www.capital.gr
Του Παναγιώτη Στάθη
Διαφορετική άποψη από τις δεσμεύσεις τόσο του υπουργού Εθνικής Άμυνας όσο και της κυβέρνησης για τις αποδοχές των ενστόλων, τήρησαν ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας οι συνήγοροι του Δημοσίου (υπουργεία Οικονομικών, Οικονομίας, Εθνικής Άμυνας και Εσωτερικών) που επισήμαναν ότι πρέπει να απορριφθούν ως απαράδεκτες οι αιτήσεις των ενστόλων.
Οι ένστολοι είχα προσφύγει και πάλι στο Ανώτατο Δικαστήριο (που ήδη είχε επιβάλλει πρόστιμο 200.000 ευρώ στην προηγούμενη ηγεσία του ΥΠ.ΟΙΚ. για τη μη εφαρμογή των αποφάσεων που έκριναν αντισυνταγματικές τις αναδρομικές περικοπές των αποδοχών των στρατιωτικών) με ένα ερώτημα:
- «η εν μέρει αποκατάσταση του μισθολογίου των στρατιωτικών, και η κατ΄ αυτό τον τρόπο επελθούσα μείωση των αποδοχών τους εν σχέσει με εκείνες που ελάμβαναν προ της ενάρξεως ισχύος του νόμου 4093/2012 μπορεί να δικαιολογηθεί από λόγους δημοσίου συμφέροντος;».
Κατά τη συνεδρίαση (πρόεδρος ο Σωτήρης Ρίζος) η εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Παναγιώτα Καρλή, έθεσε επίσης το ερώτημα εάν μπορεί ο νομοθέτης «να προσδώσει στο νέο μισθολόγιο αναδρομική ισχύ» και εάν αυτή η αναδρομική ισχύς είναι συνταγματικά ανεκτή.
Το δημόσιο
Οι δικηγόροι του Δημοσίου ισχυρίστηκαν ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τους στρατιωτικούς το επέβαλαν επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που δικαιολογούν τους οικονομικούς περιορισμούς, πως οι αποδοχές τους είναι καλύτερες από των άλλων δημοσίων υπαλλήλων και πως θα υπάρξει σοβαρός κίνδυνος από την μη εφαρμογή της δημοσιονομικής πολιτικής και του προγράμματος οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Να σημειωθεί βέβαια πως οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους εφόσον δεν έχει νομοθετηθεί κάτι διαφορετικό από τη σημερινή κυβέρνηση δεν μπορούν αυθαίρετα να μην υπερασπιστούν τα προηγούμενα νομοθετήματα, της προηγούμενης κυβέρνησης.
Με αυτά, ως γνωστόν δεν εφαρμόστηκε πλήρως η απόφαση για επάνοδο των αποδοχών τους και συντάξεων των ενστόλων στα επίπεδα του 2012 αφού ο νόμος 4307/2014 με τον οποίο προσδιορίστηκαν νέοι συντελεστές των βασικών μισθών των στρατιωτικών και επέφερε μειώσεις στις αποδοχές και στις συντάξεις τουλάχιστον 50% σε σχέση με τους μισθούς και τις συντάξεις του 2012.
«Μπακαλίστικη»
Από την πλευρά του οι δικηγόροι των ενστόλων ζήτησαν να ακυρωθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο (νόμος 4307/2014, κ.λπ.) με το οποίο γίνεται μερική αποκατάσταση του μισθολογικού των στρατιωτικών και διαμορφώνονται οι αποδοχές, τα επιδόματα και οι συντάξεις σε χαμηλότερα κατά 50% επίπεδα από τα προβλεπόμενα. Καταλόγισαν μάλιστα «μπακαλίστική συμπεριφορά και σκεπτικό» στο υπουργείου Οικονομικών ενώ «περιφρονητική ήταν η συμπεριφορά του κράτους» στην περσινή απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Στο ΣτΕ έχουν προσφύγει η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, το συντονιστικό συμβούλιο των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αξιωματικών Αστυνομίας, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών των Ενώσεων Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας, μεμονωμένοι στρατιωτικοί, κ.λπ.
