ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

«Χέρι» στον ΟΛΘ βάζει το ΤΑΙΠΕΔ:Πώς έκαναν φτερά μέσα σε μία ημέρα 40 εκατ. ευρώ!


Της Σοφίας Χριστοφορίδου
    Με το «καλημέρα» αφαιρέθηκαν χθες 40 εκατ. ευρώ από τους τραπεζικούς λογαριασμούς του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), στο πλαίσιο της απόφασης για διανομή μερίσματος που έφτασε στο (αστρονομικό για τις εποχές) ποσό των 3,40 ευρώ ανά μετοχή.
    Έτσι, το Δημόσιο (ως μεγαλομέτοχος) έβαλε στα ταμεία του (από το συνολικό ποσό που διανεμήθηκε) κοντά στα 30 εκατ. «ζεστά» ευρώ μέσα σε μία ημέρα!
    Ακόμη κι έτσι, όμως, η «προίκα» του λιμανιού είναι κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητη, καθώς στα ταμεία του παραμένουν περί τα 65 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 55 εκατ. ευρώ αποτελούν το αφορολόγητο αποθεματικό...). Ουσιαστικά, πωλείται ένα μονοπώλιο με σταθερή πελατεία, τζίρο 51 εκατ. και κερδοφορία 18 εκατ. ευρώ.
    «Κι εγώ, αν είχα χρήματα, θα ενδιαφερόμουν... Τέτοια επιχείρηση δεν την αφήνεις να πάει στο βρόντο» σχολίαζε, στο περιθώριο της χθεσινής γενικής συνέλευσης των μετόχων τής «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ», η γενική γραμματέας της ομοσπονδίας υπαλλήλων στα λιμάνια, κυρία Φανή Γουργούρη.   «Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει κερδοφορία, συγκρατεί φορτία, παίζει ‘μπάλα’ στο παιχνίδι της αγοράς τής λιμενικής βιομηχανίας, έχει ισχυρά αποθεματικά -τα οποία, δυστυχώς, δεν έχουν επενδυθεί για την ανάπτυξη-, διαθέτει ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα και υψηλή χρηματοπιστωτική φερεγγυότητα. Θα κάνετε ευτυχισμένους τους λογιστές αυτών που θα πάρουν την εταιρεία...», συμπλήρωνε με νόημα.
 ΒΑΘΙΑ ΤΟ ΧΕΡΙ ΣΤΗΝ «ΤΣΕΠΗ» ΤΟΥ ΟΛΘ
    Επιστρέφοντας στα της χθεσινής γενικής συνέλευσης, η διοίκηση της εταιρείας πρότεινε τη διανομή μερίσματος 0,60 ευρώ/ μετοχή, όπως είχε κάνει και πέρσι για τα κέρδη του 2012. Τότε, ο μεγαλομέτοχος του λιμανιού (δηλαδή, το Ταμείο για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου-ΤΑΙΠΕΔ) είχε ζητήσει μέρισμα 1,50 ευρώ/ μετοχή, ποσό που είχε θεωρηθεί υπερβολικά μεγάλο.
    Κι όμως: το ποσό αυτό ήταν σχεδόν τίποτα μπροστά στα 3,40 ευρώ/ μετοχή που ζήτησε χθες για τα κέρδη των χρήσεων 2011 και 2012 (για τα οποία είχε διανεμηθεί μέρισμα και τις προηγούμενες χρονιές) και 0,60 ευρώ/ μετοχή για το 2013. Μάλιστα, είχε προηγηθεί επιστολή της διοίκησης τής ΟΛΘ ΑΕ, με την οποία ζητούσε από τον μεγαλομέτοχο (δηλαδή, το ελληνικό Δημόσιο) να αφήσει ένα ποσό τουλάχιστον 40-45 εκατ. ευρώ στο ταμείο του οργανισμού για το επενδυτικό πλάνο της πενταετίας, αλλιώς δεν θα ήταν διόλου απίθανο το ΤΑΙΠΕΔ να έβαζε ακόμη βαθύτερα το χέρι στην «τσέπη» του ΟΛΘ!
    Τελικώς, μετά τη χθεσινή απόφαση, οι μέτοχοι θα μοιραστούν 34 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των ετών 2011 και 2012 και άλλα 6 εκατ. ευρώ για το 2013. Σημειωτέον ότι μειοψήφησαν δύο μέτοχοι, που είναι παράλληλα και εργαζόμενοι στο λιμάνι. Στο διά ταύτα: ο ΟΛΘ θα εισφέρει στα ταμεία του υπουργείου Οικονομικών 29,7 εκατ. ευρώ, με μία κίνηση!
ΟΛΘ ΑΕ Πώς διαμορφώθηκαν τα οικονομικά του οργανισμού
    Η μετοχή τού ΟΛΘ, από 6,7 ευρώ το 2001 έφτασε τα 10,4 ευρώ το 2010, τα 22,8 ευρώ το 2012 και τα 29,1 ευρώ σήμερα. Πέρσι, ο κύκλος εργασιών τής ΟΛΘ διαμορφώθηκε σε 51.560.097 ευρώ, μειωμένος κατά 2,47% έναντι των 52.866.965 ευρώ τού 2012. Καταγράφηκε μείωση πωλήσεων στον συμβατικό λιμένα κατά 9,6%, αύξηση των πωλήσεων του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων-ΣΕΜΠΟ (κοντέινερ) κατά 2,5%, του επιβατικού σταθμού κατά 18,9% και της εκμετάλλευσης χώρων κατά 12,5%.
    Τα αποτελέσματα προ φόρων για το 2013 ενισχύθηκαν κατά 5,72%, φτάνοντας στα 24.342.237 ευρώ. Τα μεικτά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 22.924.772 ευρώ (αυξημένα κατά 1,5%), τα κέρδη προ φόρων έφτασαν στα 24.342.237 ευρώ (καταγράφοντας άνοδο 5,7%), ενώ τα καθαρά μετά φόρων αποτελέσματα ήταν 18.187.851 ευρώ (μειωμένα κατά 1,4%, λόγω αύξησης της φορολογίας).
    Τα ίδια κεφάλαια καλύπτουν το 90,27% του ενεργητικού της εταιρείας, η οποία έχει χρηματοοικονομική ανεξαρτησία και δυνατότητα να χρηματοδοτεί τις επενδύσεις της χωρίς να καταφεύγει σε δανεισμό.
    Μετά τη διανομή μερίσματος για το 2013 και (για δεύτερη φορά) για τα έτη 2012 και 2011, από τα 105 εκατ. ευρώ που υπήρχαν στους τραπεζικούς λογαριασμούς τής ΟΛΘ ΑΕ απομένουν 65 εκατ. (εκ των οποίων τα 55 εκατ., όπως προαναφέρθηκε, ως αφορολόγητο αποθεματικό) Τα κεφάλαια αυτά προορίζονται για την κάλυψη του επενδυτικού προγράμματος της προσεχούς τριετίας.
 ΣΤ. ΑΓΓΕΛΟΥΔΗΣ Απολογισμός τετραετίας από τον πρόεδρο του ΟΛΘ
    Σε απολογισμό τής τετραετούς θητείας του στην ΟΛΘ ΑΕ προχώρησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Στέλιος Αγγελούδης, επισημαίνοντας ότι στο διάστημα αυτό έγιναν πράγματα που εδραίωσαν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως βασικό αναπτυξιακό μοχλό για την ευρύτερη Κεντρική Μακεδονία, αλλά και ως ζωντανό κύτταρο της πόλης. Όπως υποστήριξε, η τετραετία που έρχεται θα πρέπει να εξελιχθεί ως η περίοδος που θα γίνει το μεγάλο ποιοτικό «άλμα» του λιμένος, ώστε να κατοχυρωθεί ως βασικός παίκτης στην ανατολική Μεσόγειο και να συμβάλει ουσιαστικά στο να δοθεί ώθηση στην οικονομία της περιοχής και της χώρας μας, εν γένει.
    Ο κ. Αγγελούδης κωδικοποίησε τα 12 βήματα που έγιναν στο λιμάνι της πόλης τα τελευταία χρόνια ως ακολούθως:
~ Αύξηση της διακίνησης των κοντέινερς (σε TEUs) από το 2010 κατά 17,94%.
~ Αύξηση του κύκλου εργασιών από το 2010 κατά 3,9%.
~ Αύξηση των μεικτών κερδών από το 2010 κατά 98,3%.
~ Αύξηση των προ φόρων κερδών από το 2010 κατά 162%.
~ Αύξηση των κερδών μετά από φόρους από το 2010 κατά 196%.
~ Μείωση του κόστους πωλήσεων από το 2010 κατά 24,8%.
~ Εντυπωσιακή πορεία της μετοχής, συνεχής αύξηση στο διανεμόμενο μέρισμα και βελτίωση όλων των χρηματοοικονομικών δεικτών της εταιρείας.
~ Αύξηση ωραρίου λειτουργίας των τελωνείων.
~ Αύξηση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων.
~ Σιδηροδρομική σύνδεση με τις χώρες των Βαλκανίων (μάλιστα, χθες ανακοινώθηκε ότι έπεσαν οι υπογραφές για το block train που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Σόφια από τον προσεχή Σεπτέμβριο).
~ Αλλαγή εικόνας του λιμανιού, με τις παρεμβάσεις στην Α’ προβλήτα.
~ Επανειλημμένες βραβεύσεις για περιβαλλοντικά επιτεύγματα (ESPO κοκ.) και λειτουργικότητα (Καλύτερη Εταιρεία Δημοσίου Χαρακτήρα).
ΤΑΙΠΕΔ Εντός του Ιουλίου η πώληση τής «ΟΛΘ ΑΕ»

    Η πώληση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει εντός του Ιουλίου, σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), και τα συνθήματα των εργαζομένων «στοπ - στοπ στην πώληση του ΟΛΘ» δεν αποτελούν από μόνα τους ισχυρό εμπόδιο...
