ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Πέμπτη 14 Αυγούστου 2014

Μ.Τ.Σ: «Προσεχώς… κουρείον»

Γράφει ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΣΤΡΑΝΤΑΣ Αντιστράτηγος ε.α
«Εκεί που μας χρωστούσανε, μας πήραν και το βόδι»
(Παροιμία από την λαϊκή θυμοσοφία)
            Σπεύδω ευθύς εξ’ αρχής  να διευκρινίσω ότι ο τίτλος του παρόντος έχει απόλυτη σχέση με τα διαλαμβανόμενα για το λεγόμενο στρατιωτικό κατάστημα Μετοχικού Ταμείου Στρατού καθ όσον την τελευταία τετραετία οι κάθε είδους αυτόκλητοι σωτήρες του στην προσπάθειά τους να το σώσουν όσο γίνεται γρηγορότερα, έχουν επιδοθεί σε κουρέματα των αποθεματικών του  και σε επανειλημμένα ξυρίσματα των εσόδων του τα οποία με τη σειρά τους οδηγούν στο συνεχές πετσόκομμα του πενιχρού πλέον μερίσματος των μερισματούχων του. Το τελευταίο μάλιστα γερό πετσόκομμα του μερίσματος κατά 20% επεσυνέβη, όπως μας ενημέρωσε με μία ακαταλαβίστικη ανακοίνωσή του το ΜΤΣ την οποία έσπευσε χωρίς σχόλια να ανακοινοποιήσει η ΕΑΑΣ, αμέσως μετά την ψήφιση του περιβόητου τελευταίου πολυνομοσχεδίου (6 Αυγ 2014) όπου περιχαρής ο υπουργός εργασίας μας ανακοίνωνε ότι τα μετοχικά ταμεία παραμένουν υπό την εποπτεία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και ότι δεν κινδυνεύει να χαθεί η περιουσία τους. Τώρα γιατί όλα αυτά μας τα είπε ο υπουργός εργασίας και όχι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας είναι κάτι που θα πρέπει λίγο να μας προβληματίσει.
            Είναι γεγονός ότι ο κόσμος από τη μία μεριά έχει κουραστεί να ακούει και να διαβάζει συνέχεια για τη διάσωση και τη βιωσιμότητα του ΜΤΣ, ενέργεια η οποία κατά κανόνα οδηγεί στη συνεχή μείωση του μερίσματος, μιας και το μόνο που γίνεται είναι να μοιράζονται τα συνεχώς μειούμενα έσοδά του που προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά και μόνο από τις κρατήσεις των εν ενεργεία στελεχών χωρίς να ευδοκιμεί ή να προχωρεί καμία προσπάθεια νομοθέτησης για αύξηση των εσόδων του και από άλλες πηγές,  και από την άλλη έχει απογοητευθεί ,έχει θυμώσει και έχει αγανακτήσει γιατί βλέπει ότι κατά περίεργο τρόπο  έχει κολλήσει ή υποβληθείσα από τον Νοέμβριο του 2012 ενώπιον του στρατιωτικού εισαγγελέα αλλά και ενώπιον της εισαγγελέως διαφθοράς έκθεση των οικονομικών επιθεωρητών του ΥΠΕΘΑ με την οποία καταγγέλλονται και αποκαλύπτονται πλήθος αξιόποινων πράξεων που συνέβαιναν στο ΜΤΣ από το έτος 1988 μέχρι το 2011. Δημιουργείται δηλαδή η εντύπωση ότι και εδώ η προσπάθεια συγκάλυψης, κουκουλώματος και ατιμωρησίας των υπευθύνων, στρατιωτικών και πολιτικών, που οδήγησαν ένα ανθηρό και αξιοζήλευτο ταμείο στα σημερινά του χάλια, είναι προφανής.
            Στην σκοπίμως λοιπόν  ακαταλαβίστικη ανακοίνωση, με την οποία ως φαίνεται το μέρισμα  μειώνεται από εδώ και πέρα κατά 21%, μέχρι ασφαλώς να επέλθει η επόμενη  μείωση, το ΜΤΣ τονίζει ότι αυτή η μείωση έγινε ύστερα από εισήγηση του Διοικητικού του Συμβουλίου (ΔΣ) προς τον κ.ΥΦΕΘΑ ο οποίος όχι μόνο  έσπευσε ευχαρίστως να ικανοποιήσει την εισήγηση αυτή, αλλά και έγραψε και το παρακάτω σχόλιο το οποίο ασφαλώς του υπέδειξαν είτε τα μέλη του ΔΣ/ΜΤΣ είτε οι οικονομικοί του σύμβουλοι. (Μένει να ξεκαθαριστεί ποιος έκανε την σχετική  εισήγηση όταν και όποτε δημοσιευθούν τα σχετικά πρακτικά). Να υπογραμμίσουμε ακόμη, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε, ότι στο ΔΣ του ΜΤΣ συμμετέχει και εκπρόσωπος της ΕΑΑΣ. Λέει λοιπόν το σχόλιο του κ. ΥΦΕΘΑ:
    «Κύριο μέλημα του ΜΤΣ πρέπει να είναι ο μηδενισμός του υφιστάμενου ελλείμματος και η επίτευξη του στόχου από το έτος 2017 να είναι σε θέση να διανέμει στους δικαιούχους τα καθαρά έσοδα της προηγούμενης χρήσης, όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία (ΑΝ 559/1937)      
    Στην παρούσα φάση η μείωση του μερίσματος είναι αναπόφευκτη βάσει των περιορισμών που θέτει η νομοθεσία.
