Συνέντευξη με τον Μανώλη Καρπαδάκη
Του συνεργάτου μας ΗΛΙΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Επί
τέλους και μια προσοδοφόρα ευρωπαϊκή
πρωτιά η Ελλάδα μας! Δεν ξέρω εάν και πότε είχε ξανασυμβεί, η Ισπανία και η Ιταλία,
υψηλού ανταγωνισμού μας χώρες αλλά και άλλες ελαιοπαραγωγές, να έχουν τόσο μειωμένη παραγωγή ελαιολάδου. Ενώ η
Ελλάδα μας, εκτός από την αναγνωρισμένη διεθνώς αρίστη ποιότητα (το γερμανικό
περιοδικό STERN στο τεύχος της 26-6-14 έγραφε πως το καλλίτερο ελαιόλαδο στον
Κόσμο είναι το ελληνικό) έχει και μια πολύ καλή παραγωγή.
Προσωπικά από έρευνά μου, πιστεύω πως θα
μπορούσε να ήταν ακόμη πολύ μεγαλύτερη, αλλά σε κάποιες περιφέρειες οι καιρικές
συνθήκες την εποχή της καρπόδεσης δεν υπήρξαν ευνοϊκές.
Πέρυσι το λάδι μας - εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο
- όπως μας πληροφορεί στην ακόλουθη συνέντευξη μαζί του ο Διευθυντής Μάρκετινγκ της TERRA CRETA κ. Μανώλης Καρπαδάκης, πήγε σε 47 χώρες. Και
βεβαίως προτιμήθηκε κυρίως λόγω της
ποιότητός του και δευτερευόντως λόγω αριστοτεχνικής συσκευασίας. Εδώ
κάποιοι ανταγωνιστές μας, «προηγούνται». Και πρέπει να επιταχύνουμε το βήμα
μας. Αναφέρομαι στην TERRA
CRETA γιατί δίνει μεγάλη σημασία στην διεθνή προβολή του ελαιολάδου.
Εμπεδώνει την ποιότητά μας και τη φήμη του και φέρνει χρήμα στην Ελλάδα μας.
Οργανώνει συνέδρια στην Κρήτη με προσκεκλημένους διεθνείς
εισαγωγείς, συσκευαστές, επιστήμονες του
είδους, Χημικούς, καθηγητές πανεπιστημίων, δημοσιογράφους, χονδρεμπόρους και
λιανεμπόρους από δεκάδες χώρες, επιδεικνύει την καλλιέργεια, την συγκομιδή,
τη σύνθλιψη, την τυποποίηση, προσκαλεί, επιδεικνύει τις
εγκαταστάσεις της και συμβουλεύει τοπικούς παραγωγούς ελαιολάδου, έχω ιδίαν
αντίληψιν. Παράγεται καρπός υγιής, γι’ αυτό και τα χρυσά βραβεία ποιότητος και
οι αλλεπάλληλες τιμητικές διακρίσεις. Και κυρίως οι πωλήσεις σε ένα συνεχές
σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Ο κ. Καρπαδάκης
έχει επωμισθεί την ιδιότητα του «οδοιπόρου»
που πρέπει ανά την Γην αρμοδίως να επιδείξει επιτυχώς και σε άλλες χώρες την
ποιότητά μας. Πρέπει να το παραδεχθούμε ότι εάν δεν υπήρχαν αυτοί ο άνθρωποι,
να ανταγωνισθούν και να ρισκάρουν, η παραγωγή μας δεν θα είχε καμμία αξία. Θα
έμενε επάνω στα δέντρα.
-Κύριε Καρπαδάκη, κάνετε καλή δουλειά….
-Καρπαδάκης: Όχι μόνος μου κύριε Ηλιόπουλε.
Όλοι μαζί, είμαστε μια ομάδα εδώ στο Κολυμπάρι
στα Χανιά της Κρήτης, εσείς μας ξέρετε πολύ καλά δεν χρειάζεται να σας ειπώ τα
ονόματα. Όλοι άριστα καταρτισμένοι και με αφοσίωση στο στόχο της παραγωγής μιας
αρίστης ποιότητος, με την οποία προωθούμεθα διεθνώς. Και δεν είμαστε οι μόνοι.
Υπάρχον και άλλοι όπως εμείς, που καταβάλλουν τις ίδιες προσπάθειες.
