ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2017

Κλάδος καπνού: Η φορολογική «ασφυξία» απειλεί με αφανισμό τα δημόσια έσοδα



Του Γιάννη Αθανασιάδη* Μέλος της Φορολογικής Επιτροπής του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου & διευθυντής Δημοσιονομικών Υποθέσεων της εταιρείας Παπαστράτος
    Η υπερφορολόγηση δεν αποτελεί κάτι καινούργιο και σίγουρα δεν είναι μια άγνωστη πρακτική στην Ελλάδα. Η ιστορία βρίθει παραδειγμάτων όπου η επιβολή νέων φόρων ή η αύξησή τους αποτέλεσε την αιτία ή την αφορμή για σημαντικές εξελίξεις σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Παρά τον «προσωρινό» χαρακτήρα που της αποδίδουν διαχρονικά οι ελληνικές κυβερνήσεις, η υψηλή φορολόγηση σήμερα μοιάζει να είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη. Το κράτος την αποκηρύσσει, τουλάχιστον στα λόγια, αλλά στην πράξη εξακολουθεί να τη θεωρεί ένα σημαντικό εργαλείο άντλησης εσόδων.
    Έχει όμως δίκιο; Είναι η υπερφορολόγηση ένα αντιδημοφιλές πλην απαραίτητο μέτρο για τα δημοσιονομικά; Την απάντηση ίσως πρέπει να την αναζητήσουμε στον κλάδο που σηκώνει το μεγαλύτερο, τουλάχιστον ποσοστιαία, φορολογικό βάρος στην Ελλάδα, τον κλάδο του καπνού.
    Με σημαντική συνεισφορά στην κοινωνία, στην οικονομία, στην πρωτογενή παραγωγή, καθώς και στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη, ο κλάδος του καπνού πέρα από βαθιές ρίζες, έχει και σημαντική δυναμική. Οι αριθμοί αποτυπώνουν τον κρίσιμο ρόλο του, ειδικά σήμερα, σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης:
      * Το 2016, η αξία των εξαγωγών καπνού και καπνικών προϊόντων υπερέβη τα 500 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 10%.
    Την ίδια χρονιά το 6% των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού, δηλαδή 3,2 δισ. ευρώ, προήλθε από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και τον ΦΠΑ στα προϊόντα καπνού.
      * Σήμερα ο κλάδος συντηρεί 60.000 θέσεις εργασίας, με τις μισές από αυτές να απασχολούνται στην πρωτογενή παραγωγή, στην καπνοκαλλιέργεια. Πρόκειται για περίπου 30.000 θέσεις εργασίας σε περιοχές που ερημώνουν πληθυσμιακά και μαραζώνουν οικονομικά μέρα με τη μέρα.
    Το κράτος «αναγνωρίζει» τη συνεισφορά και τη δυναμική του κλάδου, τοποθετώντας τον σε μια φορολογική μέγγενη, την οποία κάθε τόσο σφίγγει. Μέσα σε 8 χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί 9 αυξήσεις στη φορολογία των καπνικών προϊόντων. Η τελευταία αύξηση έφερε μαζί και μια ευρωπαϊκή πρωτιά. Ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε., η Ελλάδα επιβάλλει την υψηλότερη φορολογία στα προϊόντα καπνού.
    Από τον Ιανουάριο του 2017, το 89,4% της τιμής των καπνικών προϊόντων είναι φόροι. Αυτό το στοιχείο είναι ενδεικτικό της ασφυκτικής πίεσης που υφίσταται σήμερα ο κλάδος. Από την τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής για ένα πακέτο τσιγάρων, απομένουν -κατά μέσο όρο- λιγότερο από 0,40 λεπτά για να αποζημιωθεί η τεράστια εφοδιαστική αλυσίδα, που περιλαμβάνει την καπνοκαλλιέργεια, τη μεταποίηση, τη βιομηχανία και τη χονδρική και λιανική πώληση.
    «Δυσβάσταχτη, αλλά αποτελεσματική η φορολογία στον καπνό» ίσως σκεφτεί κάποιος λαμβάνοντας υπ’ όψιν του τα έσοδα που φέρνει η δραστηριότητα του κλάδου στα δημόσια ταμεία. Τα στοιχεία, ωστόσο, κάθε άλλο παρά συμφωνούν.
    Το ύψος της φορολόγησης στα καπνικά προϊόντα έχει ξεπεράσει αυτό που στη φυσική ονομάζεται «σημείο βρασμού». Όλα δείχνουν πως προ πολλού έχουμε εισέλθει σε μια φάση όπου τα έσοδα αντί να αυξάνονται… αρχίζουν να εξατμίζονται σε πλήρη επιβεβαίωση της καμπύλης του Αμερικανού οικονομολόγου Arthur Laffer, όπως φαίνεται και στο αντίστοιχο γράφημα.
    Στο πρώτο 5μηνο του χρόνου, τα έσοδα από τα καπνικά προϊόντα μειώθηκαν κατά σχεδόν μισό δισεκατομμύριο ευρώ σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2016. Δυνητικά η μεγαλύτερη μείωση εσόδων στο πεδίο της έμμεσης φορολογίας που σημειώνεται στο 2017.

    Σε αυτό συντελεί προφανώς και το λαθρεμπόριο, ένα φαινόμενο που ολοένα «γιγαντώνεται». Το παράνομο εμπόριο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, θα εκτοξευθεί στο 30% της συνολικής κατανάλωσης, μετά και από τις τελευταίες ανατιμήσεις στην τιμή των καπνικών προϊόντων, θέτοντας δυστυχώς υποψηφιότητα για μία ακόμη θλιβερή πρωτιά της χώρας μας στην Ευρώπη! Μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας και στις λαϊκές αγορές αρκεί για να αντιληφθεί κανείς την έκταση και το μέγεθος του προβλήματος. Τα διεθνή τρομοκρατικά δίκτυα και οι εγκληματικές οργανώσεις που χρηματοδοτούνται από το παράνομο εμπόριο καπνικών προϊόντων βρίσκουν στην υπερφορολόγηση έναν πολύτιμο σύμμαχο.   Έναν σύμμαχο που βοηθά στην απενοχοποίηση και στη διάδοση της κατανάλωσης παράνομων προϊόντων.   Κάπως έτσι, λοιπόν, η τελευταία ανατίμηση οδηγεί τη νόμιμη αγορά σε διψήφιο ρυθμό συρρίκνωσης απειλώντας, παράλληλα, τη βιωσιμότητα εκατοντάδων μικρών -οικογενειακών ως επί το πλείστον- επιχειρήσεων.
    Εξετάζοντας τα στοιχεία της προηγούμενης διετίας (2015-2016) διαπιστώνουμε ότι ο στόχος των δημόσιων εσόδων όχι μόνο επετεύχθη, αλλά σημειώθηκε και πλεόνασμα 150 εκατ. ευρώ. Ήταν ένα συγκυριακό φαινόμενο; Μάλλον όχι.
    Δύο λόγοι ήταν αυτοί που έφεραν συνδυαστικά αυτό το θετικό αποτέλεσμα. Ο πρώτος η φορολογική σταθερότητα και ο δεύτερος η εντατικοποίηση των προσπαθειών των διωκτικών αρχών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
    Σήμερα το κράτος κάνει βήματα προς τα πίσω και εφαρμόζει ξανά μια συνταγή που εκτός από αποδεδειγμένα αποτυχημένη είναι και επικίνδυνη. Σε ρόλο ιδανικού αυτόχειρα, στερεί από τα ταμεία του εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και ταυτόχρονα απειλεί χιλιάδες θέσεις εργασίας.
    Έχει έρθει η στιγμή για την Πολιτεία να πάρει κρίσιμες αποφάσεις. Αποφάσεις που δεν αφορούν αποκλειστικά το μέλλον του κλάδου, αλλά το αύριο της οικονομίας, της κοινωνίας και της χώρας.

Τους στέρησαν μία σύνταξη από... λάθος στην εισφορά!



http://thessbomb.blogspot.gr/
Πάνω από μία σύνταξη στέρησαν από τους συνταξιούχους κατά την περίοδο 2010-2016 λόγω παράνομης παρακράτησης της εισφοράς υπέρ της υγείας.
    Για έξι χρόνια σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας "Τα Νέα" υπολόγιζαν λάθος την εισφορά υπέρ ΕΟΠΥΥ
    Η παρακράτηση γινόταν επί του ονομαστικού ποσού της συνταξιοδοτικής απόφασης και όχι επί του καταβαλλόμενου
όπως ορίζεται στη νομοθεσία.
    Οι απώλειες είναι μεγάλες και εκτιμάται ότι για τον καθέναν κινείται έως και στα
1.400 ευρώ. Το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων υποστηρίζει ότι το κράτος χρωστά σε 1 εκατ. συνταξιούχους περισσότερα από 250 εκατ. ευρώ. Για το θέμα έχουν ήδη ξεκινήσει δικαστικές προσφυγές καθώς και προσφυγές στον Συνήγορο του Πολίτη.
    Σύμφωνα με το Δίκτυο, η εισφορά υπέρ του κλάδου υγειονομικής περίθαλψης έπρεπε από το
2010 και μετά (όταν ξεκίνησαν οι μνημονιακές μειώσεις στις συντάξεις) να επιβάλλεται επί του καταβαλλόμενου ποσού και όχι επί του ονομαστικού που αναγράφεται στην πράξη συνταξιοδότησης.
    Όπως τονίζει ο πρόεδρός του Νίκος Χατζόπουλος, εδώ και χρόνια τόσο οι προηγούμενες κυβερνήσεις όσο και η σημερινή εφάρμοζαν τον
Νόμο 2084/1992 εσφαλμένα , με αποτέλεσμα οι συνταξιούχοι να χάνουν κάθε μήνα σημαντικά ποσά από τη συνταξή τους.
    Και αυτό γιατί ο νόμος αναφέρει ότι η εισφορά υπέρ υγείας υπολογίζεται επί των καταβαλλόμενων συντάξεων και κατά συνέπεια η κράτηση για τον κλάδο ασθένειας θα πρέπει να γίνεται στο ποσό που προκύπτει μετά την αφαίρεση των μνημονιακών μειώσεων.
    Για παράδειγμα, συνταξιούχος του ΙΚΑ με συντάξιμες αποδοχές
1.866,23 ευρώ όπως αναφέρεται στη συνταξιοδοτική απόφαση, έως το 2015 υπόκειται σε κράτηση 4% (τον Ιούλιο του 2015 αυξήθηκε σε 6%) ήτοι 74,65 ευρώ.
    Βέβαια , το καταβαλλόμενο ποσό επί του οποίου θα έπρεπε να υπολογιστεί είναι
1.431,27 ευρώ και κατά συνέπεια η μείωση της σύνταξης αντιστοιχεί σε 57,25 ευρώ τον μήνα. Ο συγκεκριμένος συνταξιούχος που από μειώσεις και μνημονιακές κρατήσεις χάνει 434,96 ευρώ από την μηνιαία σύνταξή του, λόγω της παρακράτησης επί του αρχικού ποσού σύνταξης χάνει 17,39 ευρώ.

Λήγει σήμερα η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων πόθεν έσχες



http://thessbomb.blogspot.gr/
    Λήγει σήμερα Παρασκευή 30/6 η προθεσμία αλλά μπορεί κάποιος εντός μηνός να κάνει διορθώσεις και να συμπληρώσει στοιχεία - Πρόστιμα και ποινές στους εκπρόθεσμους υπόχρεους
    Την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων πόθεν έσχες που είναι σήμερα
Παρασκευή 30 Ιουνίου, υπενθυμίζει με ανακοίνωσή της η Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς και προτρέπει τους υπόχρεους να υποβάλλουν οπωσδήποτε τη δηλωσή τους, καθώς δεν θα δοθεί άλλη παράταση και τονίζει πως η μη υποβολή της δήλωσης επιφέρει διοικητικά πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις.
    Παράλληλα, υπενθυμίζει το περιθώριο ενός μήνα που υπάρχει εκ του νόμου για διορθώσεις, εφόσον όμως η υποβολή της δήλωσης περιουσιακής κατάστασης γίνει ως τις
30 Ιουνίου, κάτι το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να γίνει εγκαίρως. Θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε ότι και στην ιστοσελίδα που γίνεται υποβολή, στο pothen.gr, αυτό αναγράφεται στην ερώτηση 8.
Η εκκρεμοδικία στο ΣτΕ
    Υπενθυμίζεται  ότι  η Κυβέρνηση για τις δύο προηγούμενες παρατάσεις που δόθηκαν είχε επικαλεστεί την εκκρεμοδικία στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο των αιτήσεων ακυρώσεων των δικαστικών Ενώσεων και της Ένωσης μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για το περιεχόμενο των δηλώσεων πόθεν έσχες.
    Τώρα παρά το γεγονός ότι η  αιτία αυτή δεν έχει εξαλειφθεί, δηλαδή δεν έχει εκδοθεί ακόμα η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ,  η Κυβέρνηση δεν δίνει νέα παράταση.
    Η παράταση δεν δίνεται, καθώς η Κυβέρνηση και ειδικά οι αρμόδιοι υπουργοί, φέρονται ενοχλημένοι από το γεγονός το ότι ο πρόεδρος του ΣτΕ Νικόλαος Σακελλαρίου δεν μερίμνησε για να εκδοθεί σε εύλογο χρόνο η εν λόγω απόφαση  της Ολομέλειας του ΣτΕ.
    Έτσι, εφόσον υποβληθούν οι δηλώσεις του πόθεν έσχες από τους υπόχρεους (
εκτός από τους δικαστές, εισαγγελείς και μέλη του ΝΣΚ που έχουν λάβει αναστολή και δεν υποχρεούνται να υποβάλλουν μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί των αιτήσεων τους) και η απόφαση του ΣτΕ που δημοσιευθεί αναφέρει για παράδειγμα ότι τα τιμαλφή και οι πίνακες ζωγραφικής μεγάλη αξίας  δεν θα πρέπει να περιληφθούν στις δηλώσεις του πόθεν έσχες, τότε τα αρμόδια κρατικά όργανα θα γνωρίζουν προσωπικά σου δεδομένα  που σύμφωνα με τους δικαστές δεν θα πρέπει να δηλώσεις και να γνωρίζουν τα κρατικά όργανα.
    Νομικοί κύκλοι δεν απέκλειαν πάντως το ενδεχόμενο η Κυβέρνηση να έχει ενημερωθεί από την ηγεσία του Συμβουλίου της Επικρατείας για το αποτέλεσμα των διασκέψεων που έχουν γίνει στην υπόθεση αυτή και σε ποιό «δια ταύτα»   καταλήγει το δικαστήριο.
    Πρέπει να επισημανθεί ότι οι διασκέψεις έχουν ολοκληρωθεί για την υπόθεση αυτή και αναμένεται να γραφεί μόνο το κείμενο της απόφασης. Βέβαια, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τις διασκέψεις   εκφράστηκαν πολλές νομικές απόψεις επί των διαφόρων νομικών θεμάτων που τέθηκαν, κάτι που καθιστά χρονοβόρο το γράψιμο της απόφασης.
    Πάντως, με την εκπνοή του Ιουνίου το ΣτΕ εισέρχεται σε θερινές διακοπές έως
16 Σεπτεμβρίου και είναι δύσκολο να μπορεί να συνέλθει η Ολομέλεια του ΣτΕ για να δημοσιεύσει την απόφασή της, σε περίπτωση κατά την οποία μέσα στο καλοκαίρι ολοκληρωθεί η συγγραφή της.
    Ακόμη, η ανακοίνωση της γραμματεία επισημαίνει  ότι «
σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία ελλείψεις ή ανακρίβειες υποβληθείσας δήλωσης περιουσιακής κατάστασης μπορούν να συμπληρωθούν από τον υπόχρεο αυθορμήτως εντός μηνός από την υποβολή της».
    Δηλαδή, μπορεί ο υπόχρεος να στείλει ηλεκτρονικά έως το τέλος του μήνα την δήλωση του με ελλείψεις ,για να αποφύγει το προβλεπόμενο πρόστιμο, και μέσα σε ένα μήνα να συμπληρώσει τα υπόλοιπα στοιχεία της δήλωσης.
    Βέβαια αναμφίβολο είναι εάν μέσα στον  επόμενο μήνα θα έχει εκδώσει  ο κ. Σακελλαρίου την απόφαση της Ολομέλειας για το εν λόγω θέμα, έτσι ώστε οι υπόχρεοι υποβολής των δηλώσεων να ξέρουν πώς μπορούν να κινηθούν. Δηλαδή τι πρέπει να περιλαμβάνεται και τί όχι στις δηλώσεις πόθεν έσχες.
    Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς
Ανακοίνωση σχετικά με την λήξη της προθεσμίας υποβολής των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης που αφορά τη χρήση έτους 2015
    Προς ενημέρωση των υποχρέων, υπενθυμίζεται ότι την 30ή Ιουνίου 2017 λήγει η προθεσμία για την υποβολή των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και των Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων  «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ», που αφορούν στη χρήση έτους 2015 και δεν θα δοθεί περαιτέρω παράταση.
    Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται μόνον οι κατηγορίες υποχρέων, για τις οποίες έχουν εκδοθεί από το ΣτΕ αποφάσεις αναστολής (ήτοι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί και μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) και σύμφωνα με το διατακτικό των σχετικών αποφάσεων αναστολής. Η εξαίρεση ισχύει  μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί των αιτήσεων ακυρώσεως που έχουν συζητηθεί ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ
    Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία ελλείψεις ή ανακρίβειες υποβληθείσας Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης μπορούν να συμπληρωθούν από τον υπόχρεο αυθορμήτως εντός μηνός από την υποβολή της.
    Επίσης, η υποβολή της άνω δήλωσης μετά την
30-6-2017 και εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών απ’ αυτήν επισύρει την επιβολή διοικητικού προστίμου.
    Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι η μη υποβολή δήλωσης μετά την πάροδο τριάντα (30) ημερών από την άνω καταληκτική προθεσμία της
30-6-2017 επιφέρει ποινικές κυρώσεις