Διαφορετική άποψη από τις δεσμεύσεις τόσο του υπουργού Εθνικής Άμυνας όσο και της κυβέρνησης για τις αποδοχές των ενστόλων, τήρησαν ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας οι συνήγοροι του Δημοσίου (υπουργεία Οικονομικών, Οικονομίας, Εθνικής Άμυνας και Εσωτερικών) που επισήμαναν ότι πρέπει να απορριφθούν ως απαράδεκτες οι αιτήσεις των ενστόλων.
Οι ένστολοι είχα προσφύγει και πάλι στο Ανώτατο Δικαστήριο (που ήδη είχε επιβάλλει πρόστιμο 200.000 ευρώ στην προηγούμενη ηγεσία του ΥΠ.ΟΙΚ. για τη μη εφαρμογή των αποφάσεων που έκριναν αντισυνταγματικές τις αναδρομικές περικοπές των αποδοχών των στρατιωτικών) με ένα ερώτημα:
- «η εν μέρει αποκατάσταση του μισθολογίου των στρατιωτικών, και η κατ΄ αυτό τον τρόπο επελθούσα μείωση των αποδοχών τους εν σχέσει με εκείνες που ελάμβαναν προ της ενάρξεως ισχύος του νόμου 4093/2012 μπορεί να δικαιολογηθεί από λόγους δημοσίου συμφέροντος;».
Κατά τη συνεδρίαση (πρόεδρος ο Σωτήρης Ρίζος) η εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Παναγιώτα Καρλή, έθεσε επίσης το ερώτημα εάν μπορεί ο νομοθέτης «να προσδώσει στο νέο μισθολόγιο αναδρομική ισχύ» και εάν αυτή η αναδρομική ισχύς είναι συνταγματικά ανεκτή.
Το δημόσιο
Οι δικηγόροι του Δημοσίου ισχυρίστηκαν ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τους στρατιωτικούς το επέβαλαν επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που δικαιολογούν τους οικονομικούς περιορισμούς, πως οι αποδοχές τους είναι καλύτερες από των άλλων δημοσίων υπαλλήλων και πως θα υπάρξει σοβαρός κίνδυνος από την μη εφαρμογή της δημοσιονομικής πολιτικής και του προγράμματος οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Να σημειωθεί βέβαια πως οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους εφόσον δεν έχει νομοθετηθεί κάτι διαφορετικό από τη σημερινή κυβέρνηση δεν μπορούν αυθαίρετα να μην υπερασπιστούν τα προηγούμενα νομοθετήματα, της προηγούμενης κυβέρνησης.
Με αυτά, ως γνωστόν δεν εφαρμόστηκε πλήρως η απόφαση για επάνοδο των αποδοχών τους και συντάξεων των ενστόλων στα επίπεδα του 2012 αφού ο νόμος 4307/2014 με τον οποίο προσδιορίστηκαν νέοι συντελεστές των βασικών μισθών των στρατιωτικών και επέφερε μειώσεις στις αποδοχές και στις συντάξεις τουλάχιστον 50% σε σχέση με τους μισθούς και τις συντάξεις του 2012.
«Μπακαλίστικη»
Από την πλευρά του οι δικηγόροι των ενστόλων ζήτησαν να ακυρωθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο (νόμος 4307/2014, κ.λπ.) με το οποίο γίνεται μερική αποκατάσταση του μισθολογικού των στρατιωτικών και διαμορφώνονται οι αποδοχές, τα επιδόματα και οι συντάξεις σε χαμηλότερα κατά 50% επίπεδα από τα προβλεπόμενα. Καταλόγισαν μάλιστα «μπακαλίστική συμπεριφορά και σκεπτικό» στο υπουργείου Οικονομικών ενώ «περιφρονητική ήταν η συμπεριφορά του κράτους» στην περσινή απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Στο ΣτΕ έχουν προσφύγει η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, το συντονιστικό συμβούλιο των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αξιωματικών Αστυνομίας, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών των Ενώσεων Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας, μεμονωμένοι στρατιωτικοί, κ.λπ.