ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

Σχόλια και αναμενόμενα αποτελέσματα των ψηφισθεισών τροπολογιών

Ταξχου εα Βασίλειου Νικολόπουλου, Προέδρου ΠΟΣ
    Αναλύοντας τις πρόσφατες τροπολογίες που κατατέθηκαν για το ΜΤΣ και όπως αυτές τελικά ψηφίστηκαν, αλλά και μελετώντας τα πρακτικά της Βουλής για το υπόψη θέμα, οδηγούμαστε στις παρακάτω επισημάνσεις:
Οφειλή ΜΤΣ προς Ελληνικό δημόσιο (δάνειο):
Η πρόταση της ΠΟΣ (ανακοίνωση υπ’ αριθ. 29) προς κ. ΥΦΕΘΑ από Νοε. 2013 ήταν:
    «Νομοθετική ρύθμιση και τροποποίηση του Ν. 4058/2012 (χρέος ΜΤΣ προς Υπ. Οικονομικών),  ώστε να δοθεί περίοδος χάριτος εξόφλησης του δανείου 3-4 ετών και παράλληλα τροποποίηση του χρόνου και των δόσεων αποπληρωμής του δανείου, ήτοι επιμήκυνση του χρόνου στα 25 έτη με ισόποση ετήσια δόση της τάξης των 6,5 εκατ. ευρώ.  Εκτιμώμενη αύξηση του μερίσματος κατά 5% περίπου.» (Ο πρώην ΥΦΕΘΑ κ. Δαβάκης είχε ενημερώσει την ΠΟΣ με επιστολή του, ότι έχουν περιληφθεί για νομοθετική ρύθμιση προτάσεις μας).
    Η αρχική τροπολογία που κατατέθηκε προέβλεπε περίοδο «χάριτος» για τα έτη 2015 και 2016 «Το συνολικό ποσό της οφειλής του ΜΤΣ προς το Ελληνικό Δημόσιο από την ανωτέρω αιτία κατά την 31η Δεκεμβρίου 2013 θα εξοφληθεί τμηματικά εντός 14 ετών, αρχής γενομένης από το έτος 2017….». Αυτή η ρύθμιση έδινε τη δυνατότητα αύξησης του μερίσματος κατά 5,2%. Στη συνέχεια λόγω αύξησης του μισθώματος από το «ΑΤΤΙΚΑ», θα ακολουθούσε προφανώς και άλλη αύξηση. Η ΠΟΣ ζήτησε από την εισηγήτρια, αλλά και από τον ΥΦΕΘΑ κ. Ι. Λαμπρόπουλο (κατά τη συνάντηση της 27/8) να περιληφθεί και η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δόσεων, ήτοι όπως είχε διατυπωθεί η πλήρης πρόταση της ΠΟΣ.  Η επιμήκυνση επιτεύχθηκε, αλλά παρά τις προσπάθειες του ΥΦΕΘΑ, το Υπ. Οικονομικών δεν αποδέχτηκε την περίοδο «χάριτος» (για νομικούς λόγους!!)
ΣΧΟΛΙΟ:  Η τροπολογία τελικά άλλαξε, δεν συμπεριέλαβε τη περίοδο «χάριτος» και περιέλαβε μόνο επέκταση αποπληρωμής του δανείου κατά επτά (7) έτη, ήτοι συνολικά 22 έτη (λήξη 2034 αντί 2027), η οποία βεβαίως δίνει ένα μακροπρόθεσμο όφελος, δεν αντιμετωπίζει όμως το δυσμενές τρέχον πρόβλημα.
Η νέα ρύθμιση προβλέπει:
Η παρακράτηση των ετήσιων ποσών γίνεται εντός του δεύτερου εξαμήνου κάθε έτους.
Κατά τα έτη 2015 έως 2019 ποσό πέντε εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Κατά τα έτη 2020 έως 2024 ποσό επτά εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Κατά τα έτη 2025 έως 2029 ποσό εννιά εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Κατά τα έτη 2030 έως 2034 το 1/5 του εναπομείναντος ποσού ετησίως».
Η προηγούμενη πρόβλεψη ήταν:
α) κατά τα έτη 2013 έως 2015 ποσό πέντε εκατομμύρια ευρώ ετησίως,
β) κατά τα έτη 2016 έως 2020 ποσό οκτώ εκατομμύρια ευρώ ετησίως,
γ) κατά τα έτη 2021 έως 2025 ποσό δεκαεπτά εκατομμύρια ευρώ ετησίως,
δ) κατά τα έτη 2026 και 2027 το ½ του εναπομείναντος ποσού ετησίως.
Το ποσό της ρύθμισης είναι 153.692.652,05 €.