- Σε πόσες χώρες αυτή τη στιγμή, τρώνε ελαιόλαδο δικό σας:
- Σε 47, με συνεργασίες σταθερές, αλλά
έχουμε ζήτηση και από άλλες χώρες, όπως της Νοτίου Αμερικής, της Ασίας, ακόμη
και της Αφρικής. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη που
αναζητούν ένα ελαιόλαδο αναγνωρισμένο, ποιοτικό, ασφαλές, γευστικό,, όπως είναι
το ελληνικό λάδι. Σίγουρα το κρητικό έχει μια ιδιαιτερότητα χαρακτηριστικών,
λόγω του κλίματος, του εδάφους, της θέσεως του νησιού, δεδομένου ότι έχει
καλλιεργηθεί, έχει παραχθεί, έχει τυποποιηθεί και μεταφερθεί με σεβασμό προς
τον καταναλωτή. Έχουμε δώσει μεγάλη
προσπάθεια και αποδίδει, προς τον πρωτογενή τομέα, τους παραγωγούς μας. Οι
οποίοι εργάζονται με κόπο και μεράκι, έχουν
διαπιστώσει και συνειδητοποιήσει το συμφέρον τους και ακολουθούν απόλυτα
τις σωστές επιστημονικές οδηγίες, μέχρι τη σύνθλιψη κι αυτό μας, διευκολύνει
πολύ. Όμως το ελαιόλαδο έχει απίστευτες ακόμη δυνατότητες που δεν τις έχουμε
αξιοποιήσει, κυρίως στο θέμα της καταλλήλου, ελκυστικής εμφανίσεως, σε ανάλογα
καλλιτεχνικά δοχεία. Έχουμε την καλλίτερη ποιότητα και δεν αντανακλά στην
βιτρίνα. Εδώ έχουμε δουλειά ακόμη και προσπαθούμε.
- Από τιμές πώς πάμε;
-_ Δεν υπάρχει θέμα
τιμής στις εξαγωγές. Πάντα υπάρχει το αγοραστικό κοινό που κοιτάζει πρώτα την
ποιότητα, τη γεύση, την ασφάλειά του, την υγεία του. Όμως πρέπει να αποδείξεις
όλα του τα προσόντα, μέχρι το ιδιαίτερο άρωμά του. Αυτό το πετυχαίνουμε. Και
είμαστε όχι απλώς εν τάξει, αλλά είμαστε ένα βήμα μπροστά σε όλους τους
αυστηρούς ελέγχους. Έτσι καυχώμαστε ότι κτίσαμε το μέλλον της σωστής
ελαιοπαραγωγής στην περιοχή μας, με αρκετές καινοτομίες. Από την κατάλληλη
επεξεργασία έκθλιψης μέχρι τον ποιοτικό διαχωρισμό. Αλλά έχουμε επιτύχει τη
συνεργασία με αγρότες και από ευρύτερες περιοχές. Έτσι έχουμε ένα ευρύ πλαίσιο
γευστικών χαρακτηριστικών. Διότι κάθε χώρα έχει διαφορετικό γευστικό προφίλ.
Διαφορετική γεύση παρατηρούμε στην Αμερική, διαφορετική στη Γερμανία,
διαφορετική στην Κίνα. Πάντα στην ίδια ποιοτική κατηγορία του εξαιρετικού
παρθένου ελαιολάδου χαμηλής οξύτητος, κάτω του 0,6, ψυχρής έκθλιψης κ.λ.π.
Εμείς δουλεύουμε πάνω σε δύο άξονες. Να στηρίζουμε την πρωτογενή παραγωγή ώστε
οι αγρότες μας να παράγουν με κέφι και με απόδοση των κόπων τους. Κι έχουμε
μακροχρόνιο σχεδιασμό για αυτούς τους ανθρώπους γιατί είναι η πηγή μας. Η πρώτη
ύλη για εμάς και ο δεύτερος άξονας είναι οι προϋποθέσεις της σωστής εξαγωγής με
στοχοποιημένες πράξεις. Παρακολουθούμε κάθε Αγορά ξεχωριστά. Και πρέπει να
υπάρχει μια ισορροπία ώστε να ικανοποιείται ο αγρότης και να μπορεί να το
αγοράζει ο καταναλωτής. Έχουμε σοβαρότατες ενδείξεις ότι Ισπανοί και Ιταλοί θα
ζητήσουν ελαιόλαδο από την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε μια έστω κάποια
μικρή αλλά οπωσδήποτε, άνοδο τιμής στον παραγωγό τουλάχιστον.
Αυτά μας είπε ο κ. Καρπαδάκης, νομίζω μια πλήρης ενημέρωση που αντανακλά στην
ελπίδα ότι η Ελλάδα φέτος θα είναι κυρίαρχη στις εξαγωγές ελαιολάδου, με όσα
αυτό σημαίνει για την οικονομία της χώρας μας.
Υ.Γ. Εάν κάποιος ενδιαφέρεται για
περισσότερες πληροφορίες από τον κ. Καρπαδάκη, το τηλέφωνό του στην Κρήτη είναι
28240-83341, e-mail: emm.karpadakis@terracreta.gr