ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Επιτακτική η ανάγκη για την σύσταση Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας.



Γράφει ο Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος*
    Το μήνυμα που εξέπεμψε  η πρόσφατη συνεδρίαση του Τουρκικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας  στην οποία προήδρευσε για πρώτη φορά ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας κ. Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και η οποία  διήρκησε 10 ώρες και 20 λεπτά στο Προεδρικό Μέγαρο Τσανκαγιά έδειξε για μια ακόμη φορά την σοβαρότητα της Τουρκίας. Στη συνεδρίαση συμμετείχε ο κ. Νταβούτογλου με την ιδιότητα του πρωθυπουργού ενώ οι αντιπρόεδροι της κυβέρνησης ο υπουργός Εξωτερικών κ. Μεβλούτ Τσαβούσογλου και οι Αρχηγοί των Γενικών Επιτελείων  ήταν μεταξύ των μελών του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας .
    Πολιτική ηγεσία αντίκρυ από την Στρατιωτική ηγεσία να  συσκέπτονται και συναποφασίζουν μετά από 10 ώρες συνεδρίασης για θέματα όπως το Αιγαίο οι εξελίξεις στην Συρία και η Ανατολική Μεσόγειος σίγουρα είναι παράδειγμα προς μίμηση .
    Στην Ελλάδα τουλάχιστον η κρίση των Ιμίων με όλες τις δυσμενείς επιπτώσεις της δεν μας έκανε να αντιληφτούμε ότι θα είχε μετά βεβαιότητας εξελιχτεί διαφορετικά, εάν τότε λειτουργούσε Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας. Δυστυχώς όμως η ίδια κατάσταση επικρατεί και με την σημερινή κρίση στην κυπριακή ΑΟΖ.Ο Υπουργός Εξωτερικών ανακοινώνει ότι θα στείλει φρεγάτα στην Κύπρο και λίγο αργότερα ακυρώνει την αποστολη. Η κυβέρνηση τοποθετεί νέο Υπουργό Εθνικής Άμυνας εν μέσω κρίσης που θα χρειαστεί ένα τρίμηνο μέχρι να καταλάβει τι συμβαίνει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το μόνο παρήγορο από όλα όσα συμβαίνουν είναι ότι με την τελευταία Άσκηση  Πυρπολητής φάνηκε για άλλη μια φορά πόσο ικανά στελέχη έχουμε στις Ένοπλες Δυνάμεις και πόσο υπολογίσιμη δύναμη είμαστε απέναντι σε οποιονδήποτε.
    Κάθε  κυρίαρχο κράτος που επιθυμεί να αντιμετωπίζει με αποτελεσματικότητα τις γεωπολιτικές εξελίξεις προς όφελος του οφείλει να διατηρεί ένα όργανο που να ασχολείται ενδελεχώς με θέματα εξωτερικής πολιτικής, ασφάλειας, άμυνας και διαχείρισης κρίσεων. Στην παρούσα φάση με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα σε εξέλιξη το υπουργείο Εξωτερικών δεν θα πρέπει να είναι ο μόνος μηχανισμός διαχείρισης θεμάτων ασφάλειας άμυνας και κρίσεων. Η Ελλάδα σήμερα συμμετέχει ενεργά ως κύριος παίκτης ιδιοκτήτης ικανών όπως εκτιμάται, ενεργειακών κοιτασμάτων, εκτιθέμενη  έτσι η ίδια στο σκληρό ανταγωνισμό συμφερόντων ισχυρών ενεργειακών ομίλων και των κυβερνήσεων πίσω  από αυτούς. Βιώνουμε την έναρξη μιας ιστορικής περιόδου με νέες παραμέτρους όπου ο στρατηγικός σχεδιασμός και οι πολιτικές αποφάσεις του σήμερα θα καθορίσουν τη θετική ή αρνητική πορεία της χώρας  στο μέλλον . Η ευθύνη αυτή που βαρύνει τη σημερινή Ελλάδα είναι ιστορικής σημασίας και πρέπει  να αποκτήσει άμεσα δίχως άλλη καθυστέρηση  Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας(ΣΕΑ) απευθείας υπαγόμενο στον Πρωθυπουργό με γνωμοδοτική αρμοδιότητα αυξημένου κύρους. Είναι μεταρρύθμιση χαμηλού κόστους αλλά αυξημένης απόδοσης
    Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας θα πρέπει να είναι ένας ανεξάρτητος φορέας ο οποίος θα υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό .Σχετικός ιδρυτικός νόμος θα ορίσει τη δομή οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία του ΣΕΑ, θέτοντας ταυτόχρονα τα όρια των αρμοδιοτήτων, ενεργειών και παρεμβάσεών.   Ενδεικτικά μπορεί να αποτελείται από τον Πρωθυπουργό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης τους Υπουργούς ΕξωτερικώνΕθνικής Άμυνας και  Προστασίας του Πολίτη από τους  αρχηγούς ΓΕΕΘΑ της ΕΛ.ΑΣ  και τον Διοικητή της ΕΥΠ. Υπό την εποπτεία του ΣEΑ προτείνεται να λειτουργούν  επιμέρους επιτροπές ειδικότερων συμβούλων που θα  απαρτίζουν τις λεγόμενες ομάδες επισκόπησης, ανάλογα του εκάστοτε προς εξέταση θέματος, είτε κατά γεωγραφικό χώρο.χ Μέση Ανατολή -Ουκρανία) είτε κατ΄ αντικείμενο.χ. λαθρομετανάστευση- τρομοκρατία).
    Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας προτείνεται να είναι υποστηρικτικού χαρακτήρα προς τον Πρωθυπουργό, το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά και προς το ΚΥΣΕΑ, το οποίο μέχρι σήμερα χαρακτηρίζεται από έλλειψη υποστηρικτικών μηχανισμών με θεσμική υπόσταση, αδυνατώντας να επεξεργαστεί εκ των προτέρων τα δεδομένα, κατά το χρόνο, δηλαδή, που προηγείται μιας κρίσης. Βρίσκεται συνεπώς προ τετελεσμένων στερούμενο έτσι υψηλού βαθμού προετοιμασίας, συνέχειας και αποτελεσματικότητας. Με βάση τα διεθνή δεδομένα ο ρόλος του ΣΕΑ αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμος στην προετοιμασία και στην οργάνωση των εσωτερικών δομών άμυνας και ασφάλειας.
    Η συντονισμένη Εθνική στόχευση είναι το τελευταίο ανάχωμα απέναντι στη καταστροφική νοοτροπία της ιδιοτέλειας και της απληστίας  των ολίγων του οικονομικοπολιτικού μας συστήματος, που μας έφερε μέχρι εδώ δρώντας επί δεκαετίες αδίστακτα, παρακάμπτοντας ατιμωρητί τους αδύναμους θεσμικούς φραγμούς και τις χαλαρές άμυνες που το ίδιο έχει επιβάλλει για την απρόσκοπτη δράση του.
*O Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος είναι Ανώτατος Αξιωματικός εν Αποστρατεία
  ΜΑ .Διεθνείς Σχέσεις και PhD. Επιχειρησιακή Οργάνωση