euro2day.gr
Στα
κινητά τηλέφωνα των καταναλωτών θα αποστέλλονται έως το τέλος του έτους οι
τιμές βασικών προϊόντων των σούπερ μάρκετ, αλλά και οι τιμές των καυσίμων.
Μάλιστα, επειδή θα χρησιμοποιηθεί και η υπηρεσία του γεοεντοπισμού, οι καταναλωτές θα μπορούν να πληροφορούνται
για τις τιμές σε οποιοδήποτε κατάστημα ή πρατήριο στην περιοχή που βρίσκονται
εκείνη τη στιγμή.
Η δυνατότητα αυτή, θα δοθεί μέσω της νέας
υπηρεσίας που θα παρέχει το υπουργείο
Ανάπτυξης και Επενδύσεων η οποία θα επονομαστεί e-καταναλωτής. Συγκεκριμένα, πρόκειται
για μια ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα αναρτώνται καθημερινά οι τιμές λιανικής
αγαθών και καυσίμων. Η πλατφόρμα αυτή θα καταλήγει σε application μέσω της οποίας οι καταναλωτές που θα την ενεργοποιήσουν, θα
"εντοπίζονται" και θα ενημερώνονται για τις τιμές των
σούπερ μάρκετ και των καυσίμων στην περιοχή που κινούνται.
Η νέα υπηρεσία που θα αντικαταστήσει το
παρωχημένο παρατηρητήριο
τιμών (e-prices) το οποίο στην
ουσία έχει εδώ και χρόνια εγκαταλειφθεί, αναμένεται να παρουσιαστεί από το
υπουργείο στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης
Θεσσαλονίκης, και θα τεθεί σε εφαρμογή ως το τέλος του έτους. Θα
πρέπει να σημειωθεί ότι η πρωτοβουλία αυτή είχε ανακοινωθεί κατά τη διάρκεια
των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, στο πλαίσιο του ανοίγματος του
ανταγωνισμού.
Πώς θα λειτουργεί
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι λιανέμποροι
καθημερινά να αναρτούν τις τιμές βασικών προϊόντων που θα οριστούν από το
υπουργείο, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Αρχικά, θα αναρτώνται οι τιμές των
αγαθών που απαρτίζουν το λεγόμενο "καλάθι
της νοικοκυράς" με στόχο στη συνέχεια, η λίστα να εμπλουτίζεται
με περισσότερα προϊόντα. Με αυτόματο τρόπο, η πλατφόρμα θα ταξινομεί τα
προϊόντα και τις τιμές, ώστε στο κινητό του καταναλωτή να εμφανίζεται ένας
πλήρης τιμοκατάλογος για τα συγκεκριμένα προϊόντα ανά κατάστημα στην περιοχή
που βρίσκεται.
Συνεπώς, εύκολα και άμεσα ο καταναλωτής θα
μπορεί να συγκρίνει τις τιμές σε όμοια προϊόντα και να επισκέπτεται για τις
αγορές του το κατάστημα που διαπιστώνει ότι είναι φθηνότερο. Μάλιστα για τη
μεγαλύτερη διευκόλυνση του καταναλωτή εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπάρχει και
χάρτης που θα υποδεικνύει το φθηνότερο σημείο.
Το ίδιο θα ισχύει και για τα πρατήρια καυσίμων, όπου ο καταναλωτής θα μπορεί να
πληροφορείται σε πραγματικό χρόνο για τις τιμές των καυσίμων στην περιοχή που
βρίσκεται. Αυτή τη στιγμή, οι τιμές των καυσίμων δημοσιοποιούνται καθημερινά,
πλην όμως οι καταναλωτές θα πρέπει να επισκεφτούν το σχετικό παρατηρητήριο
τιμών και να αναζητήσουν από μόνοι τις τιμές των πρατηρίων στην περιοχή που
βρίσκονται. Με το νέο σύστημα, πλέον, οι
τιμές των καυσίμων, θα φθάνουν χωρίς κάποια αναζήτηση στην οθόνη του κινητού.
Σύμφωνα με το υπουργείο
Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τη συγκεκριμένη εφαρμογή θα ενισχυθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των λιανεμπόρων
προς όφελος του καταναλωτή, ενώ θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει
μείωση των τιμών. Οι επιχειρήσεις άλλωστε θα αναγκαστούν να ανταποκριθούν στη
συγκεκριμένη πρωτοβουλία, καθώς η ανάρτηση
των τιμών στα προβλεπόμενα προϊόντα, θα είναι υποχρεωτική.
Απέτυχε το Παρατηρητήριο Τιμών
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή,
δεν υπάρχει καμία δημόσια υπηρεσία ενημέρωσης των καταναλωτών για τις τιμές στα
σούπερ μάρκετ. Το παρατηρητήριο τιμών που είχε δημιουργηθεί εδώ και αρκετά
χρόνια, στην ουσία ποτέ δεν αποτέλεσε ένα χρηστικό εργαλείο ενημέρωσης των
καταναλωτών και για αυτό "κατέρρευσε". Πέρα από τη δυσλειτουργία του, αρκεί και μόνο
να αναφέρουμε ότι η ενημέρωσή του, προέκυπτε από επιτόπιες τιμοληψίες που
πραγματοποιούσαν στα καταστήματα υπάλληλοι του υπουργείου, οι οποίοι στη συνέχεια
αναρτούσαν στο "παρατηρητήριο".