ΣΧΟΛΙΟ: Διαπιστώνεται μια κινητικότητα από το ΥΠΕΘΑ για ρυθμίσεις θεμάτων που αφορούν το ΜΤΣ, αρμοδιότητας κ. Ιωάν. Λαμπρόπουλου, που ευελπιστούμε να συνεχισθεί.
Δημιουργία αποθεματικού (έσοδα της τρέχουσας χρήσης)
Η νέα ρύθμιση:
Η παράγραφος 1 του άρθρου 77 του Ν. 4146/ 2013, αντικαθίσταται ως εξής:
«Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού δύναται, κατόπιν έγκρισης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, να κατανέμει στους μερισματούχους μέρισμα από τα καθαρά ετήσια έσοδα της τρέχουσας χρήσης, τα οποία προκύπτουν μετά την αφαίρεση από τα συνολικά έσοδα του Ταμείου όλων των υποχρεώσεων αυτού, καθώς και ποσού είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ ανά έτος για τη δημιουργία ταμειακού αποθέματος. Η ισχύς της παρούσας άρχεται την 1η Ιουλίου 2012 και λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2016
ΣΧΟΛΙΟ: Η ρύθμιση αυτή παρέχει τη δυνατότητα να αρθεί η τελευταία απόφαση μείωσης του μερίσματος κατά 4,10%.
Η προηγούμενη πρόβλεψη ήταν (άρθρο 77 του Ν. 4146/2013):
    1. Στο άρθρο 1 του α.ν. 559/1937 (Α' 107) προστίθεται παράγραφος 2 ως εξής:
«2. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού δύναται, κατόπιν έγκρισης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, να κατανέμει στους μερισματούχους μέρισμα, ανά τρίμηνο, από τα καθαρά έσοδα της τρέχουσας χρήσης, τα οποία προκύπτουν μετά την αφαίρεση από τα συνολικά έσοδα του Ταμείου όλων των υποχρεώσεων αυτού, καθώς και ποσοστού 20% επί των ακαθαρίστων εσόδων και πάντως ποσό όχι μικρότερο των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ, ανά τρίμηνο για τη δημιουργία ταμειακού αποθεματικού. Η ισχύς της παρούσας άρχεται την 1η Ιουλίου 2012 και λήγει την 31n Δεκεμβρίου 2016
    2. Οι ισχύουσες διατάξεις του ανωτέρω άρθρου αριθμούνται ως παράγραφος 1.
ΣΧΟΛΙΟ: Η ρύθμιση αυτή εκτιμάται ότι δεν θα επιφέρει αύξηση του μερίσματος μετά τη λήξη ισχύος της (31/12/2016), όπως γράφεται στην αιτιολογική έκθεση «…κρίνεται ικανό να στηρίξει την επαναφορά της καταβολής του μερίσματος, μετά τη λήξη ισχύος της ως άνω διάταξης, στο προηγούμενο καθεστώς από 1-1-2017.». Απλά θα εφαρμοσθεί (επανέλθει) η πρόβλεψη του άρθρου 3, του α.ν. 559/1937 (Α' 107), που καθορίζει ότι τα προς διανομή έσοδα είναι τα προκύπτοντα από τη χρήση του λήξαντος έτους.
    Σημαντική είναι η επισήμανση του πρώην ΥΦΕΘΑ κ. Αθ. Δαβάκη «….να «ξεπαγώσετε» -εντός εισαγωγικών η λέξη- και την προταθείσα από το Σεπτέμβριο του 2013 νομοθετική μου πρωτοβουλία, την οποία παρέλαβα από τον προκάτοχό μου Υφυπουργό, Στρατηγό Παναγιώτη Καράμπελα και εμπλουτίσαμε οι συνεργάτες μου και εγώ με είκοσι διατάξεις, σχετικά με την ενδυνάμωση και την αύξηση των πόρων των Μετοχικών Ταμείων
Ρύθμιση θεμάτων εφάπαξ (ΕΜΘ-ΕΠΟΠ- μη μονιμοποιηθείσες εθελόντριες κλπ).
    Αποκαθίσταται μια διαχρονική αδικία για ΕΜΘ-ΕΠΟΠ κλπ, με την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων ώστε οι μέτοχοι των ΕΛΟΑΣ-Ν-Α µε δεκαετή τουλάχιστον μετοχική σχέση να δικαιούνται εφάπαξ βοηθήματος, εφόσον δικαιωθούν από το Δηµόσιο σύνταξη. Οι σχετικές διατάξεις της τροπολογίας δεν εφαρμόζονται για τους μετόχους των παρ. 11 & 15 του ν. 2936/2001 που αποστρατεύονται για οποιονδήποτε λόγο, πλην υγείας ή θανάτου, καθόσον το δικαίωµα λήψης εφάπαξ βοηθήματος θεμελιώνεται για αυτούς μετά τη συμπλήρωση είκοσι πέντε (25) ετών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας.