ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017

ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ



Νικόλαος Ζαρκάδας Υποστράτηγος ε.α.
            Με την έναρξη εφαρμογής των μνημονίων, στα πρώτα θύματά τους περιλαμβάνονται οι συνταξιούχοι. Συγκεκριμένα από 01.08.2010 θεσπίστηκε ειδική κράτηση η "Εισφορά Αλ­λη­λεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ)" και καθορίστηκε αρχικά σε ποσοστά από 3% ως 10% για όλες τις συντάξεις των 1.400 € και άνω. Προς τον σκοπό αυτό ψηφίστηκαν δύο νόμοι, ήτοι ο 3863/2010 (ΦΕΚ 115Α') που αφορά τις συντάξεις που καταβάλλονται από Δημόσιο, ΝΑΤ και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ) αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας (άρ­θρο 38) και ο νόμος 3865/2010 (ΦΕΚ 120Α') που αφορά τις συντάξεις, που κατα­βάλ­λο­νται από το Δημόσιο (άρθρο 11).
            Τα ποσοστά αυτά ίσχυσαν και εφαρμόστηκαν για ένα χρόνο, γιατί με το νόμο 4002/ 2011 (ΦΕΚ 180Α') , τα ποσοστά κρατήσεων των συντάξεων του δημοσίου ανα­προ­σαρ­μό­στη­καν, πλην του πρώτου κλιμακίου και αυξήθηκαν καθορισθέντα τα λοιπά από 6% ως 14% (άρθρο 2).
            Στην συνέχεια, μετά από προσφυγή ενδιαφερομένων, με την υπ' αριθμ 244/2017 α­πό­­φαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου η εισφορά αυτή κρίθηκε αντι­συ­νταγ­μα­τι­κή και έπρεπε από 10.02.2017 να παύσει η παρακράτησή της. Δικαίωμα επιστροφής ανα­δρο­­μικών έχουν μόνο όσοι είχαν προσφύγει και ασκήσει ένδικα μέσα κατά το παρελθόν.
            Μέχρι σήμερα, αν και έχει παρέλθει χρόνος έξι και πλέον μηνών και παρά τη ρητή και σαφή συνταγματική επιταγή ότι "η διοίκηση έχει υποχρέωση να συμμορφώνεται προς τις δικαστικές αποφάσεις (παρ.5 άρθρου 95), ουδεμία σχετική απόφαση έχει ληφθεί ή ενέρ­γεια έχει εκδηλωθεί από το Υπουργείο Οικονομικών με συνέπεια οι συνταξιούχοι του δη­μο­σίου να παραμένουν σε συνεχή και μόνιμη αναμονή και η παρακράτηση της εισφοράς να συ­­νεχίζεται κανονικά.
            Οι προτεινόμενες ενέργειες, όπως η διαδοχική υποβολή αίτησης, ένστασης και αγω­γής ή της άμεσης προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την ικανοποίηση οικονομικών αξιώ­σεων, που έχουν γεννηθεί μετά τη δημοσίευση της απόφασης συνεπάγονται χρο­νο­βόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες με σημαντική οικονομική επιβάρυνση των ενδιαφε­ρο­μέ­νων.
            Προς άρση όλων των παραπάνω μνημονευομένων μειονεκτημάτων θα πρέπει το Υ­πουρ­γείο Οικονομικών να ενεργήσει άμεσα για τη νομοθετική ρύθμιση της εκκρεμότητας, σύμ­φωνα με τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς της αναφερόμενης απόφασης 244/ 2017 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπως και κατά το παρελθόν με το νόμο 3408/2005 (ΦΕΚ 272Α').
            Με μια απλή νομοθετική ρύθμιση ενός και μόνον άρθρου τηρείται και εφαρμόζεται το Σύ­νταγμα, δεν αφήνονται οι συνταξιούχοι σε μακρά περίοδο ανασφάλειας δικαίου και α­παλ­­λάσσονται οι διοικητικές και δικαστικές υπηρεσίες από μια ανώφελη χρονοβόρα και πολ­­λαπλή γραφειοκρατική διαδικασία. Πλέον αυτών των συνταξιούχων ενισχύονται τα αι­σθή­­ματα της ασφάλειας δικαίου έναντι ενός κράτους δικαίου, της κοινωνικής δικαιοσύνης, του σεβασμού και της προστασίας της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
            Η θετική απόφαση αποτελεί ένα πρώτο σταθερό και ασφαλές βήμα προς τη μερική α­πο­κατάσταση των συντάξεων και ταυτόχρονα προς την αύξηση της εμπιστοσύνης στο θε­σμό της δικαιοσύνης.