ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Κυριακή 30 Ιουλίου 2017

Κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ: Τι λένε επώνυμοι Θεσσαλονικείς που μετακινούνται με τα αστικά λεωφορεία;



Από τον Θεολόγο Ηλιού
    Έχουν περισσότερη εμπειρία αφού λόγω της δουλειάς ή της ιδιότητας τους χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες κι άλλων πόλεων ενώ για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, μετακινούνται καθημερινά με τον ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη. 
    Ένας perfomer, ένας τραγουδιστής, ένας δημοσιογράφος, ένας στιχουργός, μία πρώην βουλευτής, κι ένας καθηγητής Πανεπιστημίου μιλούν στο Seleo για το πως βιώνουν ως επιβάτες την κατάσταση στα αστικά λεωφορεία της Θεσσαλονίκη και προτείνουν λύσεις.
Διογένης Δασκάλου – Μουσικός
    O Διογένης Δασκάλου είναι ένας μοναδικός performer που είναι γνωστός για τα stand up comedy shows.   Αυτό που κάνει σε διάφορους χώρους, το έχει μεταφέρει και στο «Ράδιο Θεσσαλονίκη», καθώς κάνει καθημερινά ένα «show» στον αέρα, πάντα.. όρθιος! Στο Seleo, όπως και στην ταυτότητα του, δηλώνει μουσικός, αφού έχει σπουδάσει μουσική στο κρατικό ωδείο. Δεν οδηγεί, για αυτό χρησιμοποιεί καθημερινά τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, με αποτέλεσμα πολλά από τα προβλήματα των λεωφορείων να τα έχει συνηθίσει.   Ωστόσο, σίγουρα, έχει πολλά να μας πει...
    Χρησιμοποιώ πολλές γραμμές, της Τούμπας, του κέντρου, του Ρύσιου που είναι το Ράδιο Θεσσαλονίκη. Έχω κάρτα του ΟΑΣΘ, καθώς δεν οδηγώ και χρησιμοποιώ μόνο λεωφορεία ή περπατώ.
    Παρατηρώ πως πρακτικά, αυτό που υπάρχει ως πρόβλημα, είναι ότι είναι πολύ αραιές οι γραμμές τις αργίες και τις Κυριακές, όπως αραιές είναι και οι γραμμές από το ΙΚΕΑ και στις γύρω περιοχές. Αρκετοί οδηγοί με φρεναρίσματα και σταματήματα, δεν σε φτάνουν στο σημείο του εκνευρισμού, αλλά το ξεπερνάνε κιόλας, όταν έχεις να κάνεις με ανθρώπους που πέφτουν επάνω σου και προσπαθείς να κρατήσεις την ισορροπία σου. Τώρα, από εκεί και πέρα, τα λεωφορεία είναι παλιά και το γνωρίζουμε όλοι.
    Πιστεύω πως δεν μπορείς να έχεις γνώμη, για κάτι που δεν το έχεις δει να συμβαίνει, όσον αφορά την κρατικοποίηση. Δεν ξέρεις, αν θα γίνουν καλύτερα ή χειρότερα τα πράγματα. Όταν βγαίνει ένας υπουργός της Προστασίας του Πολίτη, την επομένη από τον σεισμό στην Κω και λέει πως το νησί επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς και την ίδια ώρα η Κως είναι σαν βομβαρδισμένη, μάλλον προτρέχει η δήλωση της αποκατάστασης. Θεωρώ, πως όλες οι κυβερνήσεις έχουν μια πάγια τακτική να προτρέχουν στις δηλώσεις αποκατάστασης. Γενικά είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι πως κάποιος θέλει να μπαλώσει κάτι και να επικοινωνήσει μια κατάσταση, παρά να δει πως μπορεί να λειτουργήσει σωστά.
    Προτείνω την ιδιωτικοποίηση, εφόσον όλα τα πράγματα έχουν οδηγηθεί στην ιδιωτικοποίηση ή εάν δεν έχουν οδηγηθεί αυτή είναι η στόχευση τους. Πιστεύω θα είναι καλύτερα, καθώς θα λειτουργεί ο ανταγωνισμός. 
Φίλιππος Γράψας – Στιχουργός
    Είναι ο στιχουργός, που εκτός από τις πολλές μεγάλες επιτυχίες που έχει γράψει, έχει υμνήσει όσο κανένας άλλος την Θεσσαλονίκη, μέσα από το «Σ' αναζητώ» και «Τα Λαδάδικα». Λατρεύει την πόλη και συχνά κινείται με λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Προτείνει κάποιες επεμβάσεις στον τρόπο λειτουργίας ενώ τον προβληματίζει η κρατικοποίηση του οργανισμού.
