίου για την υποστήριξη των μαχητικών Mirage (FOS: Follow-on-support) για να αυξηθεί η διαθεσιμότητά τους. Έλα όμως που ο προηγούμενος νόμος προβλέπει είτε διακρατική συμφωνία είτε διεθνή διαγωνισμό! Πού το κακό, νομιμοποιείται να αναρωτηθεί κάποιος…
Είναι όμως απλό! Η Γαλλία ΔΕΝ κάνει διακρατικές συμβάσεις σε τέτοιες υποθέσεις, άρα μας τελείωσε η πρώτη επιλογή, ενώ με ποιον διεθνή διαγωνισμό να ξεκινήσεις, όταν η μοναδική αξιόπιστη και σίγουρη πηγή όσων ζητάς είναι ο ίδιος ο κατασκευαστής και οι εταιρίες που αποτελούν την εφοδιαστική του αλυσίδα!
Όπως ακριβώς γράφαμε και για το θέμα των F-16, όπου παρουσιάστηκαν κι άλλοι για την αναβάθμιση. Στη μια περίπτωση προέκυψε στην πράξη (βλ. πρόγραμμα Νότιας Κορέας) επιβάρυνση του κόστους ύψους μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων.
Επίσης, η εταιρία δεν μπορούσε και να επαναφέρει στην αρχική κατάσταση τα τρία μαχητικά F-16 που είχαν μεταβεί στις ΗΠΑ και είχαν «απογυμνωθεί» για να ξεκινήσει η αναβάθμιση, όταν ακυρώθηκε η σύμβαση λόγω της επιβάρυνσης του κόστους, με αποτέλεσμα να κληθεί επειγόντως η κατασκευάστρια…
Στην άλλη περίπτωση πρόταση είχε καταθέσει ανταγωνιστής του κατασκευαστή, η οποία στην ουσία προέβλεπε τη δημιουργία ενός νέου αεροσκάφους, στην… άτρακτο του αυτού του ανταγωνιστή! Εν ολίγοις πέραν αυτού του ζητήματος, συνεπαγόταν και τεράστιο βιομηχανικό ρίσκο.
Για να επιστρέψουμε, τι στην ευχή πρέπει να κάνουμε με τους τρελούς νόμους που ψηφίζουν και έχουν δέσει τα χέρια στις Ένοπλες Δυνάμεις; Πάνε να θεραπεύσουν μια παθογένεια (σ.σ. διαφθορά, χρηματισμός, η οποία αφορά αν όχι κυρίως, τουλάχιστον και τους πολιτικούς) και δημιουργούν χειρότερα προβλήματα, σε μια απόδειξη του ότι τα πάντα στη χώρα μας γίνονται «στο γόνατο».
Ο Φώτης Κουβέλης, μέχρι να δεήσει να αντιληφθεί τα του νέου νόμου ώστε να επισπευσθεί η ψήφισή του, ας αντιληφθεί τουλάχιστον ότι οι πολιτικοί της χώρας κατόρθωσαν το πιο εύκολο και αυτονόητο πράγμα του κόσμου υπό φυσιολογικές συνθήκες, τη με συνοπτικές διαδικασίες υπογραφή της σύμβασης FOS για τα Mirage και μάλιστα εδώ και καιρό, να το καταστήσουν σχεδόν πρόβλημα ανεπίλυτο!
Επιστρέφοντας δε στο θέμα των FREMM, αρκεί να αναφερθεί ότι η μη αναφορά του στο ΚΥΣΕΑ, αποδεικνύει ότι επί της ουσίας δεν υφίσταται. Ακόμη τουλάχιστον. Πιθανότατα η κυβέρνηση που δεν περίμενε το θέμα να λάβει τέτοιες διαστάσεις, θα επιχειρήσει… διά της λήθης να το «μαζέψει». Ας περιμένουμε όμως διότι ζούμε στην πιο «ανώμαλη» χώρα του κόσμου.
Ωστόσο, αν κάτι πρέπει να κρατήσουμε ως δίδαγμα, είναι ότι το τελευταίο διάστημα πρόσφερε πλήθος αποδείξεων σε κάθε ενδιαφερόμενο για την έλλειψη θεσμικής – για να είμαστε δίκαιοι – σοβαρότητας και υλικό στους απέναντι για να υπολογίσουν λάθος τα περιθώρια άσκησης πίεσης στην Ελλάδα, υπονομεύοντας την αποτρεπτική της στρατηγική. Δυστυχώς, συνεχίζουμε ακάθεκτοι.