    Με την αναμενόμενη ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων (ΒτΕ) των προτεινόμενων διατάξεων, το Ταμείο να υποβάλλει εισήγηση για τη διόρθωση της τιμής μεριδίου τουλάχιστον στα επίπεδα του έτους 2013 (τιμή μεριδίου 5,1999 €), καθόσον όπως προκύπτει από τα Αποτελέσματα Α’ εξαμήνου θα έχει αφενός τη δυνατότητα, αφετέρου θα είναι σε θέση να καλύψει και μέρος του ελλείμματος».
           Επί του παραπάνω σχολίου θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι είναι ασφαλώς καλοδεχούμενη η άποψη περί εφαρμογής των προβλέψεων του βασικού νόμου που διέπει την λειτουργία του ΜΤΣ (ΑΝ 559/1937).Όμως ,θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο νόμος αυτός που ισχύει από το 1937,αγνοήθηκε και καταπατήθηκε συνεχώς και  πλήρως ,σύμφωνα με την έκθεση των οικονομικών επιθεωρητών του ΥΠΕΘΑ , από το έτος 1988 μέχρι και το 2011 με συνέπεια στο τέλος του 2011 το ταμείο να εμφανίζει συσσωρευμένη ζημιά της τάξεως των 440.000.000 ευρώ και να έχει φάει το βοήθημα ( ΒΟΕΑ) από 12.000 παιδιά ύψους 165.000.000 ευρώ, να χρωστάει δάνειο στο υπουργείο οικονομικών ύψους 150.000.000  και ακόμα να χρωστάει 40.000.000 στο ΕΚΟΕΜΣ και 3.000.000 στην ΕΑΑΣ. Και για όλη αυτή την πρεμούρα υπήρχαν και υπάρχουν υπεύθυνοι, στρατιωτικοί και πολιτικοί, οι οποίοι εξακολουθούν να κυκλοφορούν ανάμεσά μας και ενίοτε να μας κουνάνε και το δάχτυλο.
          Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε και τις απώλειες τεράστιων εσόδων που είχε το ταμείο λόγω άνωθεν εντολών πολιτικών προϊσταμένων τις οποίες οι κατά καιρούς διορισμένοι με μόνο κριτήριο τον κομματικό πατριωτισμό πρόεδροί του, έσπευδαν ασμένως να υλοποιήσουν. Έτσι, τον Μάρτιο του 2004 και δύο ημέρες πριν τις εθνικές εκλογές με εντολή του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Παπαντωνίου το ΜΤΣ καταβάλλει το ποσό των 200.000.000 ευρώ για την εξαγορά των χρεών της Γενικής Τράπεζας προκειμένου αυτή να ξεπουληθεί χωρίς χρέη στους Γάλλους. Ακόμα και  λόγω της αρνητικής αναλογίας μετόχων προς μερισματούχους της ΕΛΑΣ (0,90/1 ) και της άρνησης του υπουργείου δημοσίας τάξεως να καλύψει την διαφορά καταβαλλομένου μερίσματος και εισπραττομένων από τις κρατήσεις των εν ενεργεία αστυνομικών εσόδων, το ταμείο δεν εγείρει ως όφειλε τις νόμιμες απαιτήσεις του προς το υπουργείο Δημοσίας Τάξεως αλλά συνεχίζει να καταβάλλει το μέρισμα με αποτέλεσμα, σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη της εταιρείας DELLOITE, να παρουσιάζει μέχρι τον Μάρτιο του 2010 ,λόγω διαφυγόντων κερδών, συνολικές απώλειες της τάξης των 700.000.000 ευρώ.
          Η πολιτεία συνεπώς, που τώρα έρχεται να υποδείξει στο ταμείο την εφαρμογή του νόμου που επί σειρά ετών η ίδια αγνόησε και καταπάτησε, είναι εκείνη που συστηματικά απομύζησε το ταμείο  και οφείλει ΕΔΩ και ΤΩΡΑ  να αναγνωρίσει τα λάθη της και να  αποκαταστήσει τη οικονομική ζημιά που προξένησε. Προς αυτή την κατεύθυνση εκτιμάται ότι θα πρέπει ιδιαιτέρως να δραστηριοποιηθεί τόσο η ΕΑΑΣ όσο και οι λοιπές διεκδικητικές οργανώσεις  των αποστράτων όχι μόνο του Στρατού Ξηράς αλλά και των ε.ε και ε.α αστυνομικών.