    Χρησιμοποιώ 2,3, 31, 33, 39, 10.
    Παρατηρώ  μια μεγάλη καθυστέρηση στα δρομολόγια. Το να περιμένεις τουλάχιστον 20 λεπτά στη στάση και να έρχεται γεμάτο το λεωφορείο,είναι πολύ. Το ότι μερικές γραμμές είναι τακτικές και άλλες όχι, είναι άδικο. Νομίζω ότι μέσα στα λεωφορεία πρέπει να υπάρχει εισπράκτορας. Ο οδηγός μόνος του δεν μπορεί να αντιμετωπίσει καταστάσεις που δημιουργούνται κυρίως στις πίσω θέσεις από άτομα παραβατικά, μεθυσμένα κλπ.  Ο εισπράκτορας θα επεμβαίνει σε περιπτώσεις που νεαρά άτομα δεν παραχωρούν τη θέση τους σε άτομα αναξιοπαθούντα, ηλικιωμένους, εγκύους κλπ. Επιπλέον με την παρουσία του θα μειωθούν τα κρούσματα κλοπής, θα δίνει ρέστα (που δεν δίνουν τα μηχανήματα του Ο.Α.Σ.Θ.) και πιστεύω ότι θα μειωθεί επίσης το φαινόμενο μαγκιάς του "δεν πληρώνω".
    Πιστεύω πως η μέχρι σήμερα διαχείριση, δεν δούλεψε σωστά και αυτό φαίνεται αφού έμεναν απλήρωτοι για μήνες οι υπάλληλοι. Από την άλλη, με προβληματίζει πως  την ώρα που παντού τα πάντα αποκρατικοποιούνται, γιατί ο κρατισμός απέτυχε, εδώ σαν λύση κάνουμε το αντίθετο.
    Προτείνω οι διαχειριζόμενοι του τεράστιου θέματος του Ο.Α.Σ.Θ., να καταλάβουν ότι πρέπει επιτέλους, με σύνεση, να βρουν λύσεις σοβαρές και μακροχρόνιες, σε συνεργασία με ειδικούς συγκοινωνιολόγους, προς το συμφέρον των ταλαιπωρημένων Θεσσαλονικέων επιβατών. Θα έπρεπε να βρεθεί τρόπος, να τηρούνται οι κανόνες του μονοπωλίου που εξυπηρετεί το κοινωνικό σύνολο.
Ευγένιος Δαδαλιάρας – Αθλητικογράφος
    Ο Ευγένιος Δαδαλιάρας, είναι ανταποκριτής της Νova στην Βόρεια Ελλάδα και καθηγητής στο τμήμα δημοσιογραφίας του ΙΕΚ Ακμή. Για να μετακινηθεί από το σπίτι του, στην Καλαμαριά, προς το κέντρο της πόλης χρησιμοποιεί τον ΟΑΣΘ. Αναφέρει προβλήματα που υπάρχουν στα λεωφορεία αλλά και προβληματικές συμπεριφορές πολιτών! Όσο για την κρατικοποίηση και την ιδιωτικοποίηση, αναφέρει δυο ιστορικά παραδείγματα που... αφήνουν αμφιβολίες!
    Χρησιμοποιώ κυρίως το 5, το 6, το 33 και το 8.
    Παρατηρώ πολλά προβλήματα. Αρχικά έχουν μειωθεί τα δρομολόγια, σε μια εποχή που δεν υπάρχει κανένα άλλο μέσο μεταφοράς και γενικώς υπάρχει αυξημένη κίνηση και λόγω των εργασιών του μετρό. Ρωτώντας έμαθα πως επειδή δεν βγαίνει οικονομικά ο ΟΑΣΘ, μειώθηκαν τα δρομολόγια. Το 33, είναι μια γραμμή που χρησιμοποιεί παλαιού τύπου λεωφορεία και μικρά, με αποτέλεσμα πολλές φορές, στην επιστροφή να δημιουργείται συνωστισμός, ειδικά το μεσημέρι. Το 8, που ανεβαίνει από Εγνατία, μπορώ να πω πως έχει πιο καινούρια λεωφορεία, αλλά σε αυτή τη γραμμή είναι αρκετά αισθητό ότι αργεί να περάσει.  Γενικά, όμως, παρατηρώ πως τα λεωφορεία προκαλούν θέματα σε ανθρώπους ηλικιωμένους και με κινητικά προβλήματα. Συγκεκριμένα, εννοώ, πως οι θέσεις για ευπαθή άτομα, σε πολλά λεωφορεία είναι σε ύψωμα και μερικοί επιβάτες με κινητικά προβλήματα, δεν μπορούν να ανέβουν να κάτσουν. Όμως πολλές φορές είμαστε και εμείς οι πολίτες απαράδεκτοι. Δεν είναι δυνατόν να παρκάρεις πάνω στην λεωφορειογραμμή.  Εγώ, που θα παρκάρω πάνω στη κίτρινη γραμμή, κάνω την δουλειά μου αλλά θα πρέπει να σκεφτώ πως ίσως θα καθυστερήσω τους γονείς μου, τον γιο μου, τον συγγενή μου και δεκάδες άτομα που θέλουν να πάνε στην δουλειά τους. Αυτό είναι έλλειψη παιδείας και συνείδησης.
