Tο Μητρώο Παραβατών ψηφίστηκε το 2010, αλλά δεν εφαρμόστηκε ποτέ - Εταιρείες
συμμετέχουν σε διαγωνισμούς με ένορκες βεβαιώσεις ότι είναι καθαρές
Περισσότερα από 80.000 άτομα σε όλη την επικράτεια απασχολούνται σε εταιρείες φύλαξης ή καθαρισμού. Τουλάχιστον, τόσοι είναι δηλωμένοι, γιατί ο ακριβής αριθμός τους παραμένει άγνωστος εξ αιτίας της αδήλωτης εργασίας που καλλιεργούν πολλές από τις εταιρείες για να μην πληρώνουν εισφορές. Αυτός ήταν και ο λόγος που τρεις κυβερνήσεις (!) υποσχέθηκαν την σύσταση ειδικού μητρώου στο οποίο θα φαίνονται οι ποινές τους, ώστε να αποκλείεται η συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς για την ανάληψη έργων. Όμως, αν και έχει θεσμοθετηθεί από το 2010, το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας δεν το εφαρμόζει!
Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας όχι μόνο δεν βάζουν σε εφαρμογή το Μητρώο Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού ή/και Φύλαξης», στο οποίο καταχωρούνται τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περιπτώσεις παρανομίας, αλλά και δεν εκδίδουν τις σχετικές βεβαιώσεις που είναι απαραίτητες για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς, παρ’ όλο που οι πάροχοι των έργων τις ζητούν.
Κι όλα αυτά ενώ πρώην και νυν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (μεταξύ των οποίων και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Δημήτρης Στρατούλης), όταν το σημερινό κυβερνόν κόμμα βρισκόταν στην αντιπολίτευση, με ερώτηση που είχαν καταθέσει στις 14 Μαΐου 2014, είχαν απαιτήσει την σύσταση του Μητρώου Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού και Φύλαξης «προκειμένου να διευκολυνθεί ο έλεγχος τήρησης της εργατικής νομοθεσίας (υπουργείο Εργασίας)…»!
Στο άρθρο 68 του Μητρώου, που είχε θεσμοθετηθεί από το 2010 με τον περιβόητο νόμο 3863 των Λοβέρδου- Κουτρουμάνη, αναφέρεται ρητά:
«Οι πράξεις επιβολής προστίμου που επιβάλλονται σε βάρος εταιρειών παροχής υπηρεσιών καθαρισμού ή/και φύλαξης καταχωρούνται στο αντίστοιχο «Μητρώο Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού ή/και Φύλαξης» που τηρείται στη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Συντονισμού του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας… Η αναθέτουσα αρχή υποχρεούται, αμέσως μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των προσφορών, να υποβάλει γραπτό αίτημα προς τη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Συντονισμού του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για τη χορήγηση πιστοποιητικού, από το οποίο να προκύπτουν όλες οι πράξεις επιβολής προστίμου που έχουν εκδοθεί σε βάρος εκάστου των υποψήφιων εργολάβων».
Όμως, το υπουργείο Εργασίας ουδέποτε χορήγησε τέτοια πιστοποιητικά, όπως προκύπτει και από την τριμερή συνάντηση για την αδήλωτη εργασία υπό την αιγίδα της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας που έγινε δυο χρόνια αργότερα (στις 7 Ιουλίου 2016). Σε αυτήν, η ΓΣΕΕ διατύπωσε 14 βασικές της θέσεις για την αδήλωτη και την ψευδώς δηλωμένη εργασία, ζητώντας: «Έναρξη λειτουργίας του «Μητρώου Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού ή/και Φύλαξης» και δημοσιοποίηση στοιχείων του στις Εκθέσεις του Σ.ΕΠ.Ε. και επέκτασή του σε όλα τα είδη εργολαβικών αναθέσεων».