          Και επειδή  ο νυν ΥΦΕΘΑ διετέλεσε κατά το παρελθόν επί υπουργίας Σπηλιωτόπουλου και πάλι υφυπουργός Εθνικής Άμυνας (Μάρτιος 2004 έως Σεπτέμβριος 2007) καλόν είναι να υπενθυμίσουμε τι γράφουν στην έκθεσή τους για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα οι οικονομικοί επιθεωρητές του ΥΠΕΘΑ αναφορικά με τις παραβάσεις της σχετικής νομοθεσίας στην διανομή μερίσματος. Ενδεχομένως το ΜΤΣ να μην ανήκε τότε στην αρμοδιότητα του κου υφυπουργού αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τότε κάποιοι υπεύθυνοι πολιτικοί και στρατιωτικοί δεν έκλειναν τα μάτια τους για να οδηγηθούμε σήμερα σε αυτά τα χάλια. Γράφουν λοιπόν οι οικονομικοί παρατηρητές:
 Έτος 2004
Συνολικό ποσό διανεμηθέντος  μερίσματος:128.950.003
Κέρδη ταμείου:104.477.516
Πώληση μετοχών ύψους 36.000.000
Σωρευμένη ζημιά που το ΜΤΣ δεν εμφάνισε προς το υπουργείο:21.804.172
Έτος 2005
Συνολικό ποσό διανεμηθέντος  μερίσματος:135.782.338
 Κέρδη ταμείου:104.198.901
Σωρευμένη ζημιά:50.191.449
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου Γενικής Τράπεζας χωρίς να εμφανίσει την παραπάνω ζημιά.
Δάνειο από ΕΛΟΑΣ (Λογαριασμός που δίνει τα εφάπαξ) :10.500.000
Δεν εξοφλεί τις υποχρεώσεις του προς ΕΚΟΕΜΣ ύψους:6.334.091
Έτος 2006
Συνολικό ποσό διανεμηθέντος  μερίσματος:140.241.376
Κέρδη ταμείου: 138.053.152
Σωρευμένη ζημιά που δεν εμφάνισε προς το υπουργείο:50.649.746
Δάνειο από ΕΛΟΑΣ :33.440.000
Πώληση μετοχών ύψους :3.697.490
Δεν εξοφλεί τις υποχρεώσεις του προς ΕΚΟΕΜΣ και ΕΑΑΣ ύψους:2.715.494
Έτος 2007
    Από το έτος αυτό και εντεύθεν έχουν πάψει να εμφανίζονται κεφάλαια και οιαδήποτε ονομαζόμενη διανομή «μερίσματος» γίνεται με κεφάλαια τρίτων με αποτέλεσμα ουσιαστικά να «δεσμεύεται» η τρέχουσα και μελλοντική περιουσία του ταμείου.
    Διανέμει «μέρισμα» από χρήματα που δεν έχει και που παίρνει από άλλους λογαριασμούς ύψους:146.086.571
    Εμφανίζει δήθεν κέρδη από χρήματα που καταχράται από άλλους λογαριασμούς ύψους:110.817.174
    Δεν εμφανίζει σωρευμένη ζημιά ύψους:87.782.545
    Ανεξόφλητες υποχρεώσεις προς ΕΛΟΑΣ ύψους:21.000.000
    Πώληση μετοχών ύψους:5.534.913
    Δεν αποδίδει υποχρεώσεις του προς ΕΚΟΕΜΣ και ΕΑΑΣ ύψους:6.777.086
          Τέλος, σε ότι αφορά στο σχόλιο του κ. ΥΦΕΘΑ που λέει ότι από το 2017 θα πρέπει το ταμείο να διανέμει στους δικαιούχους καθαρά έσοδα της προηγούμενης χρήσης θα πρέπει να πούμε ότι αυτά τα έσοδα μέχρι τότε δεν θα ξεπερνάνε τα 90.000.000 ευρώ. Που σημαίνει ότι, εάν υποθέσουμε ότι λόγω των αυξανομένων αποστρατειών οι μερισματούχοι του ταμείου το 2017 θα φτάνουν ή και θα ξεπερνάνε τις 90.000, ο κάθε μερισματούχος θα παίρνει μέρισμα που δεν θα φτάνει τα 80 ευρώ το μήνα.
          Εάν λοιπόν αυτό είναι το όραμα των σημερινών σωτήρων του ταμείου, στρατιωτικών και πολιτικών, τότε θα ήταν καλλίτερο αντί για τον προσδιορισμό της ρήτρας του αξιόμαχου να ψάξουν να βρουν και να προσδιορίσουν τη ρήτρα του αξιολύπητου μιας και κατά εκεί  μας πάνε.