    Πιστεύω πως ούτε όταν είναι κάτι κρατικό θα λειτουργεί τέλεια, ούτε όταν είναι ιδιωτικό και θα σας δώσω δυο παραδείγματα που το αποδεικνύουν. Όταν έγιναν ιδιωτικοποιήσεις, την δεκαετία του 80’, στην Μεγάλη Βρετανία, πολλά πράγματα που λειτουργούσαν σωστά, άρχισαν να λειτουργούν κακά. Για παράδειγμα τα τρένα τους, που ήταν περήφανοι για αυτά, όταν ιδιωτικοποιήθηκα, υπήρχαν προβλήματα, σημειώθηκαν ακόμα και συγκρούσεις τρένων, γιατί δεν λειτουργούσαν σηματοδότες, υπήρχε κακή συντήρηση των γραμμών κ.α. Απ’ την άλλη έχουμε το παράδειγμα του ΟΣΕ που ήταν 100% κρατικός, υπήρχαν υψηλοί μισθοί που δεν ανταποκρινόντουσαν σε αυτό που έκαναν οι άνθρωποι και δεν υπήρχε καλή λειτουργία. 
    Προτείνω κρατικοποίηση, όμως με έλεγχο, εποπτεία και διαφάνεια. Να υπάρχει διαφάνεια, για την κατάσταση των λεωφορείων, του μισθούς των εργαζομένων, σε όλα τα επίπεδα. Να είναι ενημερωμένη η δημόσια σφαίρα για ο,τι κι αν γίνεται στον οργανισμό. Αξιοκρατία στις προσλήψεις και όχι οικογενειοκρατία, γιατί γινόταν και αυτό στον ΟΑΣΘ. Η νέα διοίκηση, θα πρέπει να μας εξηγήσει πως ένα μονοπωλιακό μαγαζί, έπεσε έξω. Αυτό δεν πρέπει να έχει ιστορικό προηγούμενο.
Σπύρος Βούγιας – Συγκοινωνιολόγος καθηγητής στο ΑΠΘ, πρώην Υφυπουργός Μεταφορών και Δικτύων
    Ο Σπύρος Βούγιας, ίσως είναι ένας από τους καταλληλότερους ανθρώπους για να μιλήσουν για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, καθώς είναι καθηγητής συγκοινωνιολόγος στο ΑΠΘ, ενώ έχει υπάρξει και Υφυπουργός Μεταφορών. Έχει μελετήσει αρκετές φορές τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης και μέσα από έρευνες έχει προτείνει λύσεις και αλλαγές. 
    Χρησιμοποιώ συνήθως λεωφορεία για να πάω ανατολικά σε φίλους και συγγενής που μένουν στην Καλαμαριά και στην Ανάληψη. Επειδή μένω στο κέντρο, δεν χρησιμοποιώ άλλες γραμμές, γιατί συνήθως περπατάω για να πάω στο πανεπιστήμιο.
    Παρατηρώ ότι οι γραμμές που χρησιμοποιώ είναι καλές και προνομιακές, όμως δεν δίνουν αυτές την συνολική εικόνα της κατάστασης. Γνωρίζω πως η κατάσταση είναι πιο δύσκολη στις δυτικές συνοικίες και στην γραμμή προς Πανόραμα. Εγώ είμαι ικανοποιημένος από τα λεωφορεία που χρησιμοποιώ, αλλά ξέρω πως δεν είναι όλα έτσι σε όλη την πόλη. Πάντως, με βοηθάει πολύ το σύστημα της τηλεματικής που υπάρχει στις στάσεις, που δίνει μια ενημέρωση σχετικά για τον χρόνο άφιξης του λεωφορείου, γιατί βλέποντας το, μπορώ να αποφασίσω αν θα περιμένω, αν θα πάω με τα πόδια ή αν θα πάρω τελικά το αυτοκίνητο μου.