Αντί να χορηγεί πιστοποιητικά από το Μητρώο, το υπουργείο Εργασίας προτρέπει τους φορείς που εξαγγέλλουν τους διαγωνισμούς να αρκούνται σε ένορκες βεβαιώσεις των εταιρειών για τις όποιες ποινές τους έχουν επιβληθεί για παραβιάσεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, εταιρείες των συγκεκριμένων κλάδων με σοβαρά προβλήματα να συμμετέχουν στην διεκδίκηση έργων με ψευδείς βεβαιώσεις ότι είναι… «καθαρές»!Έτσι, εξακολουθούν να παίρνουν έργα σε βάρος των καθ’ όλα νόμιμων εταιρειών και να απομυζούν τους εργαζόμενους, καθυστερώντας τις έτσι κι αλλιώς μειωμένες αμοιβές τους ή εκβιάζοντάς τους με ανεργία (φυσικά, χωρίς αποζημίωση) αν τις διεκδικήσουν.
Άλλωστε, το διαδίκτυο βρίθει από καταγγελίες για όρους εργασιακού Μεσαίωνα που επιβάλλουν κάποιες εταιρείες στον κλάδο του Προσωπικού Ασφαλείας και του Καθαρισμού, οι οποίες εκμεταλλεύονται την ανεργία και την οικονομική κρίση και καταστρατηγούν τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα αναγκάζοντας το προσωπικό τους να εργάζεται ανασφάλιστο, με εξοντωτικά ωράρια, χωρίς νόμιμες προσαυξήσεις και, τέλος, το απολύουν χωρίς αποζημίωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μόνο ως σεκιούριτι, εργάζονται μόνιμα περίπου 30 - 35.000 άτομα από τα οποία είναι ασφαλισμένα λιγότερα από 8.000, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ.
Ερωτήματα δημιουργεί και ο αποκλεισμός των εταιρειών σεκιούριτι και καθαρισμού από τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, ο οποίος τις εξαιρεί από την δυνατότητα να προσλάβουν επιδοτούμενους υπαλλήλους. Αυτή η ανεξήγητη τακτική, χωρίς την παραμικρή δικαιολογία, καταδικάζει χιλιάδες εργαζόμενους στην ομηρία της ανεργίας ή στη «μαύρη» εργασία, τη στιγμή που οι εταιρείες μπορούν και θέλουν να έχουν αντιστοιχία εργαζομένων- επιδοτούμενων ως και έναν προς ένα.
Περισσότερα από 80.000 άτομα σε όλη την επικράτεια απασχολούνται σε εταιρείες φύλαξης ή καθαρισμού. Τουλάχιστον, τόσοι είναι δηλωμένοι, γιατί ο ακριβής αριθμός τους παραμένει άγνωστος εξ αιτίας της αδήλωτης εργασίας που καλλιεργούν πολλές από τις εταιρείες για να μην πληρώνουν εισφορές. Αυτός ήταν και ο λόγος που τρεις κυβερνήσεις (!) υποσχέθηκαν την σύσταση ειδικού μητρώου στο οποίο θα φαίνονται οι ποινές τους, ώστε να αποκλείεται η συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς για την ανάληψη έργων. Όμως, αν και έχει θεσμοθετηθεί από το 2010, το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας δεν το εφαρμόζει!
Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας όχι μόνο δεν βάζουν σε εφαρμογή το Μητρώο Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού ή/και Φύλαξης», στο οποίο καταχωρούνται τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περιπτώσεις παρανομίας, αλλά και δεν εκδίδουν τις σχετικές βεβαιώσεις που είναι απαραίτητες για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς, παρ’ όλο που οι πάροχοι των έργων τις ζητούν.
Κι όλα αυτά ενώ πρώην και νυν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (μεταξύ των οποίων και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Δημήτρης Στρατούλης), όταν το σημερινό κυβερνόν κόμμα βρισκόταν στην αντιπολίτευση, με ερώτηση που είχαν καταθέσει στις 14 Μαΐου 2014, είχαν απαιτήσει την σύσταση του Μητρώου Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού και Φύλαξης «προκειμένου να διευκολυνθεί ο έλεγχος τήρησης της εργατικής νομοθεσίας (υπουργείο Εργασίας)…»!