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ - ΤΟΥΡΚΙΑΣ



    Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι
    Μέχρι τώρα είχατε συνηθίσει να σας παρουσιάζω διάφορα θέματα στρατιωτικού περιεχομένου, τα οποία λίγο-πολύ σε όλους τους στρατούς είναι τα ίδια. Σήμερα σας παρουσιάζω κάτι διαφορετικό, για να συγκρίνουμε τα μεγέθη με την Ελλάδα και για να καταλάβουμε που είχαμε φτάσει, πριν μας τσακίσει η κρίση, η οποία δεν φαίνεται να έχει τελειωμό.
    Όπως ξέρετε το τριήμερο 25-26-27 Ιουνίου, είναι η αποκορύφωση της εορτής του Ραμαζανίου (αργίες για το δημόσιο) και οι εφημερίδες παρόλο που έχουν πολλά και διάφορα θέματα, έχουν μπει και σε μια διαδικασία διαφήμισης ακινήτων, παραθαλάσσιων περιοχών για διακοπές, εξοχικών κατοικιών  κλπ.
    Λόγω γειτνίασης με την Αδριανούπολη, που για τους Τούρκους είναι η πύλη εισόδου της χώρας και της Ασίας για τους προερχομένους από την Ευρώπη, θα μπορούσαμε να την αντιστοιχίσουμε με την Αλεξανδρούπολη, που είναι η πύλη εισόδου της χώρας μας και της Ευρώπης για τους προερχομένους από την Τουρκία και την Ασία.
    Στην πόλη της Αδριανούπολης, πωλούνται νεόδμητα διαμερίσματα μέχρι 150 τμ και γραφεία διαφόρων μεγεθών, των οποίων η αξία είναι κάτω από 250.000 ΤΛ ήτοι 64102 ευρώ (υπάρχουν και μεγαλύτερα και ακριβότερα). Η ισοτιμία Ευρώ-Τουρκικής Λίρας στις 27 Ιουν 2017, είναι 1 : 3,9
    Τα κτίρια αυτά έχουν κατασκευαστεί από διάφορες κατασκευαστικές εταιρίες όπως ΤΟΚΙ, ΕMLAK, DENİZCİLER κλπ και προσφέρονται στους Τούρκους πολίτες. Ένα στοιχείο που είναι πλέον
σημαντικό, είναι ότι σε όλα σχεδόν τα νεόδμητα κτίρια, υπάρχει η εγκατάσταση φυσικού αερίου, έχουν ξεφύγει από το κάρβουνο και είναι μέσα σε οργανωμένα συγκροτήματα.
    Το ερώτημα είναι αν μπορούν οι Τούρκοι να τα αγοράσουν. Θα σας παρουσιάσω ορισμένα παραδείγματα  και συγκρίνοντάς τα με τα δικά μας δεδομένα, μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματά σας, ως προς τις δικές μας και δικές τους δυνατότητες.
    Σας ευχαριστώ
    Με ιδιαίτερη αγάπη και εκτίμηση
    Χαρ. Καραγκιοζούδης
    Μετά την παρουσίαση δειγματοληπτικά των αποδοχών, σας παρουσιάζω και το κόστος ζωής σε ορισμένα βασικά είδη
    Παρακάτω παρουσιάζονται δειγματοληπτικά συγκροτήματα στην αναπτυσσόμενη Αδριανούπολη (Βόρεια και ΒΑ Αδριανούπολη)
(Καμιά σχέση με την παλιά Αδριανούπολη που είναι το γνωστό κέντρο με τις κλειστές αγορές)