    Πιστεύω ότι είναι λάθος να μετατρέπουμε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο σε κρατικό. Ο ΟΑΣΘ, έτσι και αλλιώς, θα τέλειωνε στις 3/12/2019, με την ευρωπαϊκό κανονισμό του 2007. Ο νόμος που ψηφίστηκε δίνει δικαίωμα μεταβατικής λειτουργίας του ΟΑΣΘ ως τότε. Η πόλη θα πρέπει να προετοιμαστεί, να ετοιμάσει έναν διεθνή διαγωνισμό για την καλύτερη επιλογή παρόχου, με έλεγχο δημόσιου φορέα. Το έργο θα πρέπει να μοιραστεί σε περισσότερους από  έναν παρόχους, που θα μας προσφέρουν τα καλύτερα λεωφορεία, στην φθηνότερη τιμή και με τις καλύτερες συχνότητες. Αυτό θα πρέπει να το προκηρύξει η πόλη και να επιλέξει τον καλύτερο πάροχο, ώστε να έχουμε τις καλύτερες αστικές συγκοινωνίες, όπως σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.
    Προτείνω επί χρόνια για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, την μετακίνηση της λωρίδα των λεωφορείων από την Μητροπόλεως, στην Τσιμισκή σε λωρίδα αντίστροφη κίνησης και επίσης, την μεταφορά των στάσεων από την παραλιακή, στην Β. Όλγας, σε αντίθετη λωρίδα κίνησης με την κίνηση των ΙΧ. Αυτό θα βοηθήσει πολύ τους επιβάτες, γιατί όταν θέλουν να κατέβουν προς το κέντρο βρίσκουν εύκολα λεωφορεία, ενώ όταν επιστρέφουν πρέπει να διασχίσουν όλη την παραλιακή λεωφόρο για να φτάσουν σπίτι τους. Για αυτό έχω μελετήσει και έχω προτείνει μια αντίστροφη λωρίδα, απέναντι από τον ήδη υπάρχον λεωφορειόδρομο στην Β. Όλγας. Θα εξυπηρετεί περισσότερο τους πολίτες, καθώς είναι και θέμα ασφάλειας, διότι στις έρευνες μου έχω δει ότι υπάρχουν αρκετά τροχαία στην παραλιακή.
Μπάμπης Μπατμανίδης – Τραγουδιστής & Ραδιοφωνικός Παραγωγός 
    Τα σατυρικά τραγούδια του στο youtube έχουν χιλιάδες προβολές και ένα φανατικό κοινό, ακολουθεί τον ίδιο και την μπάντα BBC (Babis Batmanidis Co(m)pany), σε κάθε τους εμφάνιση. Ενώ, έχει και φανατικό ακροατήριο στην εκπομπή που κάνει στο Libero 107.4. Με τον δικό του χαρακτηριστικό τρόπο, σχολιάζει τον ΟΑΣΘ, τα προβλήματα και την κρατικοποίηση...
    Χρησιμοποιώ το 27 από μικρό παιδί, Σταυρούπολη-Πανεπιστήμιο διότι η Σταυρούπολη είναι το πανεπιστήμιο της ζωής αλλά γενικότερα είμαι ανοιχτόμυαλος ενίοτε είμαι χρήστης και άλλων γραμμών... Ευτυχώς ο ΟΑΣΘ έχει διατηρήσει το G τα τελευταία χρόνια σε σταθερή τιμή και μην πάει το μυαλό σας στο πονηρό αναφέρομαι στην σταθερά της παγκόσμιας έλξης, καθώς, μη νομίζεται οι Νεύτωνες κι οι Αϊνστάινδες του κόσμου, σε μία διαδρομή λεωφορείου του ΟΑΣΘ σε ώρες αιχμής διατύπωσαν τις θεωρίες του, είχαν άπλετο χρόνο μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους...
    Παρατηρώ πως οι αστικές μετακινήσεις στην πόλη μας, δεν ανταποκρίνονται τουλάχιστον συμβολικά στον ταξικό τους χαρακτήρα, καθώς περισσότερο θα τις χαρακτήριζα μικροαστικές... Από εκεί και πέρα τυγχάνει καμιά φορά το λεωφορείο να έρθει στην ώρα του και να μην προλαβαίνω να καπνίσω το κλασικό τσιγαράκι που ανάβεις στην στάση και στέλνεις τα σήματα καπνού στον οδηγό για να ξεκινήσει κι αυτό είναι πρόβλημα, γιατί τζάμπα πακέτο... Προσωπικά θα ζητούσα ποιο σταθερές καθυστερήσεις και να μπορούμε και εμείς να κάνουμε τον προγραμματισμό μας και να είμαστε συνεπείς στις αργοπορίες μας...