Στο άρθρο 68 του Μητρώου, που είχε θεσμοθετηθεί από το 2010 με τον περιβόητο νόμο 3863 των Λοβέρδου- Κουτρουμάνη, αναφέρεται ρητά:
«Οι πράξεις επιβολής προστίμου που επιβάλλονται σε βάρος εταιρειών παροχής υπηρεσιών καθαρισμού ή/και φύλαξης καταχωρούνται στο αντίστοιχο «Μητρώο Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού ή/και Φύλαξης» που τηρείται στη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Συντονισμού του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας… Η αναθέτουσα αρχή υποχρεούται, αμέσως μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των προσφορών, να υποβάλει γραπτό αίτημα προς τη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Συντονισμού του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για τη χορήγηση πιστοποιητικού, από το οποίο να προκύπτουν όλες οι πράξεις επιβολής προστίμου που έχουν εκδοθεί σε βάρος εκάστου των υποψήφιων εργολάβων».
Όμως, το υπουργείο Εργασίας ουδέποτε χορήγησε τέτοια πιστοποιητικά, όπως προκύπτει και από την τριμερή συνάντηση για την αδήλωτη εργασία υπό την αιγίδα της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας που έγινε δυο χρόνια αργότερα (στις 7 Ιουλίου 2016). Σε αυτήν, η ΓΣΕΕ διατύπωσε 14 βασικές της θέσεις για την αδήλωτη και την ψευδώς δηλωμένη εργασία, ζητώντας: «Έναρξη λειτουργίας του «Μητρώου Παραβατών Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Καθαρισμού ή/και Φύλαξης» και δημοσιοποίηση στοιχείων του στις Εκθέσεις του Σ.ΕΠ.Ε. και επέκτασή του σε όλα τα είδη εργολαβικών αναθέσεων».
Αντί να χορηγεί πιστοποιητικά από το Μητρώο, το υπουργείο Εργασίας προτρέπει τους φορείς που εξαγγέλλουν τους διαγωνισμούς να αρκούνται σε ένορκες βεβαιώσεις των εταιρειών για τις όποιες ποινές τους έχουν επιβληθεί για παραβιάσεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, εταιρείες των συγκεκριμένων κλάδων με σοβαρά προβλήματα να συμμετέχουν στην διεκδίκηση έργων με ψευδείς βεβαιώσεις ότι είναι… «καθαρές»!Έτσι, εξακολουθούν να παίρνουν έργα σε βάρος των καθ’ όλα νόμιμων εταιρειών και να απομυζούν τους εργαζόμενους, καθυστερώντας τις έτσι κι αλλιώς μειωμένες αμοιβές τους ή εκβιάζοντάς τους με ανεργία (φυσικά, χωρίς αποζημίωση) αν τις διεκδικήσουν.
Άλλωστε, το διαδίκτυο βρίθει από καταγγελίες για όρους εργασιακού Μεσαίωνα που επιβάλλουν κάποιες εταιρείες στον κλάδο του Προσωπικού Ασφαλείας και του Καθαρισμού, οι οποίες εκμεταλλεύονται την ανεργία και την οικονομική κρίση και καταστρατηγούν τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα αναγκάζοντας το προσωπικό τους να εργάζεται ανασφάλιστο, με εξοντωτικά ωράρια, χωρίς νόμιμες προσαυξήσεις και, τέλος, το απολύουν χωρίς αποζημίωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μόνο ως σεκιούριτι, εργάζονται μόνιμα περίπου 30 - 35.000 άτομα από τα οποία είναι ασφαλισμένα λιγότερα από 8.000, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ.
Ερωτήματα δημιουργεί και ο αποκλεισμός των εταιρειών σεκιούριτι και καθαρισμού από τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, ο οποίος τις εξαιρεί από την δυνατότητα να προσλάβουν επιδοτούμενους υπαλλήλους. Αυτή η ανεξήγητη τακτική, χωρίς την παραμικρή δικαιολογία, καταδικάζει χιλιάδες εργαζόμενους στην ομηρία της ανεργίας ή στη «μαύρη» εργασία, τη στιγμή που οι εταιρείες μπορούν και θέλουν να έχουν αντιστοιχία εργαζομένων- επιδοτούμενων ως και έναν προς ένα.