    Υπάρχει, βέβαια, και η εκπεφρασμένη άποψη της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και των δημάρχων Θεσσαλονίκης, Νεάπολης-Συκεών, Καλαμαριάς, Κορδελιού-Ευόσμου και Παύλου Μελά κατά της πώλησης μετοχών και υπέρ της παραχώρησης χρήσεων, όπως επίσης και η ανάλογη άποψη που εκφράστηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ακόμη κι από βουλευτές της ΝΔ... Ούτε αυτό στάθηκε αρκετό, ωστόσο, για να αλλάξει τον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, που υλοποίησε ήδη την πρώτη φάση του διαγωνισμού για την πώληση του 67% των μετοχών.
    Μάλιστα, όπως ανέφεραν χθες στελέχη που εκπροσώπησαν το Ταμείο στη γενική συνέλευση μετόχων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει μέσα στον Ιούλιο στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, που περιλαμβάνει την πρόσκληση για κατάθεση δεσμευτικών προσφορών.
«Όλη η πόλη βοά κατά αυτού του μοντέλου. Η ευρωπαϊκή εμπειρία μάς δείχνει άλλα. Κι εσείς επιμένετε να ανακαλύπτετε όχι την Αμερική, αλλά τα τριτοκοσμικά μοντέλα της Αφρικής. Η διάθεση του μετοχικού κεφαλαίου, στην οποίαν επιμένει η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, είναι πώληση. Δίνετε κοψοχρονιά μια κερδοφόρα εταιρεία», υποστήριξε η γραμματέας της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ), κυρία Φανή Γουργούρη, απευθυνόμενη στους εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ, που παρέστησαν στη χθεσινή γενική συνέλευση. Παράλληλα, αναφέρθηκε στον διττό χαρακτήρα τής ΟΛΘ ΑΕ, που περιλαμβάνει παροχή υπηρεσίας και δημόσιο αγαθό (εθνική ασφάλεια, ακτοπλοΐα, εξυπηρέτηση της εθνικής οικονομίας και κάθε χρήστη του λιμανιού, χρεώσεις και τιμολογιακή πολιτική, προστασία του περιβάλλοντος και αειφόρος ανάπτυξη κοκ.). Τόνισε, περαιτέρω, ότι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (στην οποίαν, όπως υποστήριξε, διορίστηκαν «φίλοι του υπουργού» και «δεν έχει ούτε έναν επιστήμονα της λιμενικής βιομηχανίας») δεν εξέτασε τις συμβάσεις παραχώρησης των λιμανιών, σημειώνοντας ότι «μέχρι πρόσφατα, μνημονιακή δέσμευση ήταν η υιοθέτηση του βέλτιστου μοντέλου αξιοποίησης. Η κυβέρνηση βάφτισε την πώληση ‘μνημονιακή δέσμευση’».
«ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΑΣ»
    Η γραμματέας τής ΟΜΥΛΕ εκτίμησε ότι εδώ και χρόνια δεν γίνονται επενδύσεις στο λιμάνι, το οποίο από το 1995 είναι, όπως σημείωσε, χωρίς ουσιαστικό επενδυτικό πρόγραμμα, με σκοπό να απαξιωθεί, «ώστε να προβάλλει ως καλύτερη λύση το ξεπούλημα»: «Ένα ισχυρό, ανεξέλεγκτο μονοπώλιο κάνετε» τόνισε απευθυνόμενη στους εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας τους να αντιμετωπίσουν το θέμα «με εθνική συνείδηση λίγο λιγότερη από της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου. Λίγο το φιλότιμο, λίγο το ψυχολογικό ‘ντοπάρισμα’, η ομάδα έπαιξε και πήρε τη νίκη. Από το ΤΑΙΠΕΔ τι βλέπουμε; Ούτε κατενάτσιο ούτε επίθεση.   Βγάζει τους παίκτες έξω και λέει ‘δεν μου κάνει το γήπεδο’. ‘Δίνει’ όλα τα ματς. Αυτό πρέπει να σταματήσει: δεν είναι ο ρόλος σας να ξεπουλήσετε», είπε, τονίζοντας ότι πρέπει να βρεθεί άμεσα η βέλτιστη λύση, που να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και την ανάπτυξη για την πόλη και την περιοχή.
    «Θεσμικοί, αυτοδιοικητικοί και παραγωγικοί φορείς της πόλης είναι απέναντι στο μοντέλο της πώλησης» επανέλαβε η κυρία Γουργούρη και, σε φορτισμένο τόνο, ξεκαθάρισε τις προθέσεις των εργαζομένων: «Δεν θα περάσει. Δεν θα το αφήσουμε να γίνει -όχι επειδή είμαστε συντεχνία, αλλά γιατί, εκτός από εργαζόμενοι που πονάμε το λιμάνι, είμαστε και πολίτες αυτής της πόλης και της χώρας. Θα εξαντλήσουμε κάθε μέσο -νομικό και συνδικαλιστικό- μαζί με τους φορείς, προκειμένου να μη συμβεί η καταστροφή».