    Πιστεύω… την Τέταρτη ψηφίστηκε η κρατικοποίηση ε; Δε το πήρα χαμπάρι μάλλον θα επρόκειτο για εμβόλιμη αγωνιστική...Νομίζω ότι η κίνηση αυτή είναι ένα βήμα πιο κοντά στην σοβιετοποίηση της χώρας μας που επιχειρεί ο «Σύριζας», ο οποίος επιχειρεί να κολεκτιβοποιήσει τα μέσα παραγωγής με απώτερο σκοπό την μελλοντική ιδιωτικοποίηση τους, όταν ο ίδιος θα καταργήσει επαναστατικά το κράτος από τα μέσα...Σατανικό!
    Προτείνω μια πρόταση έναν πιο ουμανιστικό χαρακτήρα ο οποίος έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο οδηγό-ελεγκτή-υπάλληλο-μέτοχο του οργανισμού, τον οποίον και δεν πρέπει να ταλαιπωρούμε με την ωφελιμιστική απαίτησή της μετακίνησης, παράγωγο του σαθρού μεταμοντέρνου κοινωνικού οικοδομήματος...Ταυτόχρονα σε μία κρίσιμη καμπή για την επιβίωση του ίδιου του πλανήτη, την ώρα όπου τίθεται εν αμφιβόλω η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή, είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να επαναφέρουμε τα γαϊδουράκια και τα μουλάρια για τις μετακινήσεις, μειώνοντας την εκπομπή ρύπων, δίνοντας ταυτόχρονα στην πόλη μας έναν χαρακτήρα πρωτοπορίας, καθιστώντας με αυτόν τον τρόπο την Θεσσαλονίκη, παγκόσμια πρωτεύουσα του χιπστερισμού... Ποια Νέα Υόρκη και ποιο Moma τώρα βρε...
Δέσποινα Χαραλαμπίδου –  Υπ. Βουλευτής «Λαϊκής Ενότητας» Α’ Θεσσαλονίκης
    Την κυρία Χαραλαμπίδου, όταν την καλέσαμε, ήταν μέσα σε λεωφορείο της γραμμής 21. Ένας ορθός χώρος για να μιλήσουμε για τον ΟΑΣΘ και την κρατικοποίηση. Η πρώην βουλευτής, τονίζει πως τα λεωφορεία των γραμμών της δυτικής Θεσσαλονίκης είναι σε πολύ κακή κατάσταση, σε αντίθεση με αυτά της ανατολικής Θεσσαλονίκης. Η Δέσποινα Χαραλαμπίδου, πλέον είναι υποψήφια βουλευτής της «Λαϊκής Ενότητας» Α’ Θεσσαλονίκης και πιστεύει πως αυτό που ψηφίστηκε... δεν είναι κρατικοποίηση! 
    Χρησιμοποιώ συνήθως το 21, το οποίο δεν έχει συχνά δρομολόγια.
    Παρατηρώ πως τα λεωφορεία που υπάρχουν στην δυτική Θεσσαλονίκη, είναι τα πιο χάλια λεωφορεία που κυκλοφορούν. Δεν έχουν συχνά δρομολόγια, δεν έχουν air condition, ενώ σε αντίθεση τα περισσότερα στην ανατολική Θεσσαλονίκη έχουν. Γενικά ο στόλος έχει να ανανεωθεί χρόνια.
    Πιστεύω πως δεν είναι κρατικοποίηση αυτό το πράγμα που ψηφίστηκε. Αυτά είναι ψεύδη. Εγώ είμαι υπέρ των δημόσιων συγκοινωνιών σε όλη την χώρα. Όμως αυτή η ιστορία που προώθησε η κυβέρνηση, κατά την γνώμη μου, ανοίγει διάπλατα τον δρόμο να έρθουν ιδιώτες.
    Προτείνω δημόσιες συγκοινωνίες και να λειτουργούν με εργατικό και κοινωνικό έλεγχο. Να υπάρχουν συχνά δρομολόγια, να έχουν σωστό κλιματισμό, να ανανεωθεί ο στόλος, να υπάρχει σωστή αντιμετώπιση στις ευπαθείς ομάδες, να μην πληρώνουν εισιτήριο οι άνεργοι και οι εργαζόμενοι να μην πληρώνουν και όταν πάνε στην δουλειά και όταν γυρνούν από